عملکرد جزیره‌ای در آموزش‌وپرورش جایگاهی ندارد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقد هستیم در وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدیریت عملکرد، نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد، بلکه باید به صورت یکپارچه به این موضوع پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مجتبی هاشمی امروز _سه‌شنبه بیست‌ودوم آذرماه_ در همایش تخصصی ادارات ارزیابی عملکرد استان‌های قطب دو آموزش‌وپرورش کشور در اصفهان، با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز که سبب سرفرازی میهن شدند، اظهار کرد: آموزش و پرورش از ستاد تا کف مدرسه جزو سالم‌ترین نهادها است و کارکنان آن از جمله معلمان جزو نهادهای مرجع جامعه هستند.

وی با بیان اینکه شناخت وظایف و تکالیف توسط مسئولان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: در حال حاضر فراوانی نقش‌ها در وزارت آموزش و پرورش نوعی آسیب است، از این رو باید تلاش کنیم به وظایفی که برعهده داریم به بهترین نحو عمل کنیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری سلسله نشست‌ها در نظر گرفته شده است، تا بر اساس جلسات قطبی، برنامه‌های تحولی حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات را در دولت سیزدهم به پیش ببریم، از جمله مهم‌ترین این اقدام سلامت اداری است که می‌تواند شامل فعل یا ترک فعل شود.

وی اضافه کرد: لازم است راهبردها و سیاست‌های کلان هر حوزه به سیاست‌های اجرایی و چارچوب سازمان خود تبدیل کنیم، که این اجرایی شدن مبتنی بر شناخت دقیق و کامل مقتضیات وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از ستاد تا کف مدرسه جزو سالم‌ترین نهادها است و کارکنان آن از جمله معلمان جزو نهادهای مرجع جامعه هستند، گفت: حفظ سلامت دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، امروزه اگر قصد داریم رخدادهای خوبی را در جامعه شاهد باشیم باید نقش آموزش و پرورش را در میان دانش‌آموزان نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش در حوزه خودش نقش ایفا کند، می‌تواند به واسطه گستردگی و ضریب نفوذ در جامعه نقش‌آفرین باشد، خاطرنشان کرد: در راستای حوزه پیشگیری در آموزش و پرورش نیازمند اقدامات بیشتری هستیم، زیرا این اقدام می‌تواند در سلامت اداری نقش اساسی ایفا کند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به الگوهای سلامت اداری، افزود: بخش اول پاسخگویی عمومی است که باید به سازمانی تبدیل شویم که بر اساس نیاز مخاطبان، اهداف مدنظر دنبال و مطابق آن پاسخگو باشیم، در گام دوم پیشگامی شفافیت سازمانی در امور جاری آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است، همچنین باید در بستر جریان آزاد اطلاعات، شفافیت را اجرایی کنیم، سالم‌سازی سازمان و توانمندسازی نیروهای سازمان، می‌تواند در نقش سلامت اداری نقش محوری ایفا کند.

وی با بیان اینکه نظارت مستمر می‌تواند در سلامت اداری کمک کننده باشد و در کنار آن سرعت عمل در بررسی گزارشات تخلف می‌تواند نقش محوری را ایفا کند، ادامه داد: عدالت در برخورد با کارکنان، عدالت در میان شایستگان، استقرار نظام تشویق و تنبیه می‌تواند در حوزه نظارت بر حکمرانی مطلوب، مؤثر واقع شود.

هاشمی تاکید کرد: رضایتمندی شاخصی کلیدی است و باید این عنصر در تمام برنامه‌ها رعایت شود تا رضایتمندی ارباب رجوع افزایش یابد، چرا که عبور از پاسخگو نبودن شفاف به ارباب رجوع امری ضروری بوده و جامعه نیازمند پاسخگویی است.

وی با بیان اینکه سلامت اداری موضوعی علمی و نیازمند برخورد عالمانه است، افزود: به دلیل چند بعدی بودن موضوعات، نیاز به مشارکت اجتماعی احساس می‌شود تا سازمان به سمت سلامت اداری حرکت کند، معتقد هستیم در وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدیریت عملکرد، نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد و باید به صورت یکپارچه به این موضوع پرداخته شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هر فرد در هر حوزه‌ای، فرایندی را تعریف می‌کند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، در این راستا نیازمند شبکه‌سازی در سطح کشور هستیم که همین روند در کشور با بازرسان ماده ۹۱ و ۹۲ در آموزش و پرورش آغاز شده است.

کد خبر 626400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.