اجرای طرح LEZ گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان/«سوخت» بزرگ‌ترین چالش‌ ناوگان حمل بار است

«طرح اجرای محدوده زمانی مکانی (LEZ) توسط وزارت کشور ابلاغ شده است و شهرداری اصفهان به عنوان نخستین کلان‌شهر کشور آن را عملیاتی کرده است که امیدواریم با اجرای آن گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان برداشته شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توسعه روزافزون شهرها، تردد خودروهای سبک و سنگین در شهر افزایش یافت، در این بین یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی در کلان‌شهرها، مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری است، از این‌رو در راستای مدیریت تردد خودروهای سنگین، سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار سال ۱۳۹۳ در شهرداری اصفهان ایجاد شد.

این سازمان که جوان‌ترین سازمان شهرداری اصفهان است، وظایف مختلفی بر عهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی جهت هماهنگی بار درون‌شهری و برون‌شهری، اعمال مدیریت و نظارت بر امور توقف‌گاه‌ها، باراندازها و پایانه‌ها، ساماندهی حمل‌ونقل بار درون‌شهری و تهیه و تدوین نرخ‌نامه حمل‌ونقل بار طبق ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه اشاره کرد.

سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری شهرداری اصفهان تلاش خود را در راستای ساماندهی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل کالا و بار در شهر از طریق مطالعه، برنامه‌ریزی، آموزش، نظارت، هماهنگی و مدیریت در حمل‌ونقل کالا و بار جهت جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع طبق تعاریف قانونی به‌کار بسته است و اقدامات ضروری در راستای کاهش تقاضای سفر با استفاده از توانمندی دولت الکترونیک و سامانه‌های هوشمند را در دستور کار دارد.

چشم‌انداز سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری، کارآمدی برای تحقق امر جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع بار و کالا در شهر با به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی است. به منظور آگاهی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان گفت‌وگویی را با سیدعلی عبدالهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کمتر از یک‌سال از حضور شما در سازمان حمل‌ونقل بار می‌گذرد، در این مدت مهم‌ترین مشکلی که احصا کردید، چه بود و برای رفع آن، چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟

سازمان مدیریت حمل‌ونقل به عنوان جوان‌ترین سازمان شهرداری اصفهان در ۱۳۹۳ تأسیس شده است و کمتر از یک دهه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد و به‌رغم نوپا بودن، در حوزه کاری خود به‌عنوان یک سازمان پیشرو در کشور شناخته شده است، ما نیز با سرعت بیشتری به فعالیت در آن ادامه می‌دهیم.

مشکلات مربوط به ناوگان حمل‌ونقل در کل کشور به صورت کلی در قالب مسافر و بار، ناشی از اجرا نشدن بعضی قوانین و نبود توجه به مسائل قانونی است. مشکل سوخت از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه حمل‌ونقل در ناوگان بار به‌خصوص ناوگان بار سنگین و دیزلی در راستای تردد شهری و بین شهری است که در حال حاضر توسط وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق سوخت در حال پیگیری است و بر اساس پیمایش ناوگان‌های بار و دیزلی سوخت مورد توجه است.

موضوع گازوئیل و جلوگیری از قاچاق آن از سمت نهادهای کشور و امنیتی با جدیت در حال رصد است، چراکه این سوخت جزو منابع ملی است و حفظ آن اولویت دارد، لذا قوانین و شیوه‌نامه‌هایی در نظر گرفته شده است که بر اساس پیمایش به ناوگان‌های بار سوخت گازوئیل اختصاص یابد، اما تاکنون این اقدام به درستی در عمل رقم نخورده است.

در این راستا لازم است وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت کشور نیز به‌طور جدی به این موضوع ورود کنند، ما نیز به‌عنوان نماینده صنف ناوگان بار سنگین و دیزلی در کشور مطالبه‌گری را آغاز کرده‌ایم و چنانچه موضوع اختصاص گازوئیل به‌طور جدی پیگیری شود و به نتیجه برسد، به بهبود معیشت رانندگان، کیفیت ارائه خدمات آن‌ها و نیز جلوگیری از اعتراضات و اعتصاباتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم کمک می‌کند.

طرح LEZ از یک ماه پیش به صورت آزمایشی در حال اجرا است، به ابعاد این طرح و اینکه چه مزایایی برای رانندگان، شهر و شهروندان دارد، اشاره کنید.

