جهان پیش از بیگ‌بنگ را بشناسید

هنگامی که ضدذرات کشف شدند برای بشر پرسش‌هایی مطرح بود که اولاً درحال‌حاضر ضدذرات کجا قرار دارند ثانیاً چگونه از اجتماع ذرات مختلف تنها ماده پدیدار شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمانی که بشر توانست جهان پیرامون خود را شناسایی کند، متوجه شد که جهان بر اثر انبساطی بزرگ و شتاب‌دار به سمت جلو حرکت می‌کند و عملاً یک بی‌کرانه نامتناهی در حال گسترش است. با این وجود بشر همچنان به دنبال مجهولات بسیاری بود که یکی از آن‌ها مکان پادماده‌ها است.

در فیزیک نوین «پادماده» ماده‌ای است که ذرات بنیادین و زیراتمی سازنده آن از ذراتی به نام پادذره تشکیل شده است. پادذره‌ها در مدل استاندارد، مخالف ذرات زیر اتمی تشکیل‌دهنده مواد محسوب می‌شوند. درحال‌حاضر پژوهشگران معتقدند که پادماده در خلاف جهت جهان ما کیهانی دیگر را در آن سمت بیگ‌بنگ شکل‌داده است.

برای شناخت بیشتر ضد ماده و بررسی نظریه جهان آینه‌ای با محسن منتظری، منجم و ستاره‌شناس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نقطه «تکینگی» چیست؟

درواقع نقطه تکینگی مانند گویی است که می‌توان حجم آن را معادل صفر و چگالی آن را بی‌نهایت در نظر گرفت. در ریاضیات به این نسبت مبهم گفته می‌شود که البته در این دانش صورت و مخرج این نسبت را مشتق گرفته و به عدد صحیح دست می‌یابیم.

درحال‌حاضر دانشمندان معتقدند که این مشتق‌گیری در هنگام انفجار بیگ‌بنگ رخ داده و در پی آن ترکیب جهانی با حجم صفر تغییر یافته که در ادامه این مسئله، ماده و نظم بر جهان حاکم شده است.

نظم به‌وجود آمده پس از انفجار بیگ‌بنگ باعث شده که امروز جهان را به صورت یک قیف در نظر بگیریم که از نقطه صفر آغاز شده و تا به امروز با انبساطی شتاب‌دار مانند غنچه گلی که در حال شکفتن است، رشد کرده؛ درواقع شکل‌گیری جهان کاملاً مشابه شکفتن گل است. جهان در نقطه‌ای که صرفاً مختص انرژی بوده است انبساط پیدا کرده و گسترش می‌یابد، سرانجام کهکشان‌ها شکل می‌گیرد.

در ابتدای جهان «ماده» چگونه شکل گرفت؟

اگر به نقطه اولیه جهان باز گردیم مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد ارتباط بین ماده و پادماده است. درحال‌حاضر می‌دانیم اجزایی مانند الکترون، پوزیترون، نوترینو و کوارک توانسته‌اند که ماده را برای بشر شکل دهند. از طرف دیگر ذره خلاف الکترون، پوزیترون است و اگر این دو ذره با یکدیگر برخورد کنند، برخورد ماده و پادماده شکل می‌گیرد و هر دو نابود می‌شوند. به طور کلی ذرات دوازده‌گانه تشکیل‌دهنده اتم هنگامی که با یکدیگر برخورد می‌کنند ماده را شکل می‌دهند.

منظور از ضد ماده چیست؟

ذراتی مانند الکترون، پوزیترون و نوترون که اجزای اتم محسوب می‌شوند توسط کوارک‌ها مدیریت شده و به دلیل وجود کوارک با یکدیگر برخورد نداشته‌اند، اما در لحظه تشکیل ماده، ضدماده‌ها نیز که جنس آن‌ها کاملاً شبیه ماده است و تنها جهت چرخش آن‌ها متفاوت است، نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

پوزیترون ویژگی‌هایی کاملاً مشابه الکترون دارد، اما جهت مغناطیسی آن متفاوت بوده و هنگامی که این دو ذره با یکدیگر برخورد می‌کنند، انفجاری رخ می‌دهد که در ادامه باعث آزاد شدن فوتون و انرژی می‌شود.

نظریه جهان آینه‌ای چگونه مطرح شد؟

هنگامی که ضدذرات کشف شدند برای بشر پرسش‌هایی مطرح بود از قبیل اینکه اولاً درحال‌حاضر ضدذرات کجا قرار دارند و ثانیاً چگونه از اجتماع ذرات مختلف تنها ماده پدیدار شده است؟

میزان ماده و پادماده باید با یکدیگر برابر باشد؛ به طور مثال تعداد پوزیترون‌ها باید با تعداد الکترون‌های موجود در جهان کاملاً یکسان باشد. از طرفی اتم اجزای متفاوتی دارد که در علم کوانتوم و ذرات بنیادی کاملاً شناخته‌شده، اما بشر به دنبال ابن بود که چرا از طرفی ماده در سمتی گسترش یافته است، اما ضدماده ناپدید شده است؛ همین مسئله باعث شد که بشر به دنبال جهان دیگری باشد.

جهان آینه‌ای چگونه کشف شد؟

هنگامی که دانشمندان سوالات خود را مورد بررسی قرار دادند و در زمانی که پازل اتم توسط شتاب‌دهنده آزمایشگاه سرن تکمیل شد، محققان متوجه شدند که ضدذرات درحال‌حاضر وجود دارند، اما جهتی که این نوع از ذرات در آن قرار گرفته‌اند باید مخالف جهتی باشد که ماده انتخاب کرده است.

درواقع اگر ضد ذرات در جهتی زاویه‌دار حرکت کند در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که با ماده برخورد دارد و در این صورت ماده و پادماده از بین می‌رود؛ بنابراین تنها جهتی پادماده می‌تواند هم‌زمان با ماده وجود داشته‌باشد جهت مخالف ماده است.

منظور از اینکه پادماده باید در خلاف جهت ماده باشد، چیست؟

درواقع اگر زمان فعلی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند را به سمت مثبت در نظر بگیریم و نقطه شروع عالم در هنگام بیگ‌بنگ را به سمت منفی زمان حرکت دهیم، ممکن است با جهانی مانند کیهان فعلی مواجه شویم که در خلاف وضعیت جهان ما است.

آیا جهان آینه‌ای از نظر فلسفی وجود دارد؟

بله؛ در قرآن گفته شده که تمام جهان به صورت زوج آفریده شده است به همین دلیل می‌توان گفت که وجود جهان آینه‌ای از نظر دینی و فلسفی کاملاً منطقی بوده و از نظر علم نیز قابل درک است. از دیدگاه نظریه جهان قرینه نیز می‌توان وجود جهان آینه‌ای را ممکن دانست، زیرا در این منطقه عملاً قرینه جهان ما مشاهده می‌شود و گم‌شده این جهان مانند آینه‌ای در مقابل ما نمایش داده می‌شود.