ریه سیاه کلان‌شهرها/اصفهان؛ برنده جایزه سمپوزیوم

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ریه سیاه کلان‌شهرها / کریدورهای بسته؛ برنامه‌های بی‌سرانجام»، «اصفهان؛ برنده جایزه سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها»، «کیفیت آسفالت معابر شهری زنجان زیر ذره‌بین مدیران»، «چرای گله گوسفند در محیط شهری بهارستان»، «میز فرهنگ محل تولد پروژه‌های شاخص فرهنگی است / تکمیل سرپناه افراد کارتن‌خواب در اصفهان»، «پژوهشکده‌ای که روایت‌کننده تاریخ بندرعباس است»، «نقش اکوبریک در بازیافت پسماندهای شهری» ، اجرای طرح LEZ «گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان/«سوخت» بزرگ‌ترین چالش ناوگان حمل بار است»، «تعریض مسیر تندروی تقاطع فرایبورگ در منطقه ۶ اصفهان»، «امکان خدمت‌رسانی به ایستگاه‌های اشراق و ۱۵ خرداد وجود ندارد» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهر و کلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

ریه سیاه کلان‌شهرها / کریدورهای بسته؛ برنامه‌های بی‌سرانجام

«ریه سیاه کلان‌شهرها / کریدورهای بسته؛ برنامه‌های بی‌سرانجام» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

آلودگی هوا از معضلاتی است که تمام شهرهای جهان پس از انقلاب صنعتی با آن دست به گریبان بوده‌اند و با انجام برنامه‌ریزی دقیق و طی چندین مرحله این مسئله را حل کرده‌اند. تجربه شهرهای دنیا به خصوص شهرهای کشورهای صنعتی نشان می‌دهد آلودگی هوا معضلی قابل حل است، به شرط آنکه عوامل مؤثر بر آلودگی هوا شناسایی و راهکارهای اجرایی برای آن در نظر گرفته شود.

در گام نخست باید منشأ آلودگی کلان‌شهر اصفهان شناسایی شود؛ به دلیل نبود برنامه‌ریزی دقیق کارخانه‌هایی در مسیر رودخانه زاینده‌رود ایجاد شده است و بر اثر وزش باد غالب از سمت غرب به شرق، تمام آلاینده‌ها به سمت کلان‌شهر اصفهان هدایت می‌شود؛ لذا لازم است جابه‌جایی کارخانجات در دستور کار دولت قرار گیرد و نماینده مردم اصفهان باید این موضوع را در مجلس شورای اسلامی مطرح کند تا برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود.

در گفت‌وگو با فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی دلایل افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها و راهکارهای حل این معضل بررسی شد.

اصفهان؛ برنده جایزه سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها

«اصفهان؛ برنده جایزه سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها» از اخبار شهری پربازدید ایمنا در هفته گذشته بود.

نشان ویژه و برتر هجدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها و نوزدهمین دوره جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی ایران، با عنوان «خط‌کش طلایی» در حوزه افکار عمومی به شهرداری اصفهان رسید.

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: در دنیای امروز رسانه‌ها نه اینکه تنها اطلاع‌رسان اقدامات سازمان‌های خود، بلکه باید تحلیلگر و منعکس‌کننده افکار ذی‌نفعان به مدیران جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق‌تر باشند.

کیفیت آسفالت معابر شهری زنجان زیر ذره‌بین مدیران

«کیفیت آسفالت معابر شهری زنجان زیر ذره‌بین مدیران» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان پس از اخذ رأی ۹ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر، آسفالت‌ریزی معابر اصلی و فرعی را در دستور کار قرار داد و بسیاری از معابر شهری که طی چند دهه گذشته رنگ آسفالت ندیده بود، همزمان با نهضت آسفالت‌ریزی و طبق گفته شهردار به صورت دستی آسفالت شد. تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار تن آسفالت در معابر سطح شهر پخش شده و شهردار زنجان به دلیل پخش این حجم از آسفالت بارها از سوی اعضای شورای اسلامی شهر، شهروندان و استاندار زنجان مورد تحسین و تشویق قرار گرفته است.

