آرژانتین_کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین و کرواسی در تقابلی بزرگ و سرنوشت‌ساز، در نیمه‌نهایی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه ملی‌ لوسیل برابر هم صف‌آرایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از دو روز وقفه از ساعت ۲۲:۳۰ امشب _سه‌شنبه بیست‌ودوم آذرماه_ رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با تقابل حساس و مهم تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین و کرواسی در چارچوب نخستین جدال مرحله نیمه‌نهایی آغاز می‌شود و در ورزشگاه ۸۰ هزار نفری ملی‌ لوسیل واقع در منطقه الدیان شهر دوحه، آلبی‌سلسته و شطرنجی‌ها با همدیگر دیدار می‌کنند تا نخستین فینالیست جام ۲۲ از بین این دو تیم مشخص شود.

کوبل‌داوری

براساس اعلام رسمی فیفا، دنیله اورساتوی ایتالیایی به‌عنوان داور وسط قضاوت این دیدار را برعهده خواهد داشت؛ همچنین چیرو کاربونه (کمک‌داور اول) و الساندرو ژیالاتینی (کمک‌داور دوم) هم‌وطنان اورساتو، وی را در امر قضاوت یاری خواهند کرد و داور چهارم نیز محمد عبدالله‌محمد از امارات خواهد بود. داوران اتاق VAR نیز به‌ترتیب ماسیمیلیانو ایراتی (داور اصلی) و پائولو والری (کمک‌داور) از ایتالیا، کاترین نسبیت از آمریکا (داور آفساید) و خوان سوتو از کلمبیا (حمایت‌کننده) خواهند بود.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

آمار و ارقام (تاریخچه تقابل‌ها و رکوردزنی‌های دو تیم)

آرژانتین و کرواسی پیش از این پنج‌بار به‌مصاف هم رفته‌اند و هر کدام دو برد کسب کرده‌اند. از این پنج تقابل، دو بازی میان آرژانتین و کرواسی در جام‌جهانی بوده است. نخستین‌بار در بیست‌وششم ماه‌ژوئن سال ۱۹۹۸، آرژانتین و کرواسی در مرحله‌گروهی (H) جام‌جهانی فرانسه برابر هم قرار گرفتند که آلبی‌سلسته با تک‌گل مائوریتسیو پیندا از سد کرواسی گذشت؛ دومین دیدار نیز به جام‌جهانی ۲۰۱۸ برمی‌گردد که این دو تیم باز هم در مرحله‌گروهی (D) به‌هم برخورد کردند و این بار کرواسی با یک‌بازی قاطعانه و دیدنی، با گل‌های آنته ربیچ، لوکا مودریچ و ایوان راکیتیچ ۳ بر صفر آرژانتین را درهم شکست. از آن دیدار، فقط هفت بازیکن در ترکیب آرژانتین و هشت بازیکن در ترکیب کرواسی برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار دارند و لیست دو تیم در قطر دستخوش تغییرات فراوانی شده است.

آرژانتین به‌دنبال رسیدن به ششمین فینال خود در جام‌جهانی است و کرواسی نیز می‌خواهد دومین‌بار در تاریخ، طعم فینالیست جهان بودن را برای دومین‌بار پیاپی بچشد؛ آلبی‌سلسته دو قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی جهان در رزومه سنگین خود دارد و کروات‌ها بدون در نظر گرفتن سومی سال ۱۹۹۸ و نایب‌قهرمانی در سال ۲۰۱۸، همچنان سودای تکیه‌زدن بر تخت‌پادشاهی جهان را در سر می‌پروراند.

نکته جالب اینجاست کرواسی در هر چهار دیدار اخیر خود که به ضربات‌پنالتی کشیده شده (در تاریخ جام‌جهانی) پیروز شده است؛ همچنین آرژانتین در ۴۱ بازی بین‌المللی اخیر خود تنها یک‌بار (در مرحله‌گروهی همین جام مقابل عربستان) شکست خورده است و ۲۸ برد و ۱۲ تساوی به‌ثبت رسانده. در طرف مقابل کرواسی در ۱۲ بازی اخیر خود در جام‌جهانی فقط یک‌بار شکست خورده، ۵ بازی را با پیروزی و ۶ دیدار را با تساوی به پایان برده است.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

تیم ملی آرژانتین در هر چهار بازی قبلی خود در نیمه‌نهایی جام جهانی (۱۹۳۰، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴) موفق بوده و راهی فینال شده است؛ همچنین آلبی‌سلسته دو نیمه‌نهایی خود در جام‌های جهانی اخیر را در ضربات پنالتی برده است (مقابل ایتالیا در سال ۱۹۹۰ و مقابل هلند در سال ۲۰۱۴).

