آنچه که باید برای ایمن‌سازی ساختمان بدانیم

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: هنگام احداث ساختمان جدید یا بازسازی بنیادی آن، باید از سازمان آتش‌نشانی مجوز دریافت شود، سپس در واحد معاونت پیشگیری این سازمان طرح ایمنی لازم برای نقشه ساختمان ارائه می‌شود.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه پیشگیری حادثه در ساخت‌وسازها اظهار کرد: هنگام احداث ساختمان جدید یا بازسازی بنیادی آن باید از سازمان آتش‌نشانی مجوز دریافت شود، همچنین مالکان خانه‌های دارای بیش از سه سقف که بدون واحد تجاری است و صرفاً کاربرد مسکونی دارد، باید از سازمان آتش‌نشانی استعلام بگیرند؛ به این ترتیب که قبل از هر اقدام با مدارک و نقشه‌های لازم به شهرداری منطقه مراجعه کنند و سپس توسط شهرداری به آتش‌نشانی معرفی شوند.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی در واحد معاونت پیشگیری طرح ایمنی لازم برای نقشه ساختمان را ارائه می‌کند و چنانچه نقشه احتیاج به اصلاح داشته باشد، تغییرات لازم اعمال می‌شود و به تأیید مهندس ناظر می‌رسد.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی در سه مرحله از ساخت‌وساز وارد عمل می‌شوند، مرحله نخست اجرای طرح ایمنی، گام بعدی پایان سفت‌کاری و مرحله سوم پایان کار است، لذا اگر در هر یک از مراحل خللی ایجاد شود، کارشناسان تا زمان برطرف شدن مشکل از صدور مجوز ادامه ساخت‌وساز جلوگیری خواهند کرد.

کاوه‌آهنگران گفت: جان و مال مردم برای ما در اولویت است و اگر پیشگیری‌های لازم در خصوص حریق و حوادث انجام شود، هزینه‌های مالی و جانی کمتری به کشور و افراد تحمیل می‌شود.

وی گفت: موارد ایمنی لازم در ساخت‌‎وساز شامل گودبرداری اصولی جهت جلوگیری از ریزش منازل مجاور، سفت‌کاری راه‌پله‌ها، دسترسی‌های فرار، آسانسورها و جان‌پناه پشت‌بام می‌شود که لازم است تمام موارد به‌طور استاندارد استفاده شده باشد.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هنگام ساخت‌وساز باید دقت شود تا دیواره‌های آسانسور و لابی از جنس چوب نباشد تا موجب انتقال حریق به سایر طبقات نشود، همچنین باید نسبت به ساخت نما توجه شود و نیز توجه ویژه به نصب کپسول‌های آتش‌نشانی، اعلام‌کننده‌ها و دستگاه‌های اطفای حریق شود.

وی افزود: لازم است شهروندان نسبت به خریداری مصالح ساختمانی و موارد ایمنی دقت و از شرکت‌های مورد تأیید آتش‌نشانی خرید کنند، در این صورت با رعایت تمام نکات ایمنی تاییدیه لازم به شهروندان داده می‌شود.

کاوه‌آهنگران گفت: تاییدیه ساخت‌وساز سازمان آتش‌نشانی به نسبت رعایت موارد ایمنی از یک تا سه ستاره امتیازبندی شده است تا شهروندان هنگام خرید منزل با توجه به ستاره‌های ایمنی از امنیت ساختمان خود مطلع شوند، به این مفهوم که ساختمان دارای یک ستاره یعنی قابل قبول و منازلی که تمام موارد را به‌دقت رعایت کرده باشند، گواهی‌نامه سه ستاره دریافت می‌کنند.

کد خبر 626181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.