تبدیل فضاهای سبز شهری به سطوح بتنی

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: همزمان با افزایش جمعیت شهرها، فضاهای سبز به سطوح بتنی تبدیل شده است؛ این روند در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نمود بیشتری دارد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پارک‌ها و فضاهای سبز به عنوان بخشی از فضاهای شهری با دارا بودن ابعاد زیست‌محیطی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی در افزایش و بهبود کیفیت زندگی شهری، ایجاد شادابی برای شهروندان و استفاده از فرصت‌های زیبایی شناختی دارد.

وی افزود: پارک‌ها در بهبود کیفیت هوای شهری، تنوع زیستی، محافظت از فرسایش خاک، جذب بارش، آلودگی‌های هوایی و ایمنی و سلامتی ساکنان شهر نقش مؤثری دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد خاطرنشان کرد: بوستان‌ها فضایی را برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی، ایجاد آسایش، پرورش کودکان و درمان بعضی از بیماری‌ها فراهم می‌کند.

کریمی‌دهکردی تصریح کرد: با توجه به روند رو به رشد شهرنشینی و افزایش تعداد شهرها در جهان و ایران، رشد و توسعه شهرنشینی با گسترش کالبدی شهرها رابطه مستقیم دارد و دوری از طبیعت و قطع رابطه انسان با محیط طبیعی را موجب شده است.

وی اضافه کرد: همزمان با افزایش جمعیت شهرها، فضاهای سبز به سطوح بتنی تبدیل شده است؛ این روند در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نمود بیشتری دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد تاکید کرد: فضای سبز بخشی از سیمای شهری است؛ اهمیت فضای سبز در محیط شهری تا آن حد است که به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع مطرح می‌شود.

کریمی‌دهکردی با بیان اینکه امنیت یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است، گفت: تأمین امنیت در ابعاد مختلف موجب رشد و شکوفایی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی می‌شود. امنیت شهرها و ضرورت حفظ آن یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی شهری است.

وی افزود: احساس امنیت یکی از بارزترین وجوه بالندگی یک اجتماع و بسترساز رشد، توسعه و ثبات جامعه است و شهروندان در صورت نبود امنیت نمی‌توانند از فضایی که در آن قرار دارند برداشت مطلوبی داشته باشند.

کد خبر 627492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.