۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
مولوی‌هایی که ترور شدند

«دشمنان قسم‌خورده انقلاب برایشان شیعه و سنی نداشته است، آنان هر جا حامیان و دوست‌داران جمهوری اسلامی را دیدند، دیگ حسادت و نفاقشان به جوش آمد و دست به کار شدند و با ترورهای ناجوانمردانه، عقده‌گشایی کردند.»

به گزارش ایمنا، ایران اسلامی از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بارها داغدار جوانان، دانشمندان، علما و سربازانی شده است که تمام حیات خود را صرف آبادانی و آزادی ایران کرده‌اند، این ملت داغ بیش از ۱۷ هزار شهید ترور را در دل دارد و قطره‌خون‌های بسیاری به پای این انقلاب ریخته شده است.

دشمنان قسم‌خورده انقلاب برایشان شیعه و سنی نداشته است؛ آنان هر جا حامیان و دوست‌داران جمهوری اسلامی را دیدند، دیگ حسادت و نفاق‌شان به جوش آمد و دست به کار شدند و با ترورهای ناجوانمردانه، عقده‌گشایی کردند، آخرین نمونه‌اش هم ترور مولوی عبدالواحد ریگی در خاش است.

ترور مولوی‌ها در شهرستان سراوان سابقه دارد و اکثر کسانی که ترور شده‌اند، طرفداران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مولوی‌هایی که در یک دهه اخیر ترور شده‌اند.

مولوی عبدالواحد ریگی

تازه‌ترین روحانی ترور شده اهل سنت کشورمان مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل تسنن مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش بود که بعد از اقامه نماز ظهر هفدهم آذرماه ۱۴۰۱ توسط افراد ناشناس ربوده و ترور شد.

این حادثه تروریستی در حالی اتفاق افتاد که ۶۹ روز قبل‌تر در تاریخ هشتم مهر ۱۴۰۱ در شهر زاهدان جمعی از اغتشاشگران با جریحه‌دارکردن و تحریک عواطف عمومی، مردمِ خداجو و نمازگزار پس از اقامه نماز جمعه زاهدان به کلانتری مجاور مسجد مکی این شهر حمله‌ور شدند و با آتش زدن بخش بیرونی ساختمان کلانتری و مجروح کردن چند نفر از مأموران نیروی انتظامی مستقر در این کلانتری عامل جان باختن ۳۵ نفر از هموطنان بلوچ شدند.

با کشیده شدن پای اغتشاشگران از پایتخت و شهرهای شمالی و میانی کشور به جنوب ایران، تحریک و تهدید علما و نخبگان اهل سنت استان از سوی دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی و عناصر معلوم‌الحال و تجزیه‌طلب داخلی و مستقر در کشورهای همسایه کلید خورد که نتیجه‌اش ترور مولوی عبدالواحد ریگی بود.

مولوی عبدالواحد ریگی از علما و ائمه جمعه معتدل و مردم‌دار اهل تسنن شهرستان خاش بود که ۲۴ روز قبل از ترور در تاریخ بیست‌وسوم آبان‌ماه با حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس هیئت اعزامی از دفتر مقام معظم رهبری به استان سیستان‌وبلوچستان دیدار و گفت‌وگوی دوستانه‌ای داشت.

مولوی محمدکریم حملی

نهم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز مولوی محمدکریم حملی، امام جماعت موقت روستای گوازدر در بخش کلاتِ شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان با شلیک گلوله افراد ناشناس به شهادت رسید. این عالم اهل سنت استان در مسیر دهستان سرکور به کلات حوالی روستای هَنگوری هدف قرار گرفت. او از روحانیون خوش‌رو و بدون حاشیه شهرستان سرباز بود که با هیچ کس اختلافی نداشت.

مولوی محمدکریم حمّلی، از علمای شهرستان سرباز فارغ‌التحصیل جامعه فاروقیه کراچی و از فعالان دینی و اجتماعی و نویسندگان اهل‌سنتِ استان سیستان‌وبلوچستان بود که مدرک تخصص فی‌الفقه را از دارالافتای حوزه علمیه عین‌العلوم گُشت سراوان دریافت کرده بود.

مولوی عبدالغفور جمالزهی

مولوی عبدالغفور جمالزهی (رخشانی) امام جمعه اهل سنت روستای رضاآباد بخش فندرسک شهرستان رامیان نیز صبح روز سه‌شنبه ششم آذرماه ۱۳۹۷ توسط افراد ناشناس به قتل رسید.

مولوی جمالزهی از علمای بلوچ شرق استان گلستان با گلوله اسلحه شکاری درگذشت. او از حامیان وحدت شیعه و سنی و مراسم هفته وحدت منطقه بود.

مولوی مصطفی جنگ‌زهی

مولوی مصطفی جنگ‌زهی امام جمعه مسجد خضرای اهل سنت شهر راسک در استان سیستان‌وبلوچستان و از فرماندهان یکی از پایگاه‌های بسیج راسک روز سی‌ام دی ماه ۱۳۹۰ در مسیر چابهار-سرباز به ضرب گلوله افراد ناشناسِ موتورسوار به شهادت رسید.