طرح اجرای محدوده زمانی مکانی (LEZ) مشخص می‌کند وسایل نقلیه در چه زمان و مکانی در کدام محدوده شهر امکان تردد دارد. بعضی از خودروهای ناوگان حمل‌ونقل سنگین در ساعات پرتردد در مرکز شهر در حال عبور هستند که علاوه بر ایجاد آلایندگی و مباحث ایمنی موجب ایجاد تصادفاتی در ناوگان حمل بار می‌شود و طبق آمار خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورد .

این طرح کمک می‌کند آلایندگی شهر کاهش یابد و شهروندان به‌طور مشخص نسبت به زمان و مکان خاک‌برداری، ساختمان‌سازی و دیگر موارد تردد خودروهای سنگین اطلاع داشته باشند، همچنین مشخص می‌کند خودروهای باری شامل وانت‌بار با تناژ کمتر از سه تن تا خودروهای بالاتر از ۱۰ تن، در چه محدوده زمانی و مکانی مجوز تردد در سطح شهر را دارد، لذا عبور و مرور این وسایل توسط دوربین‌های کنترلی نظارت تصویری شهرداری اصفهان کنترل می‌شود.

همچنین سامانه‌ای به طور بین‌بخشی با همکاری سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان، سازمان فاوا، مرکز کنترل ترافیک، پلیس راهور و دو شرکت دیگر از طریق انتقال دیتا و کنترل آن اقدام به ثبت پلاک خودرو می‌کند و مجوز تردد، معاینه فنی، پروانه اشتغال راننده و پروانه فعالیت راننده بررسی می‌شود.

اجرای طرح LEZ  گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان/«سوخت» بزرگ‌ترین چالش‌ ناوگان حمل بار است

تمام موارد مذکور کنترل و سپس به مبدا بازخورد می‌شود و چنانچه تمام موارد درست باشد، امکان مجوز تردد به وسیله نقلیه داده می‌شود، در غیر این صورت جریمه صادر و برای مالک خودرو پیامک تردد غیرقانونی ارسال می‌شود. این طرح از طرف وزارت کشور ابلاغ شده و شهرداری اصفهان به عنوان نخستین کلان‌شهر کشور آن را عملیاتی کرده است که امیدواریم با اجرای آن گامی به سوی هوشمندسازی اصفهان برداشته شود.

برای اجرای این طرح باید کنترل ناوگان حمل بار به صورت هوشمند و دقیق اجرا شود، لذا سامانه هوشمند نظارتی و پلاک‌خوان خودروهای باری بیش از یک ماه به‌صورت آزمایشی و برای نخستین‌بار توسط سازمان حمل‌ونقل بار اصفهان انجام شده است که بهره‌برداری و رونمایی اصلی از آن در هفته حمل‌ونقل مصادف با سی‌ام آذر انجام می‌شود.

برای استقرار، ایجاد و افزایش تعداد باراندازهای درون‌شهری و حومه چه اقداماتی انجام شده است؟

چنانچه یک دستگاه تریلر به وزن ۳۰ تن بار وارد شهر شود، زیرساخت‌های شهری، آسفالت و ابنیه سنگین همچون پل‌های غیرهمسطح را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خسارات ناشی از تردد ناوگان سنگین در سطح شهر بسیار زیاد است چنانچه طبق برآورد انجام شده در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه آسفالت در شهر اصفهان بوده است.

خسارت ناوگان سنگین بیشتر به دلیل دارا بودن اضافه تناژ است، لذا وظیفه اصلی باراندازها و توقفگاه‌ها توزیع عمده بار به خرده بار است که این توزیع با کامیونت‌های کوچک‌تر و وانت‌بارها به‌صورت مویرگی به سطح شهر و طبق کلاس‌بندی حوزه حمل‌ونقل بار انجام می‌شود.

شهرداری اصفهان زمینی را به مساحت ۳۳ هکتار در ورودی شمال شهر اصفهان واقع در بزرگراه معلم خریداری کرده است که در فاز نخست ۱۳ هکتار آن برای این بارانداز در نظر گرفته شده است، تاکنون از چهار مجوز لازم سه مجوز توسط پدافند غیرعامل، محیط زیست و راهداری دریافت شده است و منتظر تأیید مجوز اداره کشاورزی برای تغییر کاربری زمین هستیم، لذا به طور جدی پیگیر احداث و راه‌اندازی نخستین بارانداز شهر اصفهان هستیم، چراکه احداث آن، توزیع بار در شمال و جنوب کشور را پوشش می‌دهد و این یک اقدام بزرگ است.

در حال حاضر نیز مذاکراتی با سرمایه‌گذار برای احداث این بارانداز انجام شده است که امیدواریم به صورت مشارکتی اجرا شود؛ این پروژه شامل زیرساخت و دