کرواسی ۲- مراکش یک/ پایان یاران مودریچ با سومی جهان

تیم ملی کرواسی با پیروزی مقابل مراکش به مقام سوم جام جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دیدار رده بندی جام جهانی ۲۰۲۲، امروز _شنبه، بیست‌وششم آذرماه_ از ساعت ۱۸:۳۰ تیم‌های کرواسی و مراکش در ورزشگاه خلیفه شهر الریان به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در نهایت با پیروزی ۲ بر یک کرواسی به پایان رسید.

دیدار رده بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های کرواسی و مراکش

ورزشگاه: خلیفه (الریان)

تماشاگر: ۴۴۱۳۷ نفر

گل‌ها: یوسکو گواردیول (دقیقه ۷) و میسلاو اورسیچ (دقیقه ۴۲) برای کرواسی؛ اشرف داری (دقیقه ۹) برای مراکش

اخطار: عزالدین اوناحی (دقیقه ۶۹) و سلیم املاح (دقیقه ۸۴) از مراکش

کرواسی: دومینیک لیواکوویچ، جوزپ استانیشیچ، ایوان پریشیچ، لوورو مایر (۶۶- ماریو پاسالیچ)، متئو کواچیچ، آندره کراماریچ (۶۱- نیکولا ولاشیچ)، لوکا مودریچ، مارکو لیوایا (۶۶- برونو پتکوویچ)، میسلاو اورسیچ (۵+۹۰- کریستین جاکیچ)، یوسکو گواردیول و جوزپ سوتالو

سرمربی: زلاتکو دالیچ

مراکش: یاسین بونو، جواد الیامیق (۶۶- سلیم املاح)، اشرف داری (۶۴- بدر بانون)، اشرف حکیمی، یحیی عطیه‌الله، سفیان آمرابات، عبدالحمید صابیری (۴۶- ایلیاس چیر)، بلال الخنوس (۵۶- عزالدین اوناحی)، حکیم زیاش، سفیان بوفال (۶۴- انس الزروری) و یوسف النصیری

سرمربی: ولید الرکراکی

داور: عبدالرحمن الجاسم (قطر)

شرح بازی:

دو تیمی که از رسیدن به فینال باز مانده بودند در حالی مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند که باید به جای قهرمانی جهان، برای رتبه سومی جام جهانی تلاش می‌کردند. بازی دو تیمی که در مراحل قبلی عملکرد نسبتاً دفاعی و بسته ای را به نمایش گذاشته بودند بر خلاف انتظارات هجومی و از همان ابتدا همراه با گل آغاز شد. در حالی که هنوز هفت دقیقه از آغاز بازی نگذشته بود، این کرواسی بود که روی اولین حمله جدی خود روی یک حرکت تمرین شده با ضربه سر گواردیول، مدافع جوان خود که پدیده این تیم هم بوده است به گل رسید. این گل اما چندان برای کرواسی پایدار نبود زیرا تنها دو دقیقه بعد مراکش در اولین حمله خود بعد از دریافت گل، باز هم روی یک ضربه ایستگاهی و این بار با ضربه سر اشرف داری، بازی را به تساوی کشاند. بازی در ادامه نیمه نخست با برتری کرواسی در خلق موقعیت همراه بود و مراکش که مانند بازی با فرانسه در دفاع سراسیمه و پراشتباه بود، بارها به بازیکنان کرواسی موقعیت گل داد تا اینکه در آخرین دقایق نیمه نخست شوت فنی اورسیچ گل دوم کرواسی را در پی داشت تا نیمه نخست با برتری تیم زلاتکو دالیچ به پایان برسد.

مراکش که نمی خواست بازنده این دیدار باشد نیمه دوم را با یک تعویض و هجومی آغاز کرد اما این تیم در خلق موقعیت ناکام بود، در واقع کرواسی که دفاع کردن را برابر تیم هایی مثل برزیل و بلژیک هم خوب اجرا کرده بود برابر مراکش نیز با همان نظم همیشگی خود در نیمه دوم ظاهر شد و اجازه نداد دوباره بازی به تساوی کشیده شود. در نیمه دوم با وجود اینکه مراکش نیاز به گل داشت اما این کرواسی بود که به دلیل فضای بیشتری که پشت مدافعان مراکش وجود داشت صاحب موقعیت های بیشتری شد. نکته جالب این بازی چند صحنه مشکوک به پنالتی برای دو تیم بود، صحنه هایی که مشخص بود خطا رخ داده است اما داوران VAR اعتقادی به آن نداشتند تا اتفاقات بحث برانگیزی در این دیدار رخ بدهد، تصمیماتی که در پایان بازی با اعتراض بازیکنان مراکش به داور هم همراه شد.

در نهایت کرواسی با پیروزی در دیدار رده بندی مقابل مراکش رتبه سوم جام جهانی ۲۰۲۲ را مال خود کرد تا برای دومین سال متوالی روی سکو رفته باشد. مراکش نیز به بهترین رتبه یک تیم آفریقایی در تاریخ جام جهانی یعنی رتبه چهارمی دست یافت. مراکش به همراه کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ تنها تیم های غیر اروپایی و آمریکای جنوبی هستند که در جمع چهار تیم برتر جام جهانی قرار می گیرند.

شرح گل‌ها:

۰-۱ (دقیقه ۷- کرواسی) - توپ ارسالی به درون محوطه جریمه مراکش را پریشیچ با یک ضربه سر زیبا به مرکز محوطه جریمه هدایت کرد تا در آنجا گواردیول باز هم با یک ضربه سر دروازه مراکش را باز کند.

۱-۱ (دقیقه ۹- مراکش) - ارسال زیاش از سمت راست در محوطه جریمه با ضربه سر ناقص مودریچ ارتفاع گرفت تا در تیر دورتر این اشرف داری باشد که از فاصله‌ای نزدیک با ضربه سر توپ را به گل تساوی تبدیل می‌کند.

۱-۲ (دقیقه ۴۲- کرواسی) - اورسیچ با یک ضربه فنی و زیبا از کنج محوطه جریمه توپ را دور از دستان بونو به قعر دروازه مراکش فرستاد تا باز هم کرواسی پیش بیفتد.

دقایق حساس:

دقیقه ۱۸- توپ ارسالی از سمت چپ با ضربه سر خطرناک کراماریچ همراه شد اما این یاسین بونو بود که با جایگیری خوب توپ را در اختیار گرفت.

دقیقه ۲۴- لوکا مودریچ که در پشت محوطه جریمه مراکش صاحب توپ شده بود با یک تو سر توپ مدافع مستقیم را فریب داد و سپس با ضربه زمینی پای چپ دروازه را نشانه گرفت اما یاسین بونو در دو مرحله توپ را دور کرد.

دقیقه ۴۶- شوت خطرناک اورسیچ از پشت محوطه جریمه مراکش پس از برخورد به مدافع مراکش با فاصله‌ای بسیار کم از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۷۵- النصیری که در محوطه جریمه صاحب موقعیت بسیار خوبی شده بود اسیر تیزهوشی لیواکوویچ، دروازه بان کرواسی شد که با خروج به موقع مانع این شد که ضربه النصیری به گل راه پیدا کند. تنها ثانیه‌هایی قبل از این صحنه گواردیول در محوطه جریمه مراکش و در حالی که می‌رفت تا با دروازه بان این تیم تک به تک شود تعادلش را از دست داده بود اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت.

دقیقه ۸۷- در یک ضد حمله متئو کواچیچ پس از دریبل اشرف حکیمی درون محوطه جریمه مراکش، با دروازه بان این تیم تک به تک شد اما ضربه نهایی او با پای چپ بی دقت بود و از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۹۰- شوت پای چپ محکم حکیم زیاش در آخرین دقیقه بازی با فاصله‌ای نسبتاً زیاد از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۵+۹۰- توپ ارسالی از سمت چپ روی دروازه کرواسی با ضربه سر النصیری همراه شد اما توپ با اختلافی بسیار کم از بالای دروازه به بیرون رفت تا آخرین موقعیت مراکش برای به تساوی کشاندن بازی از دست برود.

اتفاق ویژه:

کرواسی با پیروزی در این دیدار برای دومین بار بر سکوی سومی جام جهانی ایستاد. رکورد جالب آنها این است که در نیمی از حضورهای خود در جام جهانی روی سکو ایستاده اند. یک بار نایب قهرمانی و دو بار سومی.

کد خبر 627205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.