ضرورت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی/ جوانان افسران جبهه جنگ شناختی

یک کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از کم‌کاری در انتقال پیام‌های قرآنی به سبک زندگی مردم گفت: تاکنون پیام‌های بسیار اندکی در این زمینه به جامعه انتقال یافته است، در حالی که مبنا و اصول محتوای فرهنگی جامعه باید برگرفته از قرآن و عترت باشد.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر لزوم بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی اظهار کرد: برای انقلاب فرهنگی یا بازسازی ساختار فرهنگی ارائه تعریف درست از فرهنگ دارای اهمیت است که از مجموعه ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی مردم در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به تحول فرهنگی جامعه در سال‌های پس از انقلاب افزود: با توجه به جامع و کامل نبودن این تحول، امروز نیاز به بازسازی جدیدی از یک بازآفرینی و طراحی جدید در عرصه فرهنگ احساس می‌شود و برای انجام آن باید تحولات و حرکت‌های جدید فرهنگی در پنج عنصر پیام فرهنگی، فرستنده و گیرنده پیام، وسیله و فضای انتقال ایجاد شود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنصر فرستنده فرهنگی را شامل تولیدکننده فرهنگ و انتقال آن برای سبک زندگی مردم معرفی کرد و گفت: مجموعه‌های دولتی، خصوصی و مردمی در این بخش فعالیت می‌کنند که فعالان بخش تشکل‌های فرهنگی در مساجد و غیر آن باید تلاش کنند که پیام درست و کاملی به جامعه منتقل کنند.

وی بازنگری در طراحی و مهندسی فرهنگی مجموعه‌های دولتی مانند وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی را ضروری دانست و یادآور شد: این نهادها باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر اصول و قواعد را مورد بازنگری قرار دهند، در گام نخست باید نقاط ضعف و قوت قوانین فرهنگی که در کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان‌های زیرمجموعه مانند وزارت ارشاد تصویب می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد و متناسب با آن تغییر و تحولات انجام شود.

نیاز به مخاطب‌شناسی دقیق و به‌روز

نصری با تاکید بر لزوم مخاطب‌شناسی دقیق، کامل و به‌روز در بخش گیرندگان محتوای فرهنگی، ادامه داد: مخاطبان اصلی محتواهای فرهنگی خانواده‌ها هستند. در مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها حوزه رسانه، ادارات و عرصه‌های گوناگون باید متناسب با ویژگی‌های مخاطب، به نیازهای فرهنگی مردم پرداخته شود.

وی با اشاره به فضای مجازی و جنگ شناختی دشمنان بر ضد جمهوری اسلامی گفت: در این شرایط لازم است که ویژگی‌ها، نیازها و تفکرات مخاطب امروز را به خوبی بشناسیم تا قانونگذاری و اجرای فرستنده‌های فرهنگی به‌درستی و دقیق‌تر صورت گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی سومین عنصر فرهنگ را محتوای پیام قابل انتقال از فرستنده به گیرنده معرفی کرد و یادآور شد: با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی، دین و مذهب ما باید محور پیام‌های فرهنگی قرآن و عترت باشد، در حالی که هنوز در این زمینه عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد و آنچنان که صوت و لحن قرائت قرآن مورد توجه قرار دارد، تدبر در معارف قرآن در دستور کار نیست.

کم‌کاری در انتقال پیام‌های قرآنی

وی با انتقاد از کم‌کاری در انتقال پیام‌های قرآنی به سبک زندگی مردم افزود: تاکنون پیام‌های بسیار اندکی در این زمینه به جامعه انتقال یافته است، در حالی که مبنا و اصول محتوای فرهنگی جامعه باید از قرآن و عترت گرفته شود، همچنین بیشتر پیام‌های فرهنگی که از اهل بیت (ع) به جامعه انتقال می‌یابد در رابطه با زیارت است و کمتر در زمینه معارف و سبک زندگی اهل بیت (ع) اقدامی انجام می‌شود.

