ظرفیت‌یابی برای کاشت نهال در جنگل‌های خارج از شمال

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طی ماه گذشته در جنگل‌های خارج از شمال، نقشه‌های ظرفیت کاشت نهال را تهیه کردیم که تا دو هفته دیگر نیز در سامانه ژئوپورتال سازمان بارگذاری خواهد شد. در کنار تهیه این نقشه‌ها تعیین گونه و ظرفیت‌یابی منطقه نیز آغاز شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کامران پورمقدم در حاشیه پویش ایران سرسبز، ایران قوی و یک نهضت جهادی، درباره اقدامات انجام شده طی سال گذشته درخصوص کاشت نهال، اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های عضو، سال گذشته حدود ۶ هزار هکتار عملیات بذرکاری و نهال‌کاری در عرصه‌های جنگلی و مرتعی انجام و این عرصه‌ها با کمک نیروهای جهادی و مردمی و دستگاه‌ها احیا شد.

وی افزود: در شهریورماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای پویش‌های مردمی انجام شد و اولین اقدام برای بذرکاری در جنگل‌های زاگرس کلید خورد و با استقبال خوبی از سوی مردم و سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش همراه بود.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: در نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها در دی‌ماه نهال‌کاری در کل کشور آغاز و در تمام نقاط این عملیات انجام شد نکته قابل توجه این است که این اقدامات مقطعی نبود و ادامه داشت و منتهی به هفته منابع طبیعی شد و درختکاری، بذرکاری و پویش‌های مردمی را جشن گرفتیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز به دستور رئیس‌جمهور و تدابیر رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری موضوع کاشت یک میلیارد نهال آغاز شده است، امیدواریم پویش‌های مردمی با قدرت بیشتری شکل گیرد و از آن‌ها استفاده شود.

پورمقدم تاکید کرد: ازآنجاکه سال گذشته به یک‌باره وارد این برنامه شدیم، برنامه‌ریزی‌های اولیه مشکل بود و به لحاظ مکان‌یابی، بذرها، نهال‌ها و گونه‌هایی که باید تهیه می‌شد در محدودیت بودیم، اما در سال جاری گونه‌های اقتصادی که به‌صورت گونه‌های چندمنظوره می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، در نهالستان‌های ما تولید شده است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: طی یک ماه گذشته در جنگل‌های خارج از شمال نقشه‌های ظرفیت کاشت نهال را تهیه کردیم که تا دو هفته دیگر نیز در سامانه ژئوپورتال سازمان بارگذاری خواهد شد. در کنار تهیه این نقشه‌ها تعیین گونه و ظرفیت‌یابی منطقه نیز آغاز شده است.

روز یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه مراسمی با عنوان پویش ایران سرسبز، ایران قوی و یک نهضت جهادی با حضور دستگاه‌های مختلف دولت با عنوان طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در یک برنامه چهارساله برگزار شد که با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع خواهد شد و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهند رسید.

۶۶ دستگاه برای اجرای این طرح همکاری می‌کنند. با توجه به اهمیت رفع آلودگی هوا توسط درخت و نهال و تولید آب به وسیله درخت‌ها، این طرح اهمیت بالایی دارد و بحث نگهداشت نهال‌ها علاوه بر کاشت آن‌ها با کمک ۶۶ نهاد همچون وزارت آموزش‌وپرورش ازجمله اهداف این نشست است.

کد خبر 627526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.