بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

هوشمندسازی شهرها از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین رویکردهایی به‌شمار می‌رود که همواره در حال ترویج است و مدیران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش هوشمندی شهرها در سراسر جهان مستلزم سازگارسازی اکوسیستم‌های شهری با سبک‌های جدید زندگی مردم است تا بیشترین اثربخشی را در پی داشته باشد. انتشار بیماری کووید -۱۹ گرایش مدیران را به بهره‌برداری از تکنولوژی‌های پیشرفته برای طراحی دوباره شهرها سوق داد و تغییراتی را در زیرساخت‌ها به وجود آورد که رسیدن به اهداف آینده را طی همین چند سال گذشته سرعت بخشید. مدیران در شهرهای هوشمند، همواره تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، رویکردهای تکنولوژیک طراحی شهری را تغییر دهند تا بیشترین سازگاری را با نیازهای مردم و استراتژی‌های نوظهوری که برای تسهیل زندگی شهرنشینان توسعه می‌یابد، به وجود بیاورند. در ادامه به معرفی و شرح رویکردهایی پرداخته می‌شود که احتمالاً بالاترین جایگاه را در افزایش هوشمندی شهری در سال ۲۰۲۳ از آن خود خواهد کرد.

بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

سلامت هوشمند

انتشار بیماری کووید -۱۹ درمان هوشمند بیماری‌ها را به یک روند بسیار رایج در میان شهرهای سراسر جهان تبدیل کرد و تحولات زیادی در دنیای پزشکی به وجود آورد. در واقع، طی دوران کرونا و به دنبال گرایش مردم به رعایت فاصله اجتماعی، توسعه فناوری‌ها نه‌تنها به تشخیص بیماری‌ها و درمان آن‌ها از راه دور کمک کرد، بلکه به تدریج به ارائه تدابیری برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها و به‌ویژه ویروس کرونا منجر شد. کاهش فشار روی سیستم‌های مراقبت سلامت و کادر درمان، مدیران را به بهره‌گیری دائمی از سلامت هوشمند برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها سوق داده است و به نظر می‌رسد که همواره نوآوری‌هایی برای بهبود عملکرد این روش ارائه شود. از مهم‌ترین این نوآوری‌ها می‌توان به قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌ها اشاره کرد که به کادر پزشکی در بهبود وضعیت بحرانی بیمارانی با نیازهای خاص کمک زیادی خواهد کرد.

بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

بهبود حمل‌ونقل عمومی متأثر از اقتصاد مدور

آنچه اغلب از اقتصاد مدور در ذهن همگان شکل می‌گیرد، بازیافت مواد پسماند و استفاده دوباره از آن‌ها است که می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی‌های محیط در بهبود رونق اقتصادی شهرها نقش مهمی ایفا کند. طراحی مدور حمل‌ونقل رویکرد جدیدی در میان مدیران شهری محسوب می‌شود که به‌تازگی شکل گرفته است و هرروزه بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. در این رویکرد، مدیران ترانزیت شهری می‌کوشند در صنعت حمل‌ونقل عمومی بیشترین بهره را از مواد کم‌کربن بگیرند، ضمن این‌که بهره‌گیری از فرایندهای بازیافت برای تولید دوباره وسایل نقلیه نقش مهمی در رونق اقتصاد مدور در شهرها ایفا خواهد کرد.

بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

افزایش تحولات دیجیتالی و قابلیت اتصال

افزایش تقاضا برای پهنای باند و اتصال متقابل بین سیستم‌های مختلف شهری مدیران را به ارتقای مداوم آن‌ها سوق داده است و تحولات دیجیتالی را به یک گرایش دائمی میان آنان تبدیل کرده است. البته اعمال اقدامات در این زمینه همیشه چالش‌برانگیز بوده است، با این حال مدیران همواره نوآوری‌هایی اثربخش را برای حل چنین چالش‌هایی ارائه داده‌اند که بهبود عملکرد شهرهای هوشمند را از حیث فناوری‌های دیجیتالی در پی داشته است. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و ابرسازی خدمات از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی به‌حساب می‌آید که در افزایش هوشمندی شهرها طی چند سال گذشته بسیار اثربخش بوده است و به نظر می‌رسد که به طور مداوم پیشرفت کند و تا سال ۲۰۲۸، توسعه شبکه‌های اینترنت ۶G را به دنبال داشته باشد.

بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

انرژی هوشمند

بهره‌گیری از انرژی هوشمند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای کاهش انتشار گازهای آلاینده و به‌طبع، کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود که تاب‌آوری را برای شهرها به ارمغان می‌آورد. استفاده از مواد محلی و پایدار، طراحی‌های دوستدار محیط زیست، سیستم‌های مجهز به منابع تجدیدپذیر و فناوری‌های دیجیتالی از مهم‌ترین رویکردها برای هوشمندسازی انرژی به‌شمار می‌رود که می‌تواند اقتصاد مدور را نیز در شهرها رونق ببخشد.

سهیم‌سازی هوشمند شهروندان در برنامه‌ریزی‌های شهری

بدیهی است که ساکنان هر منطقه از مشکلات محل سکونت و نیازهای خود بیش از مدیران آگاه هستند که می‌توانند آن‌ها را در طراحی‌های شهری یاری کنند. در این راستا، بسیاری از برنامه‌ریزان شهری می‌کوشند هنگام تصمیم‌گیری برای طراحی مناطق یا احیای آن‌ها، به نظرسنجی میان مردم بپردازند یا کارگاه‌هایی آموزشی در زمینه طراحی شهری برای آن‌ها برگزار کنند تا از این طریق، آن‌ها را به مشارکت برای حل مشکلات سوق دهند. بدون شک، هوشمندسازی شهرها نیز بدون در نظر گرفتن کاربران اصلی آن، یعنی شهروندان، نمی‌تواند تبعات مثبت بسیاری به دنبال داشته باشد که در این رابطه، توسعه فناوری‌ها می‌تواند به تقویت روابط میان شهروندان و نهادهای دولتی و خصوصی منجر شود و در نهایت، همکاری دوجانبه آن‌ها را برای پیاده‌سازی رویکردهای هوشمند به دنبال داشته باشد. امروزه نرم‌افزارهای دیجیتالی به شهرنشینان امکان ارائه گزارش‌های خود در مورد مشکلات منطقه‌ای را می‌دهد و از این طریق، اشتراک منابع را نیز تسهیل می‌کند. در نتیجه، یک سیستم بسیار قدرتمند ایجاد می‌شود که می‌تواند در نهایت به تصمیم‌گیری‌های بهتر مدیران برای بهبود کیفیت زندگی مردم منجر شود.

بهترین رویکردهای احتمالی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۳

کد خبر 626562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.