هفته گذشته تصاویری در فضای مجازی در خصوص تخریب یکی از معابر شهر زنجان منتشر شد و برخی از مدیران و شهروندان با تعمیم این مورد، عملکرد ۹ ماهه شهرداری در خصوص آسفالت‌ریزی را زیر سوال بردند؛ به دنبال این مسئله دومین جلسه ویژه بررسی خرابی و نحوه بازسازی آسفالت با حضور شهردار زنجان، پیمانکار و ناظر برگزار شد تا شهروندان نسبت به کیفیت آسفالت‌ریزی در معابر شهری اطمینان حاصل کنند.

چرای گله گوسفند در محیط شهری بهارستان

«چرای گله گوسفند در محیط شهری بهارستان» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

ساکنان شهر جدید بهارستان نسبت به چرای گله گوسفندان در محیط شهر گلایه‌مند بودند و خواهان رسیدگی و پاسخگویی مسئولان شدند.

محمد شبانی، شهردار بهارستان در خصوص انتقاد شهروندان نسبت به چرای گله گوسفند در یکی از بلوارهای شهر، اظهار کرد: بر اساس بررسی دوربین شهری محدوده بلوار بهشت، صبح روز دوشنبه- بیست‌ویکم آذرماه- یک گله گوسفند، آخر بلوار بهشت در ورودی شهر بهارستان با یک دستگاه مخصوص حمل بار خالی و پس از ۲۰ دقیقه جمع‌آوری شد، احتمالاً معامله‌ای در کار بوده است.

میز فرهنگ محل تولد پروژه‌های شاخص فرهنگی است / تکمیل سرپناه افراد کارتن‌خواب در اصفهان

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در چهارمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، با اشاره به «طرح شفافیت» اظهار کرد: تاکنون در سامانه شفافیت گزارش عملکرد ارائه می‌شد، اما بر اساس پیشنهاد شورای اسلامی شهر اصفهان تا دو هفته آینده، در بستر این سامانه اقداماتی همچون پروژه‌های شاخص و رخدادهای مهم شهری که مدیریت شهر در آینده انجام خواهد داد نیز، برای مردم مطرح خواهد شد و آنها را به مشورت خواهد گذاشت.

وی افزود: در گذشته، گاهی اخبار شکل رانت به خود می‌گرفت و عده‌ای می‌دانستند که در شهر قرار است چه اتفاقی بیفتد و این روند باعث شکل گرفتن رانت اطلاعاتی می‌شد، اما با شفاف شدن اقدامات، دیگر رانت وجود ندارد و تمام شهروندان از اخبار اطلاع خواهند داشت.

پژوهشکده‌ای که روایت‌کننده تاریخ بندرعباس است

مرکز پژوهشکده و اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس محلی برای نگهداری نسخه‌هایی است که روایت‌کننده تاریخ این کلان‌شهر بوده و قرار است به مرکز اسناد تاریخی استان تبدیل شود. ۴۰۰ سال است که این شهر به نام بندرعباس نامگذاری شده است. بندرعباس در گذشته به نام‌های دیگری مانند جرون و گمبرون شناخته می‌شد و با فتح هرمز، گمبرون به افتخار شاه‌عباس به بندرعباس تغییر نام پیدا کرد.

مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس نمایشگاه عکسی با موضوع عکس‌های انقلاب اسلامی، نمایشگاه نسخه‌های تعزیه‌خوانی مربوط به دوره قاجار، نمایشگاه اسناد و شناسنامه‌های قدیمی سازمان ثبت احوال، نمایشگاه معرفی کتاب‌های هرمزگان‌شناسی، نمایشگاه روز اسناد ملی و میراث مکتوب و مسابقه کتابخوانی با موضوع «بندرعباس» برگزار کرده است. راه‌اندازی نرم‌افزار کتابخانه دیجیتالی و فیزیکی، به‌روزرسانی کتابخانه دیجیتال و راه‌اندازی فیبر نوری از دیگر برنامه‌های این مرکز در سال جاری به‌شمار می‌رود.

در گفت‌وگو با «اسماعیل موحدی‌نژاد، مدیر پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس» اهم فعالیت‌های این مرکز بررسی شد.

