بهبود کیفیت زندگی با تدبیر استارتاپ سوئیسی

آنتورپ، بزرگ‌ترین شهر بلژیک اعلام کرد که برای جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌های زیست‌محیطی در زمینه عمده‌ترین مسائل مربوط به آلودگی‌های صوتی و هوا، یک مطالعه آزمایشی موفقیت‌آمیز انجام داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس اعلام گروه محیط‌زیستی صلح سبز، بلژیک به‌عنوان یکی از نقاط اصلی تولید دی‌اکسید نیتروژن در جهان، یکی از چهار کشور آلوده اروپا محسوب می‌شود که با وجود جمعیت کلان‌شهری زیاد، نقشه‌برداری کیفیت هوا، رطوبت، صدا، ارتعاش و کیفیت جاده‌ها در آن چالش بزرگی است.

استارت‌آپ سوئیسی اسپارو، یک مطالعه آزمایشی در این شهر انجام داد که در نخستین مرحله آن، با هدف ترسیم کیفیت هوا، تراکم ترافیک و شرایط سطح جاده و با تاییدیه مؤسسه هواشناسی سوئیس، ۲۰ وسیله‌نقلیه خدمات شهری، از خودروهای تحویل بار الکتریکی تا کامیون‌های حمل زباله، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را به سنسورهایی مجهز کرد. این اقدام گامی در جهت ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری به‌شمار می‌رود.

سنسورها روی سقف وسایل نقلیه‌ای نصب شد که از قبل متعهد به رانندگی در شهر بوده‌اند، با بالاترین مشخصات فنی طراحی شده‌اند و دارای حسگرهای ذرات معلق هستند. این سنسورها گازهای NO2، O3، CO و CO2، را اندازه‌گیری و سطوح نویز (آلودگی صوتی)، اندازه‌گیری لرزش و شتاب، کیفیت جاده و همچنین دما، رطوبت نسبی و فشار اتمسفر را شناسایی می‌کنند.

با جمع‌آوری داده‌ها برای هر یک از این عناصر به‌طور هم‌زمان، نه‌تنها اندازه‌گیری‌های دقیقی ثبت می‌شود، بلکه می‌توان از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، میان آن‌ها ارتباط برقرار کرد.

بهبود کیفیت زندگی با تدبیر استارتاپ سوئیسی

علاوه بر این، ساکنان شهری این توانایی را به‌دست خواهند آورد تا داده‌های آلودگی را در زمان واقعی دریافت کنند که از تصمیمات روزمره آن‌ها مانند بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های روزانه و یافتن پاک‌ترین و خلوت‌ترین مسیر برای تردد به محل کار آن‌ها پشتیبانی کنند. سنسورها علاوه بر کیفیت هوا، می‌توانند داده‌های مربوط به نویز، لرزش و اندازه‌گیری شتاب و کیفیت جاده را نیز جمع‌آوری کنند.

دستگاه‌های اسپارو برای رهبران شهر، ارگان‌های حکومتی و سیاست‌مدارانی ارزشمند است که می‌توانند بر اساس داده‌ها و بینش‌های زمان واقعی برای بهبود کیفیت زندگی شهری، با اتخاذ اقدامات هدفمند برای حذف یا کاهش منابع آلودگی تصمیم‌گیری کنند.

اسپارو گزارش داد که در نخستین آزمایش آن‌ها در ژنو، اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری‌شده توسط سنسورها، به شناسایی خیابان‌ها و جاده‌هایی در شهر کمک کرد که وضعیت نامناسبی داشتند، همچنین مشخص کرد که تغییر از سرعت ۵۰ به ۳۰ مایل در ساعت، هرچند هیچ تأثیری بر آلودگی صوتی نداشته است اما نقش بسزایی در بهبود کیفیت هوا ایفا کرده است.

اسپارو که سنسورهای خود را در ژنو و آنتورپ به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده است، قصد دارد اوایل سال ۲۰۲۳ از آن‌ها در لندن نیز بهره بگیرد.

کد خبر 625900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.