اجرای "هر مدرسه یک سفیر پژوهش" در مدارس اصفهان

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: اجرای طرح "هر مدرسه یک سفیر پژوهش" از فعالیت‌ها و رویکردهای پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان است که در این طرح با اجرای فعالیت‌های پیشنهادی یک ساعت از زنگ کلاسی دانش‌آموزان به تبیین و تفکر پیرامون یک مسئله پژوهشی اختصاص می‌یابد.

محمدرضا نظریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اجرای طرح شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان استان اصفهان، اظهار کرد: رویکرد مهم در دبیرخانه‌های پژوهشی شش‌گانه در استان شامل، خلاقیت، اقدام پژوهی، تیمز و پرلز، تدریس پژوهش‌محور، تفکر و سواد رسانه‌ای و کاربست یافته‌های پژوهشی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به شعار هفته پژوهش امسال با عنوان "پژوهش و فناوری، ارتقای کیفیت آموزشی و عدالت تربیتی" افزود: گروه تحقیق و پژوهش به منظور مأموریت اصلی خود، درصدد حاکم کردن رویکرد پژوهش محوری و توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش بین دانش‌آموزان و معلمان است تا این تلاش بتواند به تولید علم، حل مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت منجر شود.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برنامه‌های متنوعی در سطح استان، نواحی و مناطق ۴۱ گانه برنامه‌ریزی شده است تا نیازسنجی پژوهشی، بررسی مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت به عنوان یک مسئله پژوهشی از نگاه صاحب‌نظران آموزش و پرورش و آموزش عالی در شورای تحقیقات آموزش و پرورش تصویب و در عناوین اولویت‌های پژوهشی استان قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح " هر مدرسه یک سفیر پژوهش " نیز از دیگر فعالیت‌ها و رویکردهای پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان است که در این طرح با اجرای فعالیت‌های پیشنهادی یک ساعت از زنگ کلاسی دانش‌آموزان به تبیین و تفکر پیرامون یک مساله پژوهشی و همچنین یکی از جلسات شورای دبیران مدارس به مسائل پژوهشی اختصاص یافته است.

نظریان افزود: به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان با دانشگاه و محیط‌های علمی، پژوهشی، درجهت طرح راهیان پیشرفت، بازدید علمی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پارک علم و فناوری، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و دیگر مراکز علمی در دست برنامه‌ریزی و اقدام قرار گرفته است.

وی برنامه‌ریزی برای برپایی همایش ملی "تربیت تمام ساحتی" در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و در هفته بزرگداشت مقام معلم را از دیگر برنامه‌های پژوهشی در اولویت استان اصفهان برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا ارتباط هرچه بیشتر مدارس با پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی برقرار شود و شناسایی و تجلیل از مدیران فعال و دانش‌آموزان در زمینه بسترسازی و ترغیب آنها به تحقیق و پژوهش در دستور کار قرار گیرد.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان به برگزاری کارگاه‌های پژوهشی (توانمندسازی همکاران) به‌صورت حضوری و وبیناری و برگزاری نشست‌ها و مسابقات علمی پژوهشی بین دانش‌آموزان و فرهنگیان در طول سال تحصیلی اشاره کرد.

کد خبر 627167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.