نقش اکوبریک در بازیافت پسماندهای شهری

مدیریت جمع‌آوری، حمل‌ونقل، پردازش، بازیافت، دفع یا سوزاندن زباله‌ها امری بسیار مهم و حائز اهمیت است که مدیران امروز شهرها با آن دست به گریبان هستند. پسماند از حجیم‌ترین مصنوع دست بشر است به نحوی که روزانه بیش از ۳.۵ میلیون تن زباله در سراسر جهان تولید می‌شود، در کشورهای توسعه‌یافته ۸۰ درصد از پسماند بازیافت می‌شود و به چرخه مصرف بازمی‌گردد و باقیمانده به صورت بهداشتی دفع یا سوزانده می‌شود.

دغدغه این روزهای بسیاری از ساکنان شهرها چگونگی تولید کمتر زباله است؛ شهروندان در شهرهای مختلف دنیا به خصوص شهرهای کشورهای توسعه‌یافته، زباله‌های خشک، تر و بازیافتی را از هم جدا می‌کنند.

بیشتر زباله‌های منزل خشک و غیرقابل بازیافت است؛ پسماندهایی که قابلیت تبدیل شدن به خاک را ندارد باید با زباله‌های تر ترکیب و در طبیعت رها شود، چراکه وزن کمی دارد و با وزش باد در محیط اطراف پراکنده می‌شود؛ لذا چنانچه دفن به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است زباله‌های پلاستیکی به محیط شهر بازگردد و موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی و مرگ بسیاری از حیوانات در روستاهای اطراف شود. بهتر است از این نوع زباله‌ها به نحوی ایمن‌تر و بهتر استفاده مجدد شود.

در گفت‌وگو با «داوود مؤمنی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد» نحوه استفاده مجدد از زباله‌های خشک به روش اکوبریک و کاربرد آن بررسی شد.

اجرای طرح LEZ گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان/«سوخت» بزرگ‌ترین چالش ناوگان حمل بار است

اجرای طرح LEZ «گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان/«سوخت» بزرگ‌ترین چالش ناوگان حمل بار است» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

با توسعه روزافزون شهرها، تردد خودروهای سبک و سنگین در شهر افزایش یافت، در این بین یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی در کلان‌شهرها، مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری است، از این‌رو در راستای مدیریت تردد خودروهای سنگین، سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار سال ۱۳۹۳ در شهرداری اصفهان ایجاد شد.

سیدعلی عبدالهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان در این خصوص اظهار کرد: سازمان مدیریت حمل‌ونقل به عنوان جوان‌ترین سازمان شهرداری اصفهان در ۱۳۹۳ تأسیس شده است و کمتر از یک دهه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد و به‌رغم نوپا بودن، در حوزه کاری خود به‌عنوان یک سازمان پیشرو در کشور شناخته شده است، ما نیز با سرعت بیشتری به فعالیت در آن ادامه می‌دهیم.

وی افزود: طرح اجرای LEZ محدوده زمانی مکانی مشخص می‌کند وسایل نقلیه در چه زمان و مکانی در کدام محدوده شهر امکان تردد دارد. بعضی از خودروهای ناوگان حمل‌ونقل سنگین در ساعات پرتردد در مرکز شهر در حال عبور هستند که علاوه بر ایجاد آلایندگی و مباحث ایمنی موجب ایجاد تصادفاتی در ناوگان حمل بار می‌شود و طبق آمار خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورد.

تعریض مسیر تندروی تقاطع فرایبورگ در منطقه ۶ اصفهان

محمد لوح‌موسوی، معاون ترافیک منطقه شش شهرداری اصفهان گفت: یکی از مؤثرترین اصلاح هندسی‌ها در بحث ایمنی و ترافیک در سطح این منطقه، تعریض مسیر تندروی تقاطع فرایبورگ بوده که اجرای این پروژه حدود یک میلیارد تومان هزینه داشته است.

امکان خدمت‌رسانی به ایستگاه‌های اشراق و ۱۵ خرداد وجود ندارد

سیدمهدی علاء‌الدینی، سخنگوی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: به دلیل حفاری شرکت آبفا، خطوط ۸۰، ۸۳ و ۷۱ از بخشی از کندروی جنوبی بزرگراه شهید چمران عبور نمی‌کند و ایستگاه اشراق و ۱۵ خرداد از مدار خدمت‌رسانی خارج شده است، لذا شهروندان می‌توانند برای استفاده از اتوبوس به ایستگاه مقابل خیابان شاهد مراجعه کنند.

کد خبر 626902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.