حضور کرواسی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، برای سومین‌بار در طی ۲۴ سال گذشته اتفاق افتاده است؛ تعداد بازی‌های کرواسی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی در این بازه‌زمانی، برابر با برزیل در همان دوره و بیشتر از آرژانتین، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس است. کرواسی با جمعیت ۳.۹ میلیون نفری، پس از قطر، ولز و اروگوئه چهارمین کشور کوچکی است که در این جام‌جهانی بازی می‌کند و دستاوردهایشان به‌طرزعجیبی شگفت‌انگیز است.

آلبی‌سلسته چشم‌انتظار لبخند خورشید

تیم‌ملی آرژانتین، جام جهانی را در غیرمنتظره‌ترین حالت‌ممکن آغاز کرد و با شکست دو بر یک مقابل عربستان‌سعودی، بسیاری از امیدها را ناامید کرد؛ اما یاران لئو مسی با هنرنمایی این اسطوره در تقابل با مکزیک به جام برگشتند و در بازی آخر با رد شدن از لهستان، به‌عنوان تیم نخست و بدون دردسر راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. در نخستین بازی حذفی، آرژانتین در جدالی دشوار و غیرقابل پیش‌بینی به‌سختی دو بر یک استرالیا را شکست داد و به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کرد.

اما شاید سخت‌ترین بازی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا اینجای کار، به بازی برابر هلند ختم شود؛ جایی‌که آرژانتین تا دقیقه ۸۰ نسخه هلند را پیچید و مسی باز هم جادوی خود را در زمین به اجرا درآورد. دقایق آخر اما هلند با شلیک‌های وخهورست جوانه زد و رؤیای آرژانینی‌ها و مسی با تساوی دو بر دو در ۹۰ دقیقه‌قانونی در لبه‌پرتگاه قرار گرفت.

دو وقت‌اضافه ۱۵ دقیقه‌ای برای آلبی‌سلسته با تیرک‌زنی و برای هلند با خوش‌شانسی سپری شد تا پنالتی‌های مرگ‌بار همه‌چیز را ختم به‌خیر کند. آرژانتین که دست‌کم در ضربات‌پنالتی خوش‌اقبال بود با درخشش امیلیانو مارتینز به راه خود برای هدف بزرگ قهرمانی در جهان ادامه داد و سناریوی ۲۰۱۴ تکرار شد؛ بدین ترتیب آرژانتین ۴ بر ۳ هلند را برد و به نیمه‌نهایی رسید.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

تنها نگرانی آرژانتین درخصوص بازیکنانش، آنخل دی‌ماریا است که تنها در دقایق پایانی مقابل هلند وارد زمین شد و مصدومیتی که قبل از جام گریبانگیرش بوده هنوز دست از سر وی بر نداشته است؛ همچنین مارکوس آکونیا و گونزالو مونتیل هر دو با دریافت دو کارت‌زرد در بازی‌های گذشته محروم هستند و نمی‌توانند آلبی‌سلسته را در بازی امشب همراهی کنند؛ ضمن اینکه رودریگو دی‌پل نیز مقداری مصدومیت دارد و شرایط برای بادیگارد مسی ممکن است تا قبل از شروع بازی به‌خوبی پیش برود تا در ترکیب‌اصلی قرار بگیرد.

