فرآیند زمان‌بر آشنایی وزیر جدید با پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی و تثبیت او را چالشی برای پروژه قطار سریع‌السیر معرفی کرد و گفت: مدتی زمان می‌برد تا وزیر جدید با ابعاد گوناگون و مشرب‌های مختلف فکری که معمولاً در این پروژه سنگ اندازی یا با آن مخالفت می‌کنند، آشنا شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اظهار کرد: در آخرین روزهای تصدی مرحوم رستم قاسمی در وزارت راه، نشستی با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان درباره این پروژه برگزار شد و صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد که به نظر راهگشا می‌آمد.

وی با اشاره به جزئیات این صورت‌جلسه افزود: در این جلسه قرار شد که کار نظارت بر راه‌آهن و اجرای پروژه به «شرکت ساخت» واگذار شود زیرا این دوگانگی بخشی از مشکل طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان از ابتدا تاکنون بوده است و تاکنون پروژه بین راه‌آهن و شرکت ساخت که هر دو زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرند، رد و بدل می‌شد.

نماینده اصفهان اتلاف وقت را یکی از زیان‌های اختلاف این دو بخش بر سر اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اعلام کرد و گفت: این موضوع در جلسه با وزیر پیشین راه تعیین تکلیف شد و سرپرست وزارتخانه نیز صورت‌جلسه را در دوره کوتاهی ابلاغ کرد اما عمر تصدی وزیر آنقدر به درازا نکشید که بتوانیم کار را پیگیری کنیم.

چالش معرفی و تثبیت وزیر جدید

وی معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی و تثبیت او را چالشی برای ادامه این پروژه معرفی کرد و افزود: مهم‌ترین چالش کنونی، ناآشنایی وزیر جدید با پروژه‌های ریز و درشت وزارت راه و شهرسازی است که از طرح‌های راهسازی تا ریلی، فرودگاه‌ها و ابرپروژه نهضت اقدام ملی مسکن را در بر می‌گیرد که در نقاط گوناگون کشور پراکنده است و آشنایی وزیر جدید با این پروژه کم و در حد دیوان محاسبات بوده اما وی هیچ‌گاه از نزدیک، به شکل جزئی و با حضور عوامل گوناگون و ذی‌نفعان با پروژه‌ها آشنا نبوده است.

طغیانی آشنایی وزیر جدید راه و شهرسازی با پروژه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است مدتی زمان ببرد تا وزیر جدید با ابعاد گوناگون و مشرب‌های مختلف فکری که معمولاً در این پروژه سنگ‌اندازی یا با آن مخالفت می‌کنند، آشنا شود. مرحوم قاسمی نیز مدتی طول کشید تا رفته‌رفته بر پروژه سوار شود و پیش از آنکه کسی درباره قطار سریع‌السیر صحبت کند، می‌دانست که از چه دیدگاهی به پروژه نگاه می‌کند.

وی از تلاش نمایندگان برای ادامه پروژه روی ریل وزیر پیشین خبر داد و گفت: درباره تمدید ال‌سی نیز مکاتبه‌ای صورت گرفته اما هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است زیرا بانک مرکزی و سازمان برنامه معتقدند که برای ادامه کار و تأمین هزینه‌های تکمیل پروژه باید مصوبه جدیدی از شورای اقتصاد گرفته شود.

لزوم بازگشت سریع پروژه به ریل اجرا

نماینده اصفهان ارائه برنامه جدید برای قطار سریع‌السیر را نیازمند ارسال برنامه رسمی جدید احداث از سوی وزارت راه به شورای اقتصاد دانست و ادامه داد: در فاصله زمانی استعفای وزیر پیشین و معرفی وزیر جدید اعلام این برنامه رسمی نیز با تأخیر روبه‌رو شد که امیدواریم بتوانیم در حداقل زمان ممکن است مشکلات موجود را برطرف کنیم و پروژه دوباره روی ریل اجرای سریع بیفتد.

وی لزوم احداث راه‌آهن‌های سریع‌السیر را یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه رأی اعتماد وزیر جدید اعلام کرد و گفت: در این جلسه وزیر به طرحی بسیار قدیمی‌تر از قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان یعنی به پروژه تهران مشهد اشاره کرد که هنوز در مرحله طراحی است اما باید این رویکرد جدید را به فال نیک گرفت و امیدوارم بتوانیم سیستم را مجاب کنیم که پروژه زودتر روی ریل اجرا بازگردد.

کد خبر 626372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.