مصطفی فرزند احمد در شانزدهم مردادماه ۱۳۳۳ در روستای تیغ آب پشامگ از توابع شهر راسک شهرستان سرباز به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش گذراند. او علاقمند به تحصیل علوم دینی داشت به این منظور تحصیلاتش را در علوم دینی در ایران آغاز کرد و برای ادامه تحصیل به پاکستان رفت و پس از دریافت مدرک مولویت به ایران برگشت و به خدمت سربازی رفت.

تدریس دروس عقیدتی در پایگاه‌های بسیج اعم از مساجد و ادارات و سخنرانی‌های تبلیغی در مراسمات ملی و مذهبی از جمله اقدامات فرهنگی او بود.

به دلیل بلاغت، سخنوری و هدایتگری مردم منطقه در سال ۱۳۸۹ از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت به سمت امامت جمعه دائم مسجد الخضراء راسک منصوب شد و مدتی هم به عنوان امام جمعه موقت مسجد ابوبکر ایرانشهر منسوب شد. او پس از اقامه نماز جمعه در مسیر بازگشت به منزل همراه با فردی به نام خاکساری به دست افراد ناشناس به شهادت رسید.

مولوی جنگی‌زهی، بارها و بارها از سوی گروه‌های وهابی به مرگ تهدید شد و فرزند پسرش برای متوقف کردن اقدامات فرهنگیش علیه وهابیت، ربوده شد.

ترور او ۹ روز قبل از ترور ناجوانمردانه مصطفی احمدی‌روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نظنز در تاریخ بیست‌ویکم دی ماه ۱۳۹۱ انجام شد.

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری از بلندپایه‌ترین روحانی سنی است که طی یک دهه گذشته ترور شده است. محمد سوم فروردین ماه ۱۳۱۵ در خانواده‌ای مذهبی در یکی از روستاهای شهرستان بانه از توابع استان کردستان متولد شد و آموزه‌های دینی را با آموزش نزد پدر آموخت سپس در حجره علمای دینی کردستان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت تا در سال ۱۳۳۶ توسط ملأ باقر مدرس مجاز و به عنوان مفتی اعظم مذهب شافعیه در منطقه معرفی شد.

او ۲۰ سال در سقز و ۶ سال در دانشگاه مذاهب اسلامی فقه و اصول فقه را بر اساس مذهب شافعی در دانشگاه تهران تدریس کرد و به مدت ۱۵ سال در سنندج به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی و تدریس در دانشگاه‌های استان کردستان اشتغال داشت.

ماموستا شیخ‌الاسلام در شامگاه بیست‌وهفتم ماه رمضان مصادف با بیست‌وششم شهریور ماه ۱۳۸۸ در مقابل مسجد سیدقطب سنندج و در حالی که از مسجد خارج می‌شد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در راه رسیدن به بیمارستان به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

ماموستا برهان عالی

ماموستا برهان عالی روحانی اهل سنت، استاد دانشگاه تهران، امام جمعه موقت سنندج، عضو شورای عالی افتاء استان کردستان، امام جماعت مسجد قبای سنندج، عضو شورای حل اختلاف سنندج و روحانی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بود که در شب ۲۲ ماه رمضان ۱۴۳۰ مصادف با ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، حدود ساعت ۱۲ شب پس از اتمام نماز تراویح و اجرای مراسم شب‌های قدر با مراجعه افراد ناشناس در منزلش به بهانه پرسش سوال شرعی و دینی از منزل خارج و مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و در جوار مسجد قبا در شهرک بهاران شهر سنندج در سن ۵۶ سالگی به شهادت رسید.

او در سال ۱۳۷۷ به درخواست هیئت امنای مسجد شهرک بهاران امامت جمعه مسجد نور را پذیرفت. پس از آن که مسجد جامع قبا در بهاران احداث شد به اقامه نماز جمعه و ترویج تعالیم دینی و وحدت اسلام پرداخت.

شیخ علی دهواری

شیخ علی دهواری یکی دیگر از روحانیان اهل سنت دوشنبه بیستم آبان‌ماه ۱۳۸۷ در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان توسط افراد ناشناس ترور شد. او از تحصیل کرده‌های سلفی و مخالف سرسخت مولوی‌های سنتی بود.

شیخ دهواری چند سال امام جمعه و جماعت مسجد نور سراوان بود و مدتی استاد حدیث مدرسه علوم دینی دارالعلوم زنگیان شد. در همین اثنا مسجد جامع صدیق اکبر در شهر سراوان را با کمک تعدادی از ریش سفیدان محلی پایه‌گذاری کرد و به عنوان امام جمعه و جماعت این مسجد مشغول خدمت شد.

او در سال ۱۳۸۰ مدرسه علوم شرعی دارالحدیث امام بخاری را با کمک دوستان و همفکرانش پایه‌گذاری کرد همچنین با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، مساجد زیادی بنا و در نهایت هنگام بازدید از یکی از مساجد منطقه هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و در ۴۸ سالگی به شهادت رسید.

کد خبر 626629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.