تامین امنیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه «اینترنت اشیا» است

رئیس گروه پژوهش و فناوری دانشکده فنی پسران کاشان(شهید رجایی) ضمن تشریح اینترنت اشیا، با اشاره به چالش‌های این حوزه گفت: با توجه به اینکه تمام اجزای این حوزه به صورت وایرلس متصل می‌شود، امنیت آن در خطر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جابر تقی‌زاده در سمینار اینترنت اشیا که امروز _دوشنبه بیست‌ویکم آذرماه_ به مناسبت هفته پژوهش در دانشکده فنی پسران کاشان (شهید رجایی) برگزار شد، اظهار کرد: تمام اختراعات بشر در راستای افزایش کیفیت زندگی است؛ بهره‌وری از اینترنت اشیا نیز به‌همین دلیل در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس گروه پژوهش و فناوری دانشکده فنی پسران کاشان خاطرنشان کرد: اینترنت اشیا را انقلاب صنعتی چهارم می‌دانند که تلاش می‌کند بین ابزارآلات ارتباط ایجاد کند و فعالیت‌ها را به‌صورت بهینه و هوشمند انجام دهد.

وی افزود: پس دریافت اطلاعات از سنسور با برنامه‌نویسی می‌توان بخش‌های متصل به دیتاسنتر را کنترل کرد؛ به عنوان مثال سنسور دود که در منازل مسکونی نصب می‌شود با ارسال اطلاعات به سیستم اصلی باعث فعال شدن سیستم اطفای حریق خواهد شد.

تقی‌زاده تصریح کرد: اطلاعاتی که توسط سنسورها دریافت می‌شود، می‌تواند برای برنامه‌ریزی آینده شرکت‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته با ورود به شهرها از دیگران نشانی محل‌های مورد نظر را می‌پرسیدیم، اما درحال‌حاضر سیستم‌های ناوبری در اختیار کاربران است و با استفاده از اینترنت اشیا در راستای مسیریابی بدون ترافیک، به‌کارگیری می‌شود.

رئیس گروه پژوهش و فناوری دانشکده فنی پسران کاشان (شهید رجایی) افزود: دستبند سلامت که برای ارزیابی علائم حیاتی بیماران در خارج از مراکز درمانی استفاده می‌شود، یکی از نمونه‌های کاربرد اینترنت اشیا است.

وی درباره بانکداری الکترونیک ادامه داد: ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌ها ازجمله موارد کاربردهای اینترنت اشیا است که درخصوص بانکداری الکترونیک که به کمک بشر آمده است.

تقی‌زاده افزود: اتصال دستگاه دیاگ به سیستم الکترونیکی خودرو(ECU) و ارائه مشکلات سیستم‌های مختلف خودرو به کاربر ازجمله دیگر موارد اینترنت اشیا است.

وی درباره برنامه‌نویسی اینترنت اشیا ادامه داد: زبان‌های C و ++C همچنین به‌صورت تخصصی‌تر زبان پایتون برای این موضوع کاربردی است.

رئیس گروه پژوهش و فناوری دانشکده فنی پسران کاشان درباره چالش‌های اینترنت اشیا تاکید کرد: با توجه به اینکه تمام اجزای این حوزه به صورت بی‌سیم متصل می‌شود، تأمین امنیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اینترنت اشیا سه بخش سنسور، راه ارتباطی (که بیشتر بی‌سیم است) و دیتاسنتر اصلی را شامل می‌شود باید نگاه ویژه‌تری به موضوع امنیت داشته باشیم.

تقی‌زاده ادامه داد: حذف سیگنال‌های اضافی در محدوده بی‌سیم اینترنت اشیا از موارد امنیتی در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 626096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.