آرژانتینی‌ها هم‌قسم شده‌اند تا به لیونل مسی برای تحقق آرزوی دیرینه‌اش کمک کنند و پس از سال‌ها با این قهرمانی، به روح دیه‌گو مارادونای فقید نیز انرژی ببخشند. حذف کریستیانو رونالدو به‌همراه پرتغال از جام‌جهانی ۲۰۲۲، شانس تقابل احتمالی مسی و رونالدو در فینال را گرفت، اما کماکان پادشاه فوتبال آرژانتین فرصت دارد پس از دو دوره، بار دیگر به فینال برسد و این‌بار کاری که سال ۲۰۱۴ موفق به انجامش نشد را به پایان برساند. سال ۲۰۱۴ در جام‌جهانی برزیل، ماراکانا به یک جهنم برای آرژانتین تبدیل شد و شکست یک بر صفر آلبی‌سلسته مقابل آلمان با شوت ناگهانی ماریو گوتزه و آن نگاه تلخ و سرشار از حسرت مسی به کاپ جام‌جهانی که سهمش نبود، همگی می‌تواند با شکست‌دادن کرواسی و سپس تکرار پیروزی در لوسیل به فراموشی سپرده شود؛ حالا تمام نگاه‌ها به لئو مسی است و بار سنگینی که به دوش می‌کشد تا زندگی را برای هم‌وطنانش به‌رنگ بهشت دربیاورد و باید ابتدا از کروات‌های مرموز و پوست‌کلفت گذر کند.

کروات‌های جان‌سخت با سناریویی مشابه آماده قتل بعدی

بدون‌شک یکی از بهترین تیم‌های ملی جهان در پنج سال گذشته کرواسی است؛ زلاتکو دالیچ و شاگردانش به زیبایی تعریفی از نسل‌طلایی را برای همگان ساختند چراکه نه در حرف، بلکه در عمل بارها آن را ثابت کرده‌اند. نایب‌قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۸ در همان سال دنیا را شگفت‌زده کرد و گویا این مسیر قرار نیست به این زودی‌ها به پایان برسد. برخلاف کوین دی‌بروین و یارانش که با دلسردی از پیربودن خودشان و نداشتن شانس در جام‌جهانی صحبت می‌کردند، لوکا مودریچ، ایوان پریشیچ، مارسلو بروزوویچ، متئو کواوویچ و سایر کروات‌ها جنگیدند و اکنون شانس حضور دوباره در فینال جام‌جهانی و قطعاً سزاوار تمجید هستند.

کرواسی جام را خوب استارت نزد و تساوی بدون گل مقابل یکی از چهار تیم پایانی یعنی مراکش چندان قابل‌قبول نبود، اما بی‌رحمی شاگردان دالیچ مقابل کانادا و چهارتایی کردنشان نشان داد خوی پیروزی در این تیم زنده است. کروات‌ها برابر بلژیک به یک تساوی بدون‌گل دیگر رضایت دادند تا با حذف‌کردن تیم روبرتو مارتینز، به یک‌هشتم نهایی برسند. در مرحله‌حذفی کرواسی اصلاً به بررسی و آنالیز نیاز ندارد چراکه سبک بازی و هدف‌شان کاملاً مشخص است. اداره‌کردن بازی و عقب‌نشینی، حضور متراکم در خطوط‌دفاعی و چشم‌دوختن به ضدحملات و فرصت‌های احتمالی و البته حساب‌ویژه روی گلری مطمئن، همان چیزی که برابر ژاپن و برزیل به نمایش درآمد. سامورایی‌ها لایق پیروزی بودند اما پس از زدن گل تساوی‌بخش به‌وسیله پریشیچ، ۱۲۰ دقیقه با نتیجه یک بر یک پایان یافت و در پنالتی‌ها هت‌تریک دومینیک لیواکوویچ با سر دادن آواز پیروزی همراه شد.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

در برابر برزیل پرستاره هم کرواسی خوب نبود، موقعیت‌های پرشمار سلسائو با هنرنمایی لیواکوویچ خنثی می‌شد و در وقت‌های اضافه، نیمار برای دقایقی خانه کروات‌ها را ویران کرد، اما پتکوویچ از گرد راه رسید و مانند فرشته‌ای سر زده، قبل از پایان ۱۲۰ دقیقه دالیچ را به هدفش رساند؛ در پنالتی‌ها باز هم هشت‌پایی به‌نام لیواکوویچ، روحیه‌های تلنبارشده برزیلی‌ها به دره فرستاد و پیروزی ۴ بر ۲ کرواسی مقابل یکی از شانس‌های قهرمانی، شرقی‌های قاره‌اروپا را برای سومین‌بار به نیمه‌نهایی جهان فرستاد.

