به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش درباره طرح نهضت ملی مسکن، به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن اشاره کرد و توضیح داد: برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ مترمربع، بودجه ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است. موضوع روشهای تامین مالی این طرح با توجه به اینکه متقاضیان مسکنهای حمایتی از اعضای دهکهای پایین درآمدی جامعه هستند، باید بررسی و برای آن راهحل ارائه شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارتخانه با صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جادهای و هوایی مواجه است که باید رویکرد صنعت را با در نظر گرفتن روشهای تامین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و موضوع تحریمها در نظر داشته باشیم. طبیعتا اگر به موضوعات تخصصی وزارت راه و شهرسازی بهعنوان صنعت بنگریم، لازم است رویکرد مرتبط با صنعت هم داشته باشیم و پژوهشگران این حوزه نیز لازم است به این موضوع توجه داشته باشند.
دولت برای ساخت مسکن ابزارهای تشویقی را در اختیار مردم و سازندگان قرار میدهد
وی درباره تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روشهای مختلفی در دستورکار است. در هدفگذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است، از روشهای مختلفی کار دنبال میشود. از روشهای ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا این کار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژههای مسکن مهر، اتمام پروژههای نهضت ملی و روشهای دیگر ساخت مسکن در دستورکار است.
بذرپاش ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداریها هستند. شهرداریها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن بر عهده گیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که همه یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت میسازد، بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار میدهد تا هم شهرداریها و هم خودمالکیها ساخت را در شهرها و روستاها انجام دهند.
اراضی متعلق به دولت به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده میشود
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: واگذاری زمین یکی از سیاستهای جدی ماست که در این بخش، بررسیها در حال انجام است. تیمی مامور شده است تا روی واگذاری زمین فعالیت داشته باشد که در کدام شهرها امکان واگذاری زمین وجود دارد. این فرایند در ابتدای سال بعد در مقیاس گسترده آغاز خواهد شد. این تیم شهربهشهر را بررسی میکند و استانداران در سراسر کشور مامور هستند تا شهرهایی که اراضی دارند و قابلیت الحاق به محدوده را دارند و زمینهایی را که میتوان واگذار کرد، احصا کنند و طبق قانون، اگر این اراضی متعلق به شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی باشد، باید به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود.
تکمیل کریدورهای جادهای از محل فروش اموال و مولدسازی داراییها
وی گفت: در حوزه ریلی، تکمیل کریدور شمال ـــ جنوب و شرق ـــ غرب از مسئولیتهای اصلی ماست که در این زمینه، توافقات خوبی با تامینکنندگان مالی داخلی و خارجی انجام شد. همین امروز نیز با کشورهایی که نمایندگان آنها در ایران هستند، در سطوح مختلف صحبتهای خوبی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه جادهای، مشکلات از گذشته باقی مانده است. در چارچوب منابعی که در اختیار داریم، هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و مولدسازی داراییها در دستورکار داریم، تکمیل کریدورهای اصلی در دستورکار قرار دارد.
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در حوزه بندری، با کشورهای حاشیه خلیج فارس توافقات خوبی انجام شده است که با نهایی شدن، اعلام عمومی خواهد شد. در این بخش، شرکتهای مشترکی را با بعضی از کشورها در دست تاسیس داریم تا در جابهجایی مسافر و بار بتوانیم جهش جالب توجهی را داشته باشیم تا زنجیره دریایی را به ریلی وصل کند. بدین معنا که از حاشیه کشورهای خلیج فارس بهراحتی به کشورهای CIS دسترسی انجام شود.
نوسازی ناوگان هوایی را دنبال میکنیم
وی اظهار کرد: در حوزه هوایی، نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستورکار است. از راههای مختلف به آن اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت میکنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی، تامین هواپیما را انجام دهیم. هم بهلحاظ تعداد و هم نوسازی ناوگان، اقدامات خوبی در حال انجام است.
بهسازی راههای روستایی، یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی
بذرپاش اظهار کرد: در حوزه راه روستایی که یکی از اولویتهای مردم و نمایندگان بهویژه در مناطق محروم است، مشکلاتی وجود دارد. بهسازی راههای روستایی، یکی از اولویتهای ما در شبکه راههای کشور است که برنامهها در این بخش بهزودی اعلام میشود.
نظر شما