دفاع مقدس پیام‌های روشنی برای اداره جامعه دارد

یک پژوهشگر دفاع مقدس گفت: با وجود گذشت چند دهه از پایان جنگ، هنوز نتوانسته‌ایم دستاوردهای ارزشمند این جنگ هشت‌ساله را به جهانی که تشنه دریافت این دستاوردهاست، برسانیم؛ چراکه پژوهش‌های درخوری که مورد توجه و استقبال جهانیان و قابل‌ ارائه در مجامع و مراکز علمی باشد، انجام‌نشده است.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برای بررسی ضرورت پژوهش در عرصه دفاع مقدس نخست باید به تعریف پژوهش پرداخت، اظهار کرد: پژوهش، فرایندی است برای دریافت، فهم و درک حقیقت‌ها و واقعیت‌ها؛ درواقع بدون پژوهش نمی‌توان انتظار داشت که یک حقیقت را خوب تصور کرد، خوب فهمید، خوب درک کرد و شناخت.

وی افزود: مطالعه حماسه عظیم دفاع مقدس، یکی از نیازهای مهم پژوهشی در جامعه امروزی بوده و از چند جهت مهم و حیاتی است، چراکه بعد از ۲۰۰ سال تحقیر و شکست ایران در دوران قاجار و پهلوی و از دست رفتن حدود ۷۰ درصد از وسعت ایران، در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برای نخستین‌بار یک میلی‌متر از خاک وطن به دشمن واگذار نشد، آن هم دشمنی که از شرق و غرب عالم حمایت می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس و استاد دانشگاه تصریح کرد: شناسنامه و هویت ما و یک برگ زرینی از تاریخ کشور ما در طول این جنگ رخ داده که باید برای نسل حاضر و آینده به خوبی تبیین شود، این مسئله مهم نیازمند پژوهش است.

وی ادامه داد: نکته دوم در باب ضرورت توجه به پژوهش در عرصه دفاع مقدس که البته موضوعی مهم است، ِمؤلفه‌های قدرتمندی ما در این دوران پرافتخار است، زیرا ملتی که می‌تواند با دست خالی و به تنهایی مقابل لشکر شرق و غرب دنیا به پیروزی برسد و آن‌ها را شکست بدهد، باید مؤلفه‌های قدرت آن استخراج شود تا در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از آن‌ها استفاده کنیم.

نصری با بیان اینکه در دوران جنگ تجربه ارزشمندی به دست آوردیم که می‌تواند الگویی برای حل مشکلات کنونی باشد، تاکید کرد: ما به‌عنوان یک کشور و نظام مستقل که می‌خواهیم روی پای خود بایستیم باید از درس‌ها، پیام‌ها و دستاوردهای دوران جنگ هشت‌ساله که صحنه مقاومت و ایستادگی یک ملت بوده است، بهره‌برداری کنیم و این مهم ممکن نیست مگر با پرداختن به پژوهش‌های متقن، علمی و نظام‌مند درباره موضوعات مختلف دفاع مقدس که امروزه کارایی دارد.

دفاعی از خانه تا خاکریز

این پژوهشگر دفاع مقدس گفت: ازآنجاکه امروزه به شدت نیازمند سبک زندگی ایرانی- اسلامی هستیم تا بتوانیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، باید سبک زندگی مردمان این سرزمین در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی مورد بررسی دقیق قرار گیرد که این مهم نیز لزوم توجه به پژوهش در عرصه دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس دفاع به خاکریز و عملیات‌ها محدود نشده بود و یک دفاع مردمی در آن دوران شکل گرفته بود، افزود: شناخت کاری که مردم ما در پشت جبهه انجام دادند و روحیه جهادی که آنها در آن دوران به نمایش گذاشتند، باید مورد پژوهش قرار گیرد تا بتوان از آن مدلی ساخت که برای مردم امروز در جامعه کنونی قابل ارائه باشد.

نصری ادامه داد: دفاع مقدس به‌عنوان یک تجربه گران‌بها و واقعی در تاریخ نه‌چندان دور این کشور، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است که مایه برون‌رفت جامعه از مشکلات و معضلات خواهد بود. برخورداری امروزی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن دوران شکوهمند برای برون‌رفت از مشکلات و معضلات، مستلزم پژوهش‌های همه‌جانبه درباره موضوعات دفاع مقدس و روزآمد کردن آن‌هاست. دفاع مقدس، پیام‌های روشنی برای اداره و مدیریت جهادی جامعه در عرصه‌های گوناگون دارد. این پیام‌ها از خلال پژوهش‌هایی که انجام خواهد شد قابل فراگیری و دسترسی است.

این رزمنده دفاع مقدس و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با اعتقاد راسخی که به حقانیت دفاع مقدس داشته‌اند، بارها و در مناسبت‌های مختلف فرموده‌اند که سالیان سال باید درباره دفاع مقدس نوشته شود و محصولات فرهنگی ازجمله فیلم تولید شود، خاطرنشان کرد: لازمه استمرار در نوشتن درباره موضوعات دفاع مقدس و تولید محصولات فرهنگیِ تأثیرگذار که انعکاس بین‌المللی هم داشته باشد، این است که پژوهشگران، محققین و مراکز پژوهشی با جدَیت تمام به میدان بیایند و با ارائه کارهای پژوهشی دستان نویسندگان و هنرمندان را پر کنند.

کد خبر 626734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.