آرژانتین ۳(۴) _ فرانسه ۳(۲)/ سرزمین نقره بر بام دنیا؛ مسی دیگر جامی در کلکسیونش کم ندارد!

آرژانتین در فینالی تماشایی از سد فرانسه گذاشت تا برای سومین بار در قهرمان جهان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرژانتین و فرانسه از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه امروز یکشنبه _ بیست و هفتم آذر ماه _ در استادیوم لوسیل مقابل هم قرار گرفتند که این مسابقه در وقت‌های اضافی با تساوی سه بر سه در جریان است.

مرحله فینال، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه

ورزشگاه: لوسیل، الریان

گل‌ها: لیونل مسی (دقیقه ۲۳ و ۱۰۹، برای آرژانتین) - آن خل دی‌ماریا (دقیقه ۳۶، برای آرژانتین) - کیلیان امباپه (دقیقه ۸۰، ۸۱و ۱۱۸، برای فرانسه)

اخطار: فرناندز (دقیقه ۷+۴۵، از آرژانتین) - آدرین ربیو (دقیقه ۵۲، از فرانسه) - تورام (دقیقه ۸۷، از فرانسه) - آکونیا (دقیقه ۸+۹۰- از آرژانتین) - پارادس (دقیقه ۱۱۴، از آرژانتین)

اخراج: -

تیم ملی آرژانتین: امیلیانو مارتینز، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، آن خل دی ماریا (دقیقه ۶۴- آکونیا)، ناهیل مولینا (دقیقه ۹۱- مونتیل)، رودریگو دی‌پائول (دقیقه ۱۰۲- لئوناردو پارادس)، انسو فرناندس، مک آلیستر (دقیقه ۱۱۶- پتزلا)، مارکوس آکونیا، خولین آلوارز (دقیقه ۱۰۲- لئوتارو مارتینز)، لیونل مسی

سرمربی: لیونل اسکالونی (آرژانتین)

تیم ملی فرانسه: هوگو لوریس، رافائل واران، دایوت اوپمکانو، تئو هرناندز (دقیقه ۷۱- ادواردو کاماوینگا)، ژول کونده، اورلین شوامنی، آنتوان گریزمان (دقیقه ۷۱- کینزلی کومان)، آدرین ربیو (دقیقه ۹۶- فوفانا)، عثمان دمبله (دقیقه ۴۱- موانی)، کیلیان امباپه، اولیویه ژیرو (دقیقه ۴۱- مارکوس تورام)

سرمربی: دیدیه دشان (فرانسه)

داور: سیمون مارسینیاک (لهستان)

شرح بازی:

دو تیم محتاطانه پا به دیدار نهایی گذاشتند و تعداد بالا خطاهای انفرادی در دقایق ابتدایی نشان از استرس زیاد بازیکنان دو تیم داشت. در این زمان شاگردان اسکالونی بیشتر در یک سوم دفاعی حریف حضور داشته و به خلق موقعیت پرداختند. بازی خوب آرژانتینی‌ها در بیست و یکمین دقیقه نتیجه داد و دیماریا از دمبله پنالتی گرفت. مسی ضربه پنالتی را به گل تبدیل کرد تا آلبی‌سلسته از رقیب اروپایی پیش بیافتد.

بعد از گل هم شاگردان اسکالونی عقب ننشسته و با روحیه توپ و میدان را در اختیار داشتند. دقیقه ۳۶ توپ‌گیری و حمله سریع آرژانتینی‌ها باعث شد تا دیماریا گل دوم را به تور دروازه خروس‌ها بچسباند. افزایش اختلاف به دو گل موجب شد تا دشان خیلی زود دست به دو تعویض در تیم خود بزند. تغییرات کمی فرانسه را جلوتر آورد اما حملات‌شان زهر کافی برای مغلوب کردن دفاع آرژانتین را نداشت تا نیمه با همین نتیجه به پایان برسد.

نیمه دوم آرژانتین کمی آرام‌تر در زمین حاضر شد و فرانسوی‌ها کوشیدند مالکیت بیشتری را در تصاحب داشته باشند. این مالکیت اما کمکی به خروس‌ها برای موقعیت‌سازی نکرد و همچنان در نزدیک شدن به دروازه آرژانتین مشکل داشتند. راه راه پوشان چند موقعیت هم برای رسیدن به گل سوم به دست آوردند اما بی‌دقتی مانع از آن شد.

در ۱۰ دقیقه پایانی فرانسوی‌ها که تا آن لحظه حتی یک شوت در چهارچوب نزده بودند، با درخشش امباپه آتش به پا کرده و در یک دقیقه با دو گل به بازی برگشتند. امباپه ابتدا از روی نقطه پنالتی و سپس با ضربه‌ای تماشایی جام را از مسی و رفقایش ربود. بعد از کامبک، فرانسه دوباره زنده شد و حالا خروس‌ها تیم برتر میدان بودند. آن‌ها در هجده قدم حریف برای رسیدن به گل سوم خیمه زدند. در ادامه مسی و دیگر نفرات تهاجمی آرژانتین هم تلاش کردند تا پیش از رفتن بازی به وقت‌های اضافی نتیجه را تغییر دهند اما موفق نبودند و به این ترتیب، مسابقه به وقت‌های اضافی رفت.

در وقت‌های اضافی هر دو تیم برای دقایقی نبض بازی را در اختیار داشته و روی دروازه حریف خلق خطر می‌کردند. در دقیقه ۱۰۸ شوت مارتینز و ضربه مسی در برگشت گل سوم را برای آلبی سلسته به همراه داشت تا آرژانتین دوباره در آستانه قهرمانی قرار بگیرد. با این حال چند دقیقه بعد برخورد توپ به دست مونتیل موجب شد دومین پنالتی به نفع فرانسوی‌ها به دست آید. امباپه توپ را خلاف جهت به گل تبدیل کرد تا با ثبت هتریک، دوباره جام را از دستان مسی و رفقا برباید.

