بسیاری از نیازهای کشور در گذرگاه پژوهش قابلیت بررسی دارد

معاون علمی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: اگر محققان، عالمان، مدیران و مسئولان به این باور برسند و تلاش کنند که موانع ساختاری موجود را رفع کنند، شاهد خلق ثروت توسط پژوهش در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش پژوهش در بهبود فضای اشتغال، اظهار کرد: پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌هایی که منجربه حل مسئله و مشکل شود در ادامه فضای اشتغال را بهبود می‌بخشد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با آن اشتغال دارند، ادامه داد: اگر بتوانیم فعالیت‌های پژوهشی کاربردی را پررنگ‌تر کنیم زمینه ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار کار فراهم می‌شود، البته لازم است بین انواع پژوهش‌های اجرایی، تعادلی برقرار شود.

معاون علمی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم کمیت و کیفیت پژوهش‌های کاربردی را ارتقا دهیم، زمینه ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار فراهم می‌شود؛ در این صورت فعالیت‌های پژوهشی درآمدزا و ثروت‌آفرین می‌شود. از این رو نگاه منفی که نسبت به هزینه‌بر بودن پژوهش‌ها وجود دارد تا حدودی از بین می‌رود و تفکر ثروت‌آفرین بودن پژوهش ایجاد می‌شود همچنین گفتمانی تقویت می‌شود که دانشگاه‌ها به طور مستقیم در این حوزه ورود کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان تجاری‌سازی علم با توسعه پژوهش‌محوری ممکن است، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ایران در تولید علم وضعیت خوبی دارد، در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه پانزدهم را داریم، اما در تجاری‌سازی علم و فناوری وضعیت مناسبی نداریم و در این زمینه رتبه هفتادویکم دنیا را در اختیار داریم.

انجام پژوهش‌های منطبق با نیازهای کشور منجر به رشد همه‌جانبه اقتصادی می‌شود

مالکی با اشاره به یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایران در تجاری‌سازی علم و فناوری وضعیت مناسبی ندارد، گفت: آن‌گونه که باید نتوانستیم از امکانات موجود برای تجاری‌سازی علم و فناوری استفاده کنیم. مسائل و مشکلاتی وجود دارد که اگر برطرف شود تبادلی بین تولید و تجاری‌سازی علم رخ خواهد داد؛ یکی از مهم‌ترین موارد کم‌توجهی به اعتبارات پژوهشی و فناوری است.

وی گفت: اگر بتوانیم پژوهش‌ها را هدفمند و منطبق بر نیازهای جامعه تعریف کنیم، حلقه مفقوده تجاری‌سازی علم را یافته‌ایم که در ادامه به‌واسطه این مهم توسعه فناوری رقم خواهد خورد. با تعریف پژوهش‌های هدفمند حجم پایان‌نامه‌هایی که اکنون در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها بدون استفاده باقی مانده است، کاهش می‌یابد.

معاون علمی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری توانمندسازی حوزه پژوهش، اضافه کرد: انجام پژوهش‌های منطبق با نیازهای کشور منجربه رشد همه‌جانبه اقتصادی، علمی، صنعتی و تولید قدرت می‌شود؛ در برخی از موارد پژوهش می‌تواند در حوزه سلامت ورود پیدا کند و علی‌رغم تمام مسائل و مشکلاتی که تحریم در حوزه سلامت به وجود آورده است با نگاهی جدی‌تر در این حوزه گام بردارد.

وی گفت: باید به این باور برسیم که بسیاری از نیازهای سطحی کشور از گذرگاه پژوهش قابل بحث و بررسی است. اگر محققان، عالمان، مدیران و مسئولان به این باور برسند و تلاش کنند که موانع ساختاری موجود را رفع کنند، شاهد خلق ثروت توسط پژوهش در دانشگاه‌ها خواهیم بود. در این صورت پژوهش‌ها از بند اعتبارات دولتی رها می‌شود، چراکه با درآمد و ثروت‌زایی که در بخش پژوهش اتفاق می‌افتد، توان و امکان پژوهش‌های جدید کاربردی‌تر فراهم می‌شود و در نهایت باعث افزایش سهم پژوهش در درآمد ناخالص ملی خواهد شد.

کد خبر 625819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.