فاصله ۱۰۰ روزه «جلوان» تا ساماندهی

جلوان یکی از محله‌های منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است که از نظر جاده دسترسی با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ با الحاق جاده جلوان به محدوده خدماتی این منطقه، پروژه‌ای برای ساماندهی آن در نظر گرفته شد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، «جلوان» به‌عنوان یکی از محله‌های منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان، با ساختمان‌سازی‌های انجام شده، به یک پازل ناپیوسته از شهر زیبای خدا تبدیل شده است. حدود چهار سال قبل بود که زنگ خطر ایمنی مسیر دسترسی به جلوان به‌صدا درآمد و مسئولان شهری و متولیان راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری وقت، از این خطر آگاه شدند، اما به‌رغم پیگیری‌های مجدد، تا حدود یک‌سال گذشته عزم جدی برای رفع این مشکل چندین ساله در اصفهان وجود نداشت.

تا حدود یک‌سال گذشته، ساکنان این محله با مشکلات زیادی در عبور و مرور مواجه بودند، زیرا مسیر دسترسی به آن در محدوده خدماتی شهرداری قرار نداشت و هیچ ارگان یا دستگاهی عهده‌دار ایمن‌سازی جاده اتصال جلوان به شهر اصفهان نبود تا امید آنها به رفع مشکل ۲۰ ساله کمرنگ و کمرنگ‌تر شود.

پس از اینکه دوره جدید مدیریت شهری در نیمه سال گذشته، سکاندار اصفهان شد، رفع مشکل جاده جلوان (حدفاصل انتهای محدوده خدماتی منطقه ۱۴ شهرداری تا اتوبان فرودگاه) را در دستور کار قرار گرفت و پس از پیگیری‌های مجدانه و برگزاری جلسه با نهادهای مربوط همچون استانداری و راه‌وشهرسازی، با دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵، این مسیر را به محدوده خدماتی خود الحاق کرد.

مطالبه چند ده‌ساله محقق شد

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان می‌گوید: حدفاصل میدان جوان تا محله جلوان و اتوبان فرودگاه جاده‌ای است که به سبب تصادفات منجر به فوت و جرح، با عناوینی همچون جاده مرگ شناخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این مسیر، با جاده‌ای قدیمی، دارای عرض بسیار کم با آسفالتی فرسوده، بدون هیچ روشنایی، به‌صورت دوطرفه و خطرناک در دسترس شهروندان بود که آن‌ها با عبور از آن و در اواسط این جاده، به یک سه‌راهی بدون علائم راهنمایی و رانندگی که خطرات تردد در این جاده را دوچندان می‌کرد، می‌رسیم.

فاصله ۱۰۰ روزه «جلوان» تا ساماندهی

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه به گفته اهالی محلات حصه و جلوان هر ماه حداقل یک تصادف منجر به فوت یا جرح شدید در این جاده رخ دهد، خاطرنشان می‌کند: بر آن شدیم این مطالبه شهروندان را پیگیری کنیم تا این مشکل چند دهه‌ای را رفع کنیم.

وی می‌افزاید: وقتی سکاندار مدیریت منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان شدم و قول رفع این مشکل را دادم، باور تحقق این وعده برای شهروندان سخت بود به طوری که برخی به شوخی گفتند: «اگر مدیریت جدید شهری در این دوره چهارساله مدیریت شهری همین یک کار را برای ما انجام دهند، تا پایان دوره دیگر چیزی از آنها نمی‌خواهیم.»

کریمی تصریح می‌کند: بزرگ‌ترین مانع برای تحقق این خواسته شهروندان، این بود که مسیر جاده که در خارج از محدوده شهری و در حریم شهر قرار داشت و طبق قانون شهرداری نمی‌توانست وارد فضای احداث و ساماندهی آن شود، به محدوده شهری الحاق شود.

ره ۲ ساله، ۵ ماهه طی شد

وی با بیان اینکه الحاق جاده جلوان به محدوده خدماتی منطقه ۱۴ را کارشناسان حداقل دو سال تخمین می‌زدند، اما با حمایت‌های ویژه مدیریت استان در زمانی حدود پنج ماه‌ونیم محقق شد، اضافه می‌کند: با این اتفاق، گام نخست ساماندهی جاده مرگ به خوبی برداشته شد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسئله بعدی پس از ابلاغ مصوبه از طرف شورای برنامه‌ریزی استان، تخصیص و تأمین اعتبار برای احداث این خیابان و ساماندهی آن بود، می‌گوید: این پروژه در مجموع به اعتباری بالغ بر ۹۰۰ ریال نیاز داشت که حدود ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای آزادسازی مسیر و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر برای عملیات اجرایی و احداث ادامه خیابان عاشق اصفهانی شرقی صرف شود.

وی ادامه می‌دهد: اختصاص حدود ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نیمه دوم سال نیازمند یک اراده جدی در جهت خدمت به شهروندان بود که این موضوع توسط شهردار اصفهان و معاونان وی محقق شد.

کریمی ضمن قدردانی از زحمات شبانه‌روزی معاونت‌های عمران، ترافیک، خدمات شهری و شهرسازی، می‌گوید: با احداث این خیابان حد فاصل میدان جوان تا اتوبان فرودگاه به عرض ۳۶ متر و ادامه آن تا مجتمع مسکونی ۴۹۰ واحدی جلوان به عرض ۲۴ متر تا قبل از پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 625773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.