امیرعبداللهیان: ایران از هر فرصتی برای تقویت همگرایی در اکو استفاده می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی(اکو) گفت: سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ایران از هر فرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‌کند.

به گزارش ایمنا، امیرعبداللهیان اظهار کرد: افتخار دارم از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران سی‌امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را به ملت‌ها و دولت‌های عضو، دبیر کل سازمان و همکاران تبریک عرض کنم. مقدم تمام میهمانان به این مراسم فرخنده را گرامی می‌دارم.

وی افزود: بدون تردید پیوستن هفت کشور جدید در سال ۱۹۹۲ نقطه عطف مهمی در تاریخ سازمان اکو به‌شمار می‌رود. سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای بنیان‌گذار و میزبان دبیرخانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به همین جهت، پیوستن هفت کشور مهم پیرامونی به این سازمان با حمایت جدی و استقبال گرم ما روبه‌رو شد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران است. سازمان‌های چندجانبه و منطقه‌ای همچون سازمان اکو در این راهبرد از جایگاه مهمی برخوردارند و تقویت نقش و جایگاه آنها به‌عنوان شتاب‌دهنده به همکاری‌های دوجانبه و تسهیل‌کننده توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تمام اعضای اکو درباره ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه فراوان سازمان اکو برای همکاری و همگرایی اقتصادی هم‌نظرند؛ ظرفیت‌هایی که شایان تحسین، چشمگیر و موثر باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بازار ۵۰۰میلیونی و اقتصادهای هم‌افزا از منظر منابع انرژی، نیروی کار ماهر، شبکه‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی، امنیت غذایی، فناوری و نوآوری، در کنار ریشه‌های مشترک فرهنگی، مذهبی و تمدنی، چشم‌انداز همکاری‌ها را روزبه‌روز روشن‌تر و نویدبخش‌تر کرده است. در همین راستا و برای تحقق اهداف متعالی سازمان، جناب رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق‌آباد بر جدیت تمام اعضا و اهتمام در جهت گسترش تجارت درون‌منطقه‌ای، شروع مذاکرات تجارت آزاد در منطقه اکو، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار مواصلاتی در منطقه اکو، تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی، تقویت همکاری‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال و به‌کارگیری یک معماری جدید مالی در اکو تاکید کردند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: خرسندم که به‌زودی نشست‌های مهمی در چارچوب اکو برگزار خواهد شد. نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو در جمهوری اسلامی ایران و نشست شورای وزیران امور خارجه اکو در تاشکند فرصت‌های مغتنمی است تا برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های سازمان اکو در راستای الزامات و اقتضائات روز منطقه و جهان تنظیم شود. اینجانب به‌تفصیل در مقاله‌ای در ویژه‌نامه نشریه «اکوکرونیکل» نظرات خود را با مخاطبان در منطقه اکو در میان گذاشته‌ام و از تکرار آنها در اینجا خودداری می‌کنم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‌کند. معتقدیم اکو می‌تواند الگوهای موفقی در همکاری‌های جنوب - جنوب، همکاری میان کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیت، همکاری میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی، همکاری‌های مردم‌محور به‌ویژه در حوزه گردشگری، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و همکاری‌های فناورانه و نوآورانه ارائه کند؛ به‌علاوه اینکه ارزش‌ها و میراث مشترک غنی فرهنگی، مذهبی و آیینی کشورهای عضو، سرمایه‌ای بی‌بدیل و نیازمند همکاری‌ها در سایر حوزه‌هاست. در تحقق این الگوها، علاوه بر کشورهای عضو، دبیرخانه اکو، نهادها و آژانس‌های تخصصی و منطقه‌ای اکو نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بار دیگر این مناسبت مهم را به کشورهای عضو اکو به‌ویژه هفت عضوی که در ۱۹۹۲ به خانواده اکو ملحق شدند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و مایلم سخنان خود را با تاکید دوباره بر تعهد و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای تقویت سازمان اکو و تعمیق و تحکیم روابط با همسایگان و کشورهای منطقه به پایان ببرم.

منبع: ایرنا

کد خبر 626035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.