وزارت تعاون: رویکرد دولت سیزدهم اشتغال‌آفرینی واقعی به‌جای تسهیلات‌دهی صرف است

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: رویکرد دولت سیزدهم اشتغال‌آفرینی واقعی به‌جای تسهیلات‌دهی صرف است و طبق زیست‌بوم، مجموع خدمات اشتغال مثل تامین مالی، بازاریابی، حقوقی و مجوز، تامین زیرساخت و فناوری برای یک شغل تولیدی را دربرمی‌گیرد.

به گزارش ایمنا، وزارت کار در پاسخ به گزارش «یک میلیون شغل چقدر بودجه می‌خواهد؟ وعده ۵۵ میلیارد دلاری» «روزنامه اعتماد» آورده است:

۱. طرح اشتغال روستایی از دی ۱۳۹۷ به‌اجرا درآمد و با اذن رهبر معظم انقلاب، ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۹۷ ذیل قانون اشتغال پایدار روستایی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شد که درمجموع با سهم آورده بانک‌های عامل بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به اشتغال روستاییان اختصاص یافت و تاکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع به روستاییان اختصاص یافته است تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال ۲۴۵ هزار نفر شود. طبق آخرین گزارش‌ها و همچنین اظهارات رئیس‌جمهوری در روز ملی روستا، تاکنون ۳۰۰ هزار شغل در روستا ایجاد شده است و صنایع تولیدی غیرفعال یا نیمه‌فعال به چرخه بازگشته‌اند.

۲. طبق بند ب تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، چند ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است که این ارقام با هم‌افزایی بانکی خواهد بود؛ بنابراین با اختصاص این دو منبع به اشتغال‌زایی و با توجه به آمار اشتغال ایجادی برنامه موفق فوق‌الذکر، ایجاد اشتغال را می‌توان در هر بخش اقتصادی، به‌طور اخص بخش کشاورزی، با ارقام مذکور پیش برد و محاسبات نجومی منجر به حصول رقم ۵۵ میلیارد دلار نادرست است و می‌توان به اهداف برنامه یک میلیون شغل دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱ دست یافت.

۳. در بخشی از گزارش روزنامه عنوان شده است: «میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای هر شغل در حوزه صنعت در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است.» طبق اعلام بنیاد برکت، این نهاد برای حمایت از هر طرح دانش‌محور به‌طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر می‌گیرد که با احتساب سایر آورده‌ها، مجموع حجم سرمایه‌گذاری برای هر طرح به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با حمایت و راه‌اندازی هر طرح، به‌طور متوسط برای هشت نفر اشتغال مستقیم و فرصت کسب‌وکار ایجاد می‌شود. به بیان دیگر، سرانه اشتغال این حوزه در حدود یک‌هشتم رقم فوق‌الذکر پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس، در تعیین سرانه اشتغال لازم است علاوه بر بخش اقتصادی بر محوریت و رسته اولویت شغل ایجادی نیز توجه شود و مبنای محاسبه این عدد ۵۵ میلیارد دلاری نادرست است. در رسته‌های کاراندوز مثل کشاورزی مبلغ سرانه هر شغل بسیار کمتر از رسته‌های سرمایه‌اندوز مانند پتروشیمی و صنعت است.

۴. نکته دیگر اینکه رویکرد دولت سیزدهم اشتغال‌آفرینی واقعی به‌جای تسهیلات‌دهی صرف است و طبق زیست‌بوم، مجموع خدمات اشتغال مثل تامین مالی، بازاریابی، حقوقی و مجوز، تامین زیرساخت و فناوری برای یک شغل تولیدی را دربرمی‌گیرد. ازاین‌رو از سامانه‌های هوشمند برای ثبت و نظارت استفاده می‌کند. اگرچه منابع تسهیلات تکلیفی حمایت از تولید و اشتغال در تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ و بسته سیاست‌های مشوق تثبیت اشتغال، مشاغل خانگی، افزایش داشته و در حال تخصیص به جامعه هدف است، اما باید در نظر داشت که اشتغال‌زایی فقط به ارائه خدمت ارائه تسهیلات میسر نمی‌شود و نباید مسئله اشتغال‌زایی را تک‌بعدی و معطوف به اعطای تسهیلات در نظر گرفت؛ حال آنکه با ارائه دیگر خدمات در قالب حلقه‌های دیگر زیست‌بوم اشتغال برای یک فرد می‌توان به ارقام بالای اشتغال‌زایی دست یافت.

۵. همچنین باید به نقش دولت در ایجاد اشتغال توجه کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان بازوی اصلی دولت در زمینه اشتغال‌زایی بر حذف قوانین و مقررات زائد، ساده‌سازی فرایندها (نظیر صدور آنی مجوزهای کسب‌وکار)، تسهیل شرایط تولید و سرمایه‌گذاری، اصلاحات نهادی بازار کار، نظارت صحیح بر ایجاد اشتغال پایدار و مولد تمرکز دارد. علاوه بر این، گام‌های لازم را در جهت توسعه بخش خصوصی برمی‌دارد تا بخش خصوصی را متولی ایجاد شغل کند.

۶. برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱، ۲۱۲ و ۹۴۵ نفر است و «سامانه ملی رصد اشتغال» برای ثبت اشتغال ایجادی دستگاه‌های اجرایی و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال با رویکرد محور قرار دادن کد ملی فرد اشتغال‌پذیر به‌عنوان مرجع ثبت عملکرد اشتغال دولت ابلاغ شد. این سامانه جدید علاوه بر نمایش مشخصات کامل اشتغال‌یافتگان جدید در کشور و محل کار ایشان (به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه)، میزان اشتغال در سطوح ملی، استانی و شهرستانی به تفکیک منطقه و دستگاه مسئول را نشان می‌دهد.

۷. دبیرخانه شورای عالی اشتغال برای ارائه آمار واقعی اشتغال دستگاه‌ها، «برنامه نظام جامع پایش اشتغال کشور» را برای نخستین بار در کشور و در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از پول‌پاشی و عدم انحراف منابع حوزه اشتغال‌آفرینی طراحی کرده است تا صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی آمار اشتغال طی سه مرحله پیامکی، تلفنی و حضوری انجام شود.

۸. جهت‌گیری به سمت آمارهای ثبتی اشتغال در قالب نظام اطلاعات بازار کار و سامانه نوین جست‌وجوی شغل و سامانه ملی رصد اشتغال، امکان پایش یکایک افراد برمبنای کد ملی را نیز فراهم می‌سازد که به‌آسانی می‌توان شاغلان قبلی و جابه‌جایی‌های میان شغلی را از آن کسر کرد و مقادیر خالص را به‌دست آورد و درنتیجه عملا امکان چنین انتظاراتی را با شفاف‌سازی برطرف کرد.

بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، در تابستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر ۸.۹ درصد بوده است و بررسی تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این نرخ کمترین نرخ بیکاری تابستان در ۱۸ سال اخیر است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال، ۱۶.۲ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت‌به تابستان ۱۴۰۰، به میزان ۴.۱ درصد کاهش یافته است و نشان از سیاست‌گذاری درست دولت و مقابله با معضل بیکاری دارد که در گزارش روزنامه توجهی به آن نشد.

کد خبر 627311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.