انگیزه شخصی شهروندان، عامل اصلی تردد سبز در ویلنیوس

گزارش‌ها حاکی از آن است که ساکنان ویلنیوس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیتوانی، به اراده خود و نه اجبار از سوی مدیران، مایل به اتخاذ تردد سبز هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران ویلنیوس طی یک دهه گذشته عزم خود را جزم کرده‌اند زیرساخت‌های شهری را به طور قابل‌توجهی بهبود ببخشند، به این امید که به یکی از نوآوران جابه‌جایی پایدار در جهان تبدیل شوند. بهبود وضعیت تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در رأس اقدامات اثربخش این افراد بوده است که افزایش پنج برابری مسیرهای دوچرخه‌سواری را طی تنها هفت سال گذشته به دنبال داشته است. به ویژه در دو سال گذشته، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری برای پیوند مناطق مختلف ویلنیوس از جدیت بیشتری میان برنامه‌ریزان شهر برخوردار شده است و همین امر، افزایش گرایش شخصی مردم به اتخاذ تردد سبز را در پی داشته است.

در حال حاضر، ۱۵۰ کیلومتر مسیر باکیفیت دوچرخه‌سواری در پایتخت لیتوانی وجود دارد که نسبت به هفت سال گذشته، افزایش بین پنج تا هفت برابری را تجربه کرده است.

انگیزه شخصی شهروندان، عامل اصلی تردد سبز در ویلنیوس

رویکرد ویلنیوس برای ترغیب مردم به اتخاذ تردد سبز

برنامه‌ریزان ویلنیوس برخلاف مدیران سایر شهرهای اروپایی، نه‌تنها بیرون راندن خودروها از شهرها را رویکرد مناسبی برای ترویج تردد سبز نمی‌دانند، بلکه اشتراک آن‌ها را بخشی مهم از استراتژی‌های خود برای تشویق مردم به اتخاذ جابه‌جایی پایدار در نظر گرفته‌اند. در واقع، مدیران ویلنیوس ادعا کرده‌اند که به‌زودی بالاترین سهم بهره‌گیری از خودروهای اشتراکی سراسر جهان را از آن خود خواهند کرد تا از این طریق، گرایش مردم را به استفاده از وسایل نقلیه خصوصی خود به حداقل برسانند و در نتیجه، انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهند.

نصب دو نرم‌افزار که یکی از آن‌ها مخصوص خودروهای الکتریکی است، قابلیت تردد از طریق وسایل نقلیه اشتراکی را برای ساکنان ویلنیوس تسهیل کرده است و هرروزه بر تعداد افرادی که با میل شخصی و نه اجبار از سوی مقامات، به عبور و مرور از طریق این وسایل نقلیه روی آورده‌اند، افزوده است.

برنامه‌ریزان ویلنیوس میزان انتشار کربن ناشی از وسایل نقلیه شخصی را حدود ۱۲ برابر بیشتر از نرخ تولید این گاز آلاینده در خودروهای اشتراکی ارزیابی کرده‌اند و به همین دلیل در نظر دارند استفاده از فضاهای پارک این خودروها را برای ساکنان و مسافران شهر رایگان کنند تا از این طریق بر گرایش مردم به اجتناب از تردد به وسیله خودروهای خصوصی خود سوق دهند.

انگیزه شخصی شهروندان، عامل اصلی تردد سبز در ویلنیوس

کد خبر 627235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.