کیف پول ارز دیجیتال + انواع و بهترین Digital Wallet

کیف پول‌ های دیجیتالی، نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی هستند که ارزهای دیجیتال را ذخیره و نگهداری و با اتصال به بلاک چین‌ های مختلف، امکان ارسال یا دریافت رمز ارز را فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا، والت یا کیف پول ارز دیجیتال یک نوع نرم افزار است که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خودش ذخیره کرده و با اتصال به بلاک چین‌های مختلف، امکان ارسال یا دریافت رمز ارز را فراهم می‌کند. اگر والت ارز دیجیتال را شبیه به حساب بانکی در نظر بگیریم، کلید خصوصی همان رمز عبور یا پسورد حساب و کلید عمومی همان شماره حساب شما محسوب می‌شود. بنابراین اگر خواهان استفاده از بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری هستید، به یک کیف پول ارز مجازی نیاز دارید.

کلید عمومی و کلید خصوصی

در درون هر کیف پول دو رشته متنی بلند وجود دارد: کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key)؛ وظیفه اصلی برنامه کیف پول این است که این دو کلید را ذخیره کند چراکه این کلیدها نشان می‌دهند شما مالک مقداری ارز دیجیتال هستید یا خواهید بود.

کیف پول ارز دیجیتال + انواع و بهترین Digital Wallet

کلید خصوصی

کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند.

از کلید خصوصی برای خرج‌کردن دارایی استفاده می‌شود و می‌شود کلید خصوصی را همان دارایی یک کیف پول دانست. اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد، می‌تواند موجودی کیف پول را منتقل کند. طول و پیچیدگی کلید خصوصی باعث می‌شود هکرها نتوانند آن را به‌راحتی حدس بزنند اما همین طول و پیچیدگی برای کاربران کیف پول‌ها هم مایه دردسر است. بنابراین در بیشتر کیف پول‌ها، به‌جای این کد طولانی و گیج‌کننده، عبارتی بین ۱۲ تا ۲۴ کلمه در قالب عبارت بازیابی (Mnemonic phrase یا Seed phrase) به شما داده می‌شود.

مثال کلید خصوصی (۶۴ حرفی): ۰۳bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

کلید عمومی

کلید عمومی نیز رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که از نظر ریاضی با کلید خصوصی پیوند دارد و این دو کلید مکمل یکدیگر هستند. اشتراک‌گذاری کلید عمومی مشکلی ندارد و بدون افشای کلید خصوصی، صحت تراکنش به شبکه اثبات می‌شود. در حقیقت بدون اینکه نیاز باشد کلید خصوصی را به کسی بدهیم، شبکه با کلید عمومی می‌تواند اطمینان حاصل کند که تراکنش از کیف پول شما ارسال شده است.

مثال کلید عمومی (۳۴ حرفی): ۹۹b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

برای این‌که گیرنده بتواند ارز دیجیتال تازه انتقال یافته را خرج کند باید کلیدهای خصوصی او با آدرس عمومی که بیت کوین‌ها را برای آن ارسال کرده‌اند، مطابقت داشته باشد. با در اختیار داشتن کلید خصوصی، می‌توان تمام موارد مرتبط با کلید عمومی را تحت کنترل قرار داد. بنابراین برای حفظ امنیت، ضروری است که کلید خصوصی را به طور محرمانه نزد خودتان نگه دارید چرا که هر شخص با در دست داشتن کلید خصوصی، می‌تواند به کیف پول و ارزهای دیجیتال شما دسترسی پیدا کند.

کیف پول ارز دیجیتال + انواع و بهترین Digital Wallet

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

  • کیف پول گرم ( Hot Wallet )

کیف پول‌های گرم نرم افزارهایی هستند که به صورت آنلاین وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را انجام می‌دهند، این نوع ولت‌ها به دلیل فعالیت در فضای آنلاین در برابر خطر هک شدن بسیار آسیب پذیر هستند و توصیه می‌شود در صورت استفاده از این نوع کیف پول‌های بلاک چین در هنگام انتخاب به دقت ویژگی‌ها و منبع ارائه دهنده آن‌ها را بررسی کنید از جمله مزیت‌هایی که برای این نوع کیف پول‌ها می‌توان نام برد استفاده آسان و دسترسی راحت به اطلاعات است اما عیب بزرگ آن‌ها این است که به دلیل لزوم آنلاین بودن در هنگام استفاده امکان هک شدن اطلاعات شما بالا می‌رود در نتیجه امنیت نسبتاً ضعیفی دارند.

  • کیف پول دسکتاپ

این نوع کیف پول‌ها نرم افزارهایی هستند که بر روی دسکتاپ و سیستم‌های شخصی نصب شده و تنها از طریق همان سیستم قابل دسترسی و به همین دلیل از امنیت بالاتری نسبت به سایر کیف پول‌های گرم برخوردار هستند اما در صورتی که شخصی دیگر توانایی دسترسی به سیستم شما پیدا کند (سیستم را هک کند) به اطلاعات کیف پول شما نیز دسترسی دارد.

  • کیف پول موبایلی

این نوع ولت‌ها، اپلیکیشن‌هایی هستند که بر روی موبایل نصب می‌شوند با استفاده از آن‌ها امکان ذخیره رمز ارزهای دیجیتالی بر روی موبایل شخصی کاربر فراهم و افراد توانایی انجام معاملات دیجیتالی را دارند. امکان پرداخت آنلاین هزینه اقلام خریداری شده در فروشگاه‌هایی که از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند با استفاده از کد QR ( کد واکنش سریع ) نیز در این اپلیکیشن‌ها فراهم شده است.

مزایای نصب این نوع کیف پول استفاده آسان در انجام معاملات دیجیتالی و دسترسی راحت به اطلاعات است اما چون مدت زمانی که به صورت آنلاین از تلفن‌های همراه استفاده می‌شود بالاتر از سیستم‌های شخصی است، امکان هک شدن اطلاعات و یا عدم کنترل مناسب کلیدهای خصوصی به مراتب بالاتر از حالت قبل است، لزوم به روز رسانی‌های مداوم این کیف پول‌ها توسط سازنده نرم افزار از دیگر معایب این نوع والت است.

  • کیف پول تحت وب (آنلاین)

این نوع کیف پول‌ها از امنیت به شدت پایین‌تر و کاربرد بسیار آسان‌تری نسبت به سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال موجود برخوردار هستند و با استفاده از آن، توانایی دسترسی به اطلاعات خود را از طریق انواع دستگاه‌ها و مرورگرها خواهید داشت.

  • کیف پول سرد ( Cold Wallet)

این نوع کیف پول ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین کار می‌کنند و به همین دلیل از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کیف پول‌های گرم برخوردار هستند. معمولاً دو نوع کیف پول سرد داریم که عبارتند از کیف پول کاغذی و کیف پول سخت افزاری که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها پرداخته شده است.

  • کیف پول کاغذی

این نوع کیف پول‌ها به صورت کاغذی هستند و رمزهای خصوصی و عمومی شما بر روی یک کاغذ نوشته شده است، برای استفاده از این کیف پول‌ها و انتقال ارزهای دیجیتال می‌توان کلیدها را در یک نرم افزار یا کیف پول تحت وب وارد کرد و به ارز دیجیتال مورد نظر را انتقال داد.

از مزیت‌های استفاده از والت کاغذی این است که به دلیل وصل نبودن آنها به سرورها امکان هک شدن اطلاعات شما صفر می‌شود اما به دلیل ماهیت فیزیکی که دارند نسبت به محیط اطراف خود تأثیر پذیر هستند و امکان اینکه در اثر عوامل طبیعی از بین رفته و یا دزدیده شوند بالا می‌رود، از آنجایی که این نوع کیف پول‌ها به صورت آفلاین کار می‌کنند و به هیچ سروری وصل نیستند کار کردن با آنها نسبت به کیف پول‌های آنلاین دشوار تر و زمان بر است و برای افرادی که به طور روزانه نیاز به انتقال ارزهای دیجیتال دارند گزینه مناسبی نیست.

کیف پول ارز دیجیتال + انواع و بهترین Digital Wallet

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

  • بک آپ گیری از والت: اگر از ولت‌های گرم و آنلاین استفاده می‌کنید، فقط مقداری کمی ارز دیجیتال برای ترید روزانه در آنها ذخیره کرده و اگر رمز ارز زیادی دارید، حتماً آن‌ها را در به یک فضای آفلاین منتقل کنید. در کیف پول‌هایی مانند لجر نانو اس یا کیف پول‌های کاغذی، قابلیت ذخیره آفلاین به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت خرابی کامپیوتر یا گم شدن موبایل، به راحتی بتوانید والت را در دستگاه دیگری بازیابی کنید.
  • به روزرسانی نرم افزار: حتماً به هنگام انتشار نسخه جدید نرم افزاری که استفاده می‌کنید آن را به روز رسانی کرده تا بتوانید از قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته بهره‌مند شوید.
  • اضافه کردن امنیت بیشتر: هرچه لایه‌های امنیتی بیشتر باشد، بهتر است. مثلاً انتخاب رمز عبور طولانی و پیچیده و حصول اطمینان از اینکه به هنگام ارسال ارز دیجیتال حتماً وارد کردن یک رمز عبور لازم است، می‌تواند به افزایش امنیت کیف پول شما کمک کند. علاوه بر این، می‌توانید والتی را انتخاب کنید که از نوع کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی باشد.
کد خبر 626116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.