کاهش خستگی ناشی از ابتلا به «ام‌اس» با نوردرمانی

خستگی شدید یکی از مهم‌ترین و آزاردهنده‌ترین علائم در میلیون‌ها بیمار مبتلا به ام‌اس محسوب می‌شود که به ادعای گروهی از محققان، از طریق نوردرمانی قابل تسکین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ام‌اس یا مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی به‌شمار می‌رود که با حمله بدن به عصب نخاعی اتفاق می‌افتد و می‌تواند مشکلات بسیاری مانند خستگی مفرط، بی‌حسی دست و پا، اختلال در بینایی، مشکلات مثانه‌ای و مشکلات رفتاری و حرکتی را برای افراد مبتلا به دنبال داشته باشد و به چالش‌های بسیاری در زندگی روزمره آن‌ها منجر شود.

محققان به‌تازگی استدلال کرده‌اند که قرار گرفتن روزانه افراد مبتلا به ام‌اس می‌تواند اثرات خستگی را در آن‌ها به طور قابل‌توجهی کاهش دهد، ضمن اینکه در بالا بردن سطح انرژی این افراد برای انجام امور روزمره خود نسبت به بیماران مبتلا به ام‌اس که کمتر در معرض نور روشن قرار می‌گیرند، نقش مهمی ایفا می‌کند.

اینکه چگونه نور روشن می‌تواند کاهش خستگی ناشی از ابتلاء به ام‌اس را در بیماران به دنبال داشته باشد، شفاف نیست، با این حال محققان بر این باور هستند که نوردرمانی می‌تواند باعث افزایش هشداری، تمرکز و بیداری بیماران در طول روز شود و حتی سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین (یا نورآدرنالین) در مغز را افزایش دهد و از این طریق به بهبود خستگی و رفتار افراد مبتلا به ام‌اس کمک کند، چراکه این دو ماده مسئولیت ایجاد حس خوب و تنظیم رفتار و انگیزه را در مغز به عهده دارد.

اگرچه داروهای بسیاری برای کاهش خستگی ناشی از ام‌اس برای بیماران مبتلا تجویز می‌شود که اثربخش است، با این حال عوارض جانبی آن‌ها می‌تواند در درازمدت مشکلاتی را برای این افراد به‌دنبال داشته باشد. در این راستا، محققان استدلال کرده‌اند که نوردرمانی به مدت دو یا سه هفته می‌تواند بدون اعمال عوارض، به کاهش خستگی در بیماران مبتلا به ام‌اس منجر شود، ضمن اینکه به حداقل رساندن افسردگی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. البته ازآنجاکه میزان حساسیت افراد نسبت به نور متفاوت است، در نتیجه این مسئله باید پیش از شروع درمان مورد توجه قرار گیرد و میزان نور مورد نیاز برای هر فرد متناسب با حساسیت او تنظیم شود.

کد خبر 627291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.