نامگذاری روز «پژوهش» مربوط به بعد از انقلاب است

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: اگر شخصی در خصوص تقویم‌های قبل و پس از انقلاب تحقیق می‌کند می‌تواند تفاوت‌ها را مشاهده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن جلالی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان امروز _بیست‌وپنجم آذرماه_ اظهار کرد: نامگذاری بیست‌وپنجم آذرماه به عنوان روز پژوهش بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در تقویم قبل از انقلاب تولد شاه، ولیعهد و دیگر افراد را داشته‌ایم، اما پس از انقلاب، شورای فرهنگ عمومی بیست‌وپنجم آذرماه را به‌عنوان روز پژوهش انتخاب کرد که تا آن زمان وجود نداشت.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان با بیان اینکه وزارت علوم نیز هفته پژوهش را برای ترویج فرهنگ پژوهش و تجلیل از این حوزه انتخاب کرد، خاطرنشان کرد: اگر شخصی در خصوص تقویم‌های قبل و پس از انقلاب تحقیق می‌کند می‌تواند، پاسخ دهد که چه موضوعاتی در آن با قبل تفاوت دارد؛ یکی از تغییرات روز پژوهش است.

وی با بیان اینکه روز وحدت حوزه علمیه و دانشگاه مورخ ۲۷ آذر نه‌تنها در تقویم پیش از انقلاب نبود بلکه در آن دوران مخالف این موضوع بودند، گفت: یونسکو در آثار خود اعلام کرده است که اسلام بهترین دین در حوزه تحقیق و پژوهش است؛ در اصول دین آمده است که باید پژوهش، تحقیق و جست‌وجو کنیم.

جلالی اضافه کرد: طبق قرآن، موضوعی که علم در آن دخیل نیست، را نباید دنبال کرد؛ به ظن و گمان نباید اکتفا کرد؛ اساس وجود حوزه‌های علمیه نیز همین موضوع است.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: پژوهش، علم و دانش در زندگی خانوادگی، فردی و جامعه مهم است؛ امام صادق می‌فرمایند: «حسن‌السوال نصف‌العلم»، بنابراین باید به آن توجه کرد و نباید موضوعی را بدون تعقل قبول کرد.

وی تصریح کرد: مواردی که در فضای مجازی مطرح می‌شود را نباید بدون تحقیق و پژوهش قبول کرد.

جلالی گفت: چقدر کتاب در خصوص حضرت زهرا (س) داریم که یکی از محورهای زندگی این حضرت مطالعه است و بسیاری از مراجع و علمای اسلام برای فاطمه کتاب نوشتند و ما نیز باید راه آنها را ادامه دهیم.

وی گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری قدرت و توانمندی در پرتو علم است. در بیانیه گام دوم نخستین محور علم و پژوهش است.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان اضافه کرد: قبل از پژوهش در محور نخست بیانیه گام دوم، توصیه‌ای در خصوص امید به آینده می‌شود و رهبر معظم اشاره دارند که برای پیشرفت و توسعه و تحقیق امید لازم است.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری یکی از محورهای مهم فعالیت استکبار ناامیدی است. ملت ایران از استعداد بالایی در خصوص علم و پژوهش در بین مردم جهان برخوردار است که کشورهای مختلف در حال استفاده از استعدادهای برتر ایرانی‌ها برای علم و پژوهش هستند.

جلالی با بیان اینکه در کشور استعداد برتر وجود دارد، تاکید کرد: پس از انقلاب مسئله پیشرفت علمی جهش پیدا کرد که در دو دهه بوده است؛ در بین بیش از ۲۰۰ کشور جهان رده ۱۶ را داریم که برای دشمنان خوشایند نیست و دوست ندارند که به جایگاه بالایی برسیم.

وی با بیان اینکه باید در خصوص پژوهش وحدت بین دانشگاه و حوزه علمیه وجود داشته باشد، گفت: حوزه علمیه مراکز بزرگ تحقیقاتی را دارد و بزرگترین مرکز تولید نرم‌افزارهای اسلامی توسط این حوزه ایجاد شده است.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان اضافه کرد: به سفارش مقام معظم رهبری بزرگترین مرکز نرم‌افزارهای اسلامی در قم افتتاح شده است که اکثر کارکنان آن حوزوی هستند و اکنون در حال فعالیت روی هوش مصنوعی هستند.

وی افزود: در زمان طاغوت می‌خواستند حوزه‌های علمیه را تعطیل کنند که علمای زیادی از آن جلوگیری کردند؛ برخی افراد گاهی به‌صورت مخفی مطالعه می‌کردند. این دو قشر باید با یکدیگر همدل شوند و وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

جلالی ادامه داد: شهید مفتح تمام تلاش خود را برای همبستگی حوزه علمیه و دانشگاه انجام داد زیرا این وحدت از ضروریات دین و انقلاب اسلامی است.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: شهید مفتح، شهدای هسته‌ای و دیگر شهدا در راه همدلی دانشگاه و حوزه قدم برداشتند و مسئولان باید با همدلی و وحدت زمینه حوزه علمیه و دانشگاه فعال و علمی را فراهم کنند.

کد خبر 626989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.