نصری انتقال معارف اهل بیت (ع) را نیازمند معرفی معارف و سبک زندگی آنها به افراد جامعه دانست و گفت: برای آنکه زندگی ما رنگ و بوی ولایت اهل بیت (ع) را داشته باشد باید برای سبک زندگی خود از اهل بیت (ع) الگو بگیریم. به طور مثال آنچنان که در فرهنگ جامعه بر ظاهر زیارت تاکید شده است، مسائلی مانند محتوای زیارت کمتر آموزش داده می‌شود، به همین دلیل بسیاری از زائران با روایات معصومین (ع) و به ویژه امام رضا (ع) آشنا نیستند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در زمینه محتوای قرآن و عترت خاطرنشان کرد: لازم است که پیام‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی قرآن را به افراد انتقال دهیم، نمونه کوچک آن روایتی از امام رضا (ع) درباره سود کم است که با عمل به آن می‌توانیم نیمی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

شبکه‌ای با مأموریت‌های مشخص

این کارشناس مسائل سیاسی سیاست‌گذاری کلان در این بخش را وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت ارشاد معرفی کرد و ادامه داد: مجموعه‌های مردمی خصوصی و انقلابی از جمله بسیج، سپاه و حوزه علمیه نیز در این زمینه مأموریت‌های اجرایی بر عهده دارند، همچنین گروه‌های خودجوش مردمی نیز در راستای سیاست‌های فرهنگی کلان نظام که رهبر معظم انقلاب مشخص می‌کنند، شکل پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ارتباط همه بخش‌های فعال در تولید محتوای فرهنگی گفت: با شبکه‌ای روبه‌رو هستیم که مأموریت‌های آن تقسیم شده است می‌توان آن را به پازل یا جدولی تشبیه کرد که عناصر گوناگونی در آن دخالت دارند اما یکی از بخش‌های مهم فرهنگ قرآن و عترت و سبک زندگی اسلامی و انقلابی است که باید از طریق دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها انتقال باید.

نصری با اشاره به ضعف‌هایی که در انتقال این مفاهیم وجود دارد، تصریح کرد: در برخی موارد این پیام‌ها به خوبی انتقال نمی‌یابد، برای رفع این مشکل اقداماتی انجام شده است اما به اندازه کافی و متناسب با زمان، سوالات و شبهاتی که دشمن ما بر ضد فرهنگ ما انتقال می‌دهد نبوده است.

اهمیت رصد تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی

وی فضای انتقال پیام‌های فرهنگی را در تأثیرگذاری آنها مؤثر خواند و افزود: این فضای اجتماعی امروز تحت هجوم دشمن قرار دارد و شیطان درونی و بیرونی تلاش می‌کنند با ایجاد شبهه و سوال و تردید در مبانی فرهنگ اسلامی و انقلابی از توجه عموم مردم به ویژه نسل جوان به این محتوا جلوگیری کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت رصد تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی دشمن اظهار کرد: نیازمند اقداماتی در این فضا هستیم که لحظه به لحظه بدانیم دشمن چه موضوعاتی را به جامعه ما القا می‌کند، نکته دیگر شیطان درونی و هوای نفسانی ما است که باید آن‌را بشناسیم و متناسب با آن برنامه خودسازی داشته باشیم.

وی توصیه به فرهنگ خودسازی و توجه به رفتار شخصی افراد را یکی از راهکارهای بازسازی ساختارهای فرهنگی جامعه معرفی کرد و گفت: همه این عوامل در کنار هم زمینه را برای بازسازی انقلابی فرهنگ با محور فرهنگ اسلام و انقلاب فراهم می‌کند که در محور استقلال، آزادی و جمهوری می‌تواند به خوبی بازسازی شود.

نصری با اشاره به زمان‌بر بودن فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد: اگر اکنون کار را آغاز کنیم پنج سال آینده به نتیجه می‌رسیم با این حال در صورتی که انتقال فرهنگ به درستی انجام شود، این کار سرعت می‌گیرد و در زمان کمتری انجام خواهد شد.

کد خبر 626648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.