دقایق پایانی مسابقه طوفانی و با حملات زهردار دو تیم دنبال شد اما توپی از خط دروازه‌ها نگذشت تا ضیافت پنالتی‌ها قهرمان جهان را مشخص کند.

شرح گل:

۱ - ۰ (لیونل مسی، دقیقه ۲۳) - مسی پنالتی را خلاف جهت حرکت لوریس به گوشه سمت چپ دروازه فرستاد.

۲ - ۰ (آن خل دی‌ماریا، دقیقه ۳۶) - کنترل بد اوپمکانو باعث شد تا توپ به آرژانتینی‌ها برسد. مسی با پاس تماشایی مک آلیستر را راه انداخت و او پس از نفوذ، توپ را با پاس به تیر دیگر برای دی‌ماریا فرستاد تا با یک ضربه به راحتی در موقعیت تک به تک دروازه فرانسه را باز کند.

۲ - ۱ (کیلیان امباپه، دقیقه ۸۰) - امباپه پنالتی را به زمینی به گوشه دروازه زد و مارتینز اگر چه نوک انگشتانش با توپ برخورد داشت اما مغلوب شد.

۲ - ۲ (کیلیان امباپه، دقیقه ۸۱) - پاس کاری فرانسوی‌ها با پاس چیپ و کوتاه برای امباپه دنبال شد تا او در موقعیت تک به تک ضربه چکشی خود را به سمت دروازه آرژانتین روانه کرد تا مارتینز دوباره مغلوب ستاره فرانسوی شود.

۳ - ۲ (لیونل مسی، دقیقه ۱۰۹) - مارتینز روی پاس از گوشه سمت چپ وارد محوطه شد و به سمت دروازه شوت زد که لوریس ناقص برگرداند. در ادامه مسی توپ را از فاصله چند قدمی به سمت گل شلیک کرد. با وجود آنکه اوپمکانو درون دروازه بود و توپ را دفع کرد اما توپ از خط گذشته و گل ثبت شد.

۳ - ۳ (کیلیان امباپه، دقیقه ۱۱۸) - امباپه پنالتی را خلاف جهت حرکت مارتینز به گل تبدیل کرد.

دقایق حساس:

دقیقه ۵- شوت مک آلیستر از پشت محوطه به جایی رفت که لوریس حضور داشت.

دقیقه ۵۹- آلوارز روی پاس نفوذی از گوشه وارد محوطه فرانسه شد اما ضربه او را لوریس در زاویه بسته گرفت.

دقیقه ۴+۹۰- ضربه ربیو از فاصله چند متری را مارتینز در دو ضرب مال خود کرد.

دقیقه ۷+۹۰- شوت فنی مسی را هوگو لوریس روانه کرنر کرد.

دقیقه ۱+۱۰۵- پاس چیپ برای مارتینز او را با لوریس تک به تک کرد اما ضربه او در چهارچوب نبود.

دقیقه ۱۰۷- مسی توپی که روی هوا بود بی درنگ به سمت دروازه شلیک کرد که لوریس توپ را از گوشه درآورد.

دقیقه ۱۲۰- ارسال امباپه روی سر موانی فرود آمد اما ضربه او به شکلی خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۳+۱۲۰- موانی روی اشتباه دفاع آرژانتین تک به تک شد اما شوت او را مارتینز استثنایی سیو کرد و آلبی سلسته را در فینال نگه داشت.

ضربات پنالتی:

۱-۰( امباپه) -

۱-۱( مسی) -

۱-۱ (کومان) - مارتینز با شیرجه بلند توپ کومان را گرفت.

۱-۲( دیباالا) -

۱-۲( شوامنی) - شوامنی توپ را به بیرون از چهارچوب زد.

۱-۳( پارادس) -

۲-۳( موانی) -

‌۲-۴( مونتیل) -

نکات ویژه:

* امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای تماشا بازی درون ورزشگاه حضور دارد. مکرون دیدار نیمه‌نهایی کشورش را نیز از نزدیک در قطر به تماشا نشسته بود.

* در دقیقه ۲۱ دی‌ماریا که از دمبله گذشت و در حال رفتن به سمت دروازه فرانسه بود که توسط دمبله نقش بر زمین شد تا داور نقطه پنالتی را به سود آرژانتینی‌ها نشان دهد.

* پنالتی اعلامی از سوی داور لهستانی، پنجمین پنالتی آرژانتین در هفت مسابقه خود در جام بیست و دوم بود که رکورد تعداد پنالتی در یک جام جهانی شکسته شد.

*ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان‌گذار سرشناس شرکت فضایی «اسپیس ایکس» هم در ورزشگاه حضور دارد.

* کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز به دعوت فیفا در لوسیل قطر حضور داشته از نزدیک نظاره‌گر فینال است.

* موانی با توپ‌گیری از اوتامندی به سمت دروازه آرژانتین رفت تا این مدافع مجبور شود او را با خطا متوقف کرده و داور را مجاب به اعلام پنالتی کند.

* امباپه با ثبت دبل، به سومین بازیکنی سه گله تاریخ فینال جام‌های جهانی بدل شد.

* در دقیقه ۱۱۶ شوت امباپه در محوطه به دست مونتیل خورد و داور لهستانی دوباره نقطه پنالتی را به سود فرانسه نشان داد.

کد خبر 627590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.