آغاز نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» در تهران

نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور معاون اول رییس‌جمهور ایران و معاون نخست‌وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، نشست «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور مقام‌های بلندپایه و هیئت‌های سیاسی و اقتصادی دو طرف، از صبح امروز _سه‌شنبه، بیست‌ودوم آذرماه_ در مجموعه سعدآباد برگزار شده است که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر چین ریاست دو هیئت ایرانی و چینی را در این نشست بر عهده دارند.

به گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، هیئت عالی‌رتبه چین به ریاست هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر این کشور با سفر به ایران و در نشست با هیئت بلندپایه ایرانی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور سازوکارهای پیشبرد روابط دوجانبه ایران و چین را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین را هم یکی از اهداف اصلی این نشست اعلام کرد و افزود: تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین‌الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی معاون نخست‌وزیر این کشور به همراه یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشورش، برنامه سفر امارات متحده عربی و سپس ایران را در دستور کار دارد.

حضور هیئت ۷۰ نفره چین در تهران

معاون نخست‌وزیر چین را در این سفر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و تجاری همراهی می‌کنند تا در رایزنی‌های مشترک با مسئولان و تجار ایرانی زمینه را برای توسعه مشارکت‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور فراهم کنند.

این هیئت ۷۰ نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین آغاز کرده است. نتیجه گفت‌وگوها و توافقات دوطرف، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بوده که این مهم، گام بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است.

تعیین تکلیف تأمین مالی برخی از طرح‌ها که در دولت قبل معطل مانده بود، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، انرژی و ترانزیت از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوی طرفین به‌شمار می‌رود، همچنین طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی سازوکارهای لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب، اقدام کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 626357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.