«امیرکبیر» در گیرودار مشکلات

با افزایش جمعیت کلان‌شهرها، ایجاد شهرهای جدید برای پاسخگویی به نیازهای سرریز جمعیت شهرهای مادر مورد توجه مدیران شهری قرار گرفت، اما آنچه مورد غفلت قرار گرفت تأمین زیرساخت‌های رفاهی مناسب در این شهرها برای ماندگاری جمعیت جذب شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پر جمعیت راهبرد مناسبی برای مدیریت اسکان جمعیت و تأمین امکانات رفاهی مورد نیاز آن‌ها است، اما برای اجرای موفق این طرح باید شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به درستی اجرا شود.

شهرهای جدید با وجود اینکه برای رفع مشکلات شهرهای مادر ساخته شده است، اما خود با معضلات جدیدی روبه‌رو است. «امیرکبیر» یکی از این شهرهای جدید است که احداث آن با هدف پاسخگویی به سرریز جمعیتی اراک سال ۷۱ در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید، اما این مصوبه تا سال ۸۸ راکد مانده بود تا در نهایت این شهر از سال ۹۰ به وسعت ۶۰ هکتار با ۱۱۳۰ واحد مسکن مهر ویلایی در شعاع ۳۵ کیلومتری شرق اراک احداث شد.

مقرر شده بود در گام نخست ۳۵ هزار نفر تا سال ۹۵ در این شهر ساکن شوند و در دورنمای ۱۰ ساله نیز ترکیب جمعیتی این شهر نوپا به مرز ۶۶ هزار نفر برسد و در گام پایانی شهر جدید امیرکبیر پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار نفر باشد، اما در حال حاضر این شهر تنها دارای حدود هزار نفر جمعیت ثابت و حدود سه هزار نفر جمعیت سیار است.

به‌تازگی فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی اعلام کرده بود ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که شهر جدید امیرکبیر یکی از این طرح‌ها است و کمبود مدرسه برای دانش‌آموزان و نبود درمانگاه از مشکلات مهم این شهر است.

حمید کریمی، رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر نیز بر مشکلاتی همچون نبود درمانگاه، پزشک، نبود روشنایی مناسب و سختی در تردد در شهر جدید امیرکبیر اذعان کرده است و به نظر می‌رسد همین معضلات مانع از تحقق سیاست‌های ایجاد این شهر در نزدیکی کلان‌شهر اراک شده است.

«امیرکبیر» جاذبه‌های لازم برای زندگی را ندارد

سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران که در نزدیکی شهر اراک بنا شده است، آب و هوای خوبی دارد و اگر جاذبه‌های زندگی در این شهرها افزایش یابد به عنوان دو مرکز هدف برای مهاجرت جمعیت سرریز اراک مؤثر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: برای تحقق این امر باید مشوق‌هایی در این شهرها در نظر گرفته شود و سرانه‌های آموزشی، درمانی، ورزشی و خدماتی به اندازه کافی در آن پیش‌بینی شود. حتی می‌شود دانشگاه‌های شهر اراک واحدی را در شهرهای امیرکبیر و مهاجران تأسیس کند و با جذب دانشجو به رونق این شهرها پرداخت.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک معتقد است: جاذبه‌های لازم در شهر جدیدی همچون امیرکبیر به وجود ندارد و از آنجا که خدمات ورزشی، تفریحی، اجتماعی و فرهنگی در این شهر به اندازه کافی ارائه نمی‌شود، افراد استقبال چندانی برای سکونت ندارند.

وی با بیان اینکه شهروندان مجبور هستند برای یک خرید کوچک یا حتی استفاده از مراکز آموزشی به شهر مادر مراجعه کنند و همین موضوع باعث کاهش استقبال مردم از سکونت در این شهرها شده است، تصریح می‌کند: اگر قطار بین شهری اراک_امیرکبیر احداث شود، هزینه ایجاد آن از ایجاد مترو به مراتب کمتر است، زیرا ریل‌گذاری آن روی زمین است و نیازی به حفر تونل نیست و یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی این شهر را بهبود خواهد بخشید.

میرنظامی اظهار می‌کند: در همین زمینه لازم است دولت تأمین زیرساخت‌ها در شهرهای امیرکبیر و مهاجران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، چرا که توسعه این شهرها بدون در نظر گرفتن امکانات و زیرساخت‌های شهری کاری بیهوده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما ناچار به ایجاد شهرهای جدیدی همچون امیرکبیر یا مهاجران هستیم، چراکه پدیده شهر گریزی یک واقعیت انکارنشدنی در جهان امروز است، ادامه می‌دهد: اراک به عنوان شهر مادر از نظر محدوده و حریم امکان توسعه افقی را ندارد و توسعه عمودی این شهر و ساخت مجتمع‌های بلندمرتبه در آن مشکلات ترافیکی و اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت، زیرا معابر این شهر و اماکن تفریحی، ورزشی، فرهنگی و تجاری آن ظرفیت پاسخگویی به نیاز جمعیت ساکن در این مجتمع‌ها را نخواهد داشت.

دولت باید تأمین زیرساخت‌های رفاهی در شهرهای جدیدی چون امیرکبیر را در اولویت قرار دهد

علی چگینی، عضو شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: افراد زیادی که برای یافتن شغل به کلان‌شهرها مهاجرت می‌کنند، به‌طور معمول در شهرهای کوچک مجاور آن ساکن می‌شوند، شهر امیرکبیر نیز به منظور سکونت جمعیت اراک به‌عنوان کلان‌شهر صنعتی از حدود ۱۰ سال پیش شکل گرفته است و بیشتر کارکنان صنایع شهر اراک در آن سکونت دارند.

وی می‌افزاید: مطالعات نشان می‌دهد گسترش این شهرک و احداث خانه‌های جدید در آن در حال حاضر ضرورتی ندارد، چراکه جمعیت شهر اراک در پنج سال اخیر رشد مثبتی نداشته است، لذا ایجاد گزینه‌های جایگزینی همچون احداث ساختمان‌های ۸۱۰۰ واحدی که تا جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد، مناسب‌تر به نظر می‌آید.

عضو شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: آنچنان که متولیان امر در اداره کل راه‌وشهرسازی تمهیداتی همچون احداث شهرهای جدید را برای کاهش جمعیت ساکن در کلان‌شهرها در نظر گرفته‌اند باید انگیزه‌های لازم برای زندگی مردم در شهرهای جدید را نیز ایجاد کنند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر گسترش شهرهای جدید غیراقتصادی است و لازم است دولت ابتدا تأمین زیرساخت‌های رفاهی در شهرهای جدید همچون امیرکبیر را در اولویت قرار دهد، چرا که توسعه کالبدی شهر بدون در نظر گرفتن پیوست‌های رفاهی حاصلی جز استقبال نکردن مردم و متروک ماندن این واحدهای ساختمانی نخواهد داشت.

کد خبر 626349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.