شاگردان دالیچ چهار سال پیش در نخستین تجربه فینال خود، اسیر تجربه و تفکر و تاکتیک خروس‌ها شدند و خیلی‌زود به نایب‌قهرمانی بسنده کردند، اما اکنون که چرخ‌روزگار باز هم مرموزهای اروپایی را به یک‌قدمی فینال رسانده، آویزان‌شدن مدال طلا و بالا رفتن آن کاپ چند کیلوگرمی است که فقط می‌توان آنان را آرام کند.

اگرچه کرواسی مصدوم یا محرومی ندارد، اما پس از دو تساوی در بازی‌های مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی که به وقت‌های اضافه و ضربات‌پنالتی کشیده شده، بدون‌شک خستگی را در ساق‌پا و تن بازیکنان جای داده و سنگینی فشار بازی‌ها هر بلایی را می‌تواند تا قبل از شروع بازی یا در حین دیدار مقابل آرژانتین بر سر بازیکنان خسته کرواسی بیاورد.

بررسی شرایط تاکتیکی و روحی آرژانتین - کرواسی

به زبان ساده، واضح‌ترین دلیل برای بیان اینکه آرژانتین با پیروزی احتمالی مقابل کرواسی به فینال جام‌جهانی می‌رسد، این است که آنان بازیکنان بهتری دارند. آرژانتین و مسی با هدف بالا بردن جام به قطر آمدند؛ درحالی‌که کرواسی و مودریچ امیدوار بودند از مرحله گروهی عبور کنند و انتظارات از این تیم صرفاً براساس عمق استعداد ستاره‌هایی است که دالیچ در اختیار دارد. کرواسی جدا از اینکه کانادا را در مرحله‌گروه‌هی چهار بر یک پشت سر گذاشته است، در چهار بازی دیگر خود فقط دو بار به گل رسیده و در دقیقه ۱۱۶ دیدار مقابل برزیل با تنها شوت خود به‌سمت دروازه حریف در کل بازی به گل رسید.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

کرواسی در سال ۲۰۱۸ به‌طور شگفت‌انگیزی به فینال صعود کرد، اما وقتی به دیدار پایانی رسیدند، کاملاً در تاکتیک دالیچ می‌شد به این پی‌برد که برنامه‌دقیقی ندارد و برای شکست و نایب‌قهرمانی وارد زمین شده است؛ آن‌ها در ۶۵ دقیقه چهار گل دریافت کردند. کروات‌ها با توجه به اینکه پس از ۱۲۰ دقیقه بازی در هرکدام از مراحل یک‌هشتم نهایی، یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی، راهی فینال شده بودند در شرایطی سخت و تعجب‌آور قرار داشتند. از همین‌رو و به‌خاطر تکرار سناریوی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در قطر، پس از رفتن دیدارهای کرواسی به وقت‌های اضافه و ضربات‌پنالتی مقابل ژاپن و برزیل، این خطر وجود دارد که کرواسی مقابل آرژانتین کم بیاورد و به‌راحتی قافله را ببازد.

به‌ویژه اینکه لیونل اسکالونی، سرمربی تیم‌ملی آرژانتین می‌تواند در مواقعی‌که بازی گره خورده، از بازیکنان کلاس‌جهانی خود روی نیمکت هم بهره ببرد. کرواسی توانایی فوق‌العاده‌ای برای ماندن در یک بازی دارد؛ سه بازیکن خط‌میانی آن‌ها شامل لوکا مودریچ، متئو کواچیچ و مارسلو بروزوویچ توانایی فنی بالایی بر روی توپ و همچنین کنترل بازی در میانه‌زمین دارند و زمانی که باید دفاع کنند، سرسخت و منظم هستند.

البته آرژانتین حتی با حضور لیونل مسی نیز کار بسیار سختی برای شکست‌دادن کرواسی دارد و هر چه بازی طولانی‌تر شود، کرواسی به هدفی که دارد و می‌تواند در جهت پیروزی از آن بهره ببرد نزدیک‌تر می‌شود. هشت بازی از ۹ بازی حذفی گذشته شاگردان دالیچ در تورنمنت‌های مهم به وقت‌اضافه رفته که در این جام نیز ژاپن و برزیل را در ضربات‌پنالتی شکست دادند. همان‌طورکه آن‌ها در دو جدال مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ نیز مقابل دانمارک و روسیه در راه رسیدن به فینال، در ضربات‌پنالتی پیروز شدند.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

کرواسی امیدوار است آرژانتین و مسی را برای مدت‌طولانی از جریان بازی خارج کند تا آلبی‌سلسته در گلزنی ناکام بماند و سپس به‌دنبال برد برود؛ رکورد آن‌ها در دو جام‌جهانی گذشته نشان می‌دهد که این سبک از تاکتیک کرواسی یک برنامه خوبِ تدوین شده است. اگر آن‌ها بتوانند برزیل را حذف کنند، مطمئناً می‌توانند همین کار را با آرژانتین هم انجام دهند.

در طرف مقابل، اگر مسی را از تیم خارج کنید، در آن‌زمان آرژانتین یک‌تیم محدود است و این برای کشوری که بازیکنان ستاره و مستعدی ساخته است یک ضعف به‌شمار می‌آید. جولیان آلوارز، انزو فرناندز و الکسیس مک‌آلیستر همگی تورنمنت خوبی را در قطر پشت‌سر گذاشته‌اند، اما آن‌ها قهرمان جهان نیستند. فقدان سرعت و خلاقیت آرژانتین تاکنون موضوع مهمی نبوده است، اما با نزدیک‌شدن به مهم‌ترین بازی‌های تورنمنت، جزئیات کلیدی ازجمله سرعت و خلاقیت در خط‌حمله اهمیت پیدا می‌کند و آلبی‌سلسته باید یک تاکتیک جدید برای شکست‌دادن کرواسی پیدا کنند.

تیم لیونل اسکالونی باید راهی برای جلوگیری از تسلط مودریچ بر بازی با حرکت توپ در میانه میدان پیدا کند، اما این چالش برای همه حریفان کرواسی است و تعداد کمی از آن‌ها قادر به موفقیت در این موضوع هستند. بازی امشب به این بستگی دارد که آیا آرژانتین می‌تواند مودریچ را متوقف کند یا خیر.

امیلیانو مارتینز دروازه‌بان آرژانتینی در این تورنمنت منتقدانی داشته است، اما در جریان پیروزی مقابل هلند در ضربات‌پنالتی نقش‌کلیدی ایفا کرد؛ از آنجا که هیچ تیمی به اندازه کرواسی بازی‌ها را به ضربات پنالتی نمی‌برد، آرژانتین ممکن است برای غلبه‌بر کرواسی و حتی قهرمانی، به گلر شماره‌یک خود نیاز مبرمی داشته باشد. نقش مارتینز در ضربات‌پنالتی از توانایی او در جریان بازی فراتر می‌رود. او یک دروازه‌بان قدرتمند است و سعی می‌کند بر محوطه‌جریمه و محدوده خودش مسلط شود، بنابراین آرژانتین حداقل می‌داند که دروازه‌بانی دارد که می‌تواند برای رسیدن به قهرمانی به او تکیه کند؛ ضعفی که در سال‌های اخیر همواره با آن روبه‌رو بوده است.

آرژانتین _ کرواسی/ از سرزمین آبی‌آسمانی تا شرق اروپا با زخم‌خورده‌های تشنه فینال

ترکیب احتمالی آرژانتین:

امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، لیساندرو مارتینز، نیکلاس تاگلیافیکو، رودریگو دی‌پل، انزو فرناندز، الکسیس مک‌آلیستر، خولیان آلوارز و لیونل مسی

ترکیب احتمالی کرواسی:

دومینیک لیواکوویچ، یوسیپ یورانوویچ، دژان لوورن، جوسکو گواردیول، بورنا سوسا. لوکا مودریچ، مارسلو بروزوویچ، متئو کواچیچ، آندری کراماریچ، ماریو پاسالیچ و ایوان پریشیچ

کد خبر 626294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.