بهمن‌ماه پیک هشتم کرونا شیوع می‌یابد/ آغاز موج جدید آنفلوانزا در زمستان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پیش‌بینی‌ها بر این اساس بوده که در فصل زمستان به ویژه بهمن‌ماه پیک جدیدی از کرونا شیوع می‌یابد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی پیک جدید کرونا آغاز شده و افزایش تعداد مبتلایان را شاهد بودند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت بیماران مبتلا به کرونا و آنفلوانزا، اظهار کرد: درحال‌حاضر پیک هفتم کرونا به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ نفر بر اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان و چهار یا پنج نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری هستند، ادامه داد: گاهی تعداد موارد بستری و ابتلاء کمتر می‌شود و گاهی افزایش می‌یابد، اما تعداد مبتلایان به اعداد سه رقمی نمی‌رسد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در چند هفته گذشته نیز تعداد کل بستری‌های مبتلا به کرونا در استان اصفهان به زیر ۵۰ نفر رسیده است، بنابراین کرونا در وضعیت ثبات بوده و فراز و فرود جدی ندارد، همچنین آزمایش‌های مثبت به زیر پنج درصد رسیده است که نشان می‌دهد، شرایط شیوع کرونا در کشور مطلوب است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌های کشوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این بوده است که در فصل زمستان به ویژه بهمن‌ماه پیک جدیدی از کرونا شیوع می‌یابد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی پیک جدید کرونا آغاز شده است و افزایش تعداد مبتلایان را شاهد بودند.

عقدک با بیان اینکه شرایط کنونی کرونا در کشور کاهشی بوده است، اما باید منتظر پیک هشتم باشیم، گفت: لازم است شهروندان نسبت به شیوع پیک جدید کرونا آگاه باشند که مهم‌ترین این اقدام رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای محیط‌های سربسته، جمعی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن یکی از توصیه‌های جدی بوده تا افراد در پیک بعدی درگیر کرونا نشوند، افزود: تاکنون ۸۶ درصد مردم استان دوز اول، ۷۷ درصد دوز دوم، ۳۳ درصد دوز سوم و حدود ۱۰ درصد دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کردند، افرادی که دوز چهارم را تزریق نکردند مستعد ابتلاء به کرونا در پیک هشتم هستند که توصیه می‌کنیم نسبت به تزریق دوز چهارم هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

چه افرادی در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از آن جایی که آنفلوانزا مشابه کرونا است، باید واکسن آنفلوانزا تزریق و پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان رعایت شود، همچنین کودکان زیر هشت سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، بیماران قلبی و عروقی و تنفسی، افراد بالاتر از ۶۵ سال باید هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند، زیرا به زودی پیک آنفلوانزا و کرونا را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که نه تنها در فصل زمستان آنفلوانزا وارد پیک جدید می‌شود، بلکه در اردیبهشت‌ماه سال آینده شاهد پیک دیگری از آنفلوانزا خواهیم بود، بنابراین تزریق واکسن به شهروندان همچنان مورد تاکید و توصیه است.

عقدک در پاسخ به این پرسش که افراد چه مدت بعد از بهبودی علائم می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند؟، اضافه کرد: در خصوص کرونا این تعبیر وجود دارد که یک ماه بعد از بهبودی افراد می‌توانند نسبت به تزریق دوز جدید واکسن اقدام کنند، اما درباره آنفلوانزا زمانی که بهبودی حاصل شد و در شرایطی که علامتی از آنفلوانزا وجود نداشت، افراد می‌توانند واکسن تزریق کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که واکسن آنفلوانزا خارجی توصیه می‌شود یا ایرانی، اظهار کرد: انواع واکسن آنفلوانزا تفاوتی ندارد، تنها باید به تأیید سازمان غذا و دارو رسیده باشد، بنابراین هر واکسنی که در دسترس باشد، می‌تواند توسط شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تاکنون عددی درخصوص مرگ ناشی از آنفلوانزا در استان اصفهان گزارش نشده است، اما در کل کشور براساس اعلام وزیر بهداشت حداقل ۲۰۰ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، این در حالی است که هر سال این اتفاق رخ می‌دهد، حتی قبل از کرونا نیز این شرایط را شاهد بودیم، همچنین افرادی که بیماری قلبی، ریوی، تنفسی و زمینه‌ای دارند، بیشترین سهم مرگ و میر ناشی از آنفولانزا را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 626553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.