رفع معضلات اشتغال جوانان با تربیت نیروی کار ماهر

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اکنون برای اشتغال جوانان با معضلاتی مواجه هستیم که بسیاری از این دغدغه‌ها با آموزش و مهارت‌آموزی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش رفع می‌شود.

سیداحمد بنی‌لوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه وظایف ذاتی هنرستان‌ها مهارت‌آموزی است، اظهار کرد: اکنون اهداف وزارت آموزش و پرورش موضوع مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مدارس غیرهنرستانی است تا دانش‌آموز رشته نظری نیز بتواند بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت آموزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: ازآنجاکه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی، هزینه‌های بالا و تجهیزات خاصی را نیاز دارد، توسعه این امر مهم خارج از عهده آموزش و پرورش است. به‌طورحتم اگر می‌خواهیم مسئله مهارت آموزشی را بین تمام دانش‌آموزان مدارس پایه‌ریزی کنیم، باید دستگاه‌های حاکمیتی دولت و مجلس به کمک این سازمان بیایند.

استقبال بالای والدین اصفهانی از رشته‌های هنرستانی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، درباره تربیت نیروی کار ماهر با احداث هنرستان در جوار صنعت اصفهان، تصریح کرد: اکنون برای اشتغال جوانان با معضلاتی مواجه هستیم که بسیاری از این دغدغه‌ها با آموزش و مهارت‌آموزی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش رفع می‌شود، به همین دلیل در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به موضوع هنرستان‌ها شده است و درصد بالایی از خانواده‌های اصفهانی از آن هم استقبال کردند.

وی با اشاره به اینکه نهضت هنرستان‌سازی در استان اصفهان از سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی و مجمع خیران نیز مانند سال‌های گذشته وارد صحنه شده است، افزود: مباحث آموزش بسیار پیچیده و تدریجی است، چراکه اکنون نمی‌توانیم برای مسئله‌ای تصمیم‌گیری کنیم و طی سه ماه دیگر ظرفیت هنرستان‌ها را افزایش دهیم.

آغاز تأسیس هنرستان‌ها در جوار صنعت برای نخستین بار در اصفهان

بنی‌لوحی با بیان اینکه تأسیس هنرستان‌ها در جوار صنعت برای نخستین بار در استان اصفهان آغاز به کار کرد و دیگر استان‌های پس از اصفهان از آن استقبال کردند، گفت: در این راستا تعدادی از صنایع و شرکت‌های صنعتی اصفهان با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

وی اظهار کرد: احداث هنرستان‌ها در شهرک‌های صنعتی به علت دوری و بعد مسافت بیشتر از شهرها و خارج از شهرستان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و بررسی کارشناسی دقیق است، چراکه ضمن تأسیس و تأمین تجهیزات لازم با طولانی‌بودن مسیرها ممکن است به هیچ‌وجه مورد استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار نگیرد.

سال آینده با کمبود معلم و نیرو روبه‌رو می‌شویم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نبود ترغیب و تعامل تدریس توسط نیروهای انسانی با سابقه بالا در آموزش‌وپرورش استان اصفهان در مناطق محروم و روستاها را یکی از مشکلات این سازمان دانست و افزود: امسال شرط جذب و استخدام نیروهای انسانی در رشته‌های هنرستانی فعالیت آن‌ها طی پنج سال در مناطق است که با این ظرفیت پذیرش، اکنون وضعیت نیروها حدودی مناسب شده و امیدواریم نتایج و ارزیابی آن را در ماه‌های آینده شاهد باشیم.

وی درباره کمبود نیروهای انسانی و متخصص در مدارس اصفهان، تصریح کرد: در تابستان امسال حدود هشت هزار نیروی متخصص در استان برای نخستین بار به‌عنوان «نیروی جدیدالورود» در دوره‌های مختلف ابتدای، متوسطه اول و دوم نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش جذب کردیم که با این تعداد، در سال تحصیلی جاری کمبود نیرو نداریم، اما طی سال آینده با بازنشستگی برخی از همکاران باید از اکنون به فکر جایگزینی نیروها باشیم.

فرسودگی هنرستان‌های اصفهان در جوار دیگر مدارس استان

بنی‌لوحی با بیان اینکه تعداد نیروهای شاغل در مدارس استان اصفهان را حدود ۶۰ هزار نفر و فرهنگیان بازنشسته استان حدود ۳۰ هزار و معلمان مدارس غیردولتی را نزدیک به ۲۰ هزار معلم هستند، گفت: اکنون آمار دقیق از تعداد نیروهای شاغل هنرستان‌های استان در دسترس نیست اما در سامانه‌ها استانی قابل استحصال است.

وی درخصوص فرسودگی هنرستان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: علاوه‌بر هنرستان‌ها تعدادی از مدارس اصفهان در حال فرسودگی است، به طوری که امسال اداره نوسازی مدارس استان از حضور دانش‌آموزان در بعضی مدارس جلوگیری کردند. بعضی از مدارس در سال‌های اخیر بازسازی شده، اما چنین موضوع مهمی برای حفظ ایمنی محصلان نیازمند اعتبارات دولتی و همکاری مجمع خیران مدرسه‌ساز استان است.

کد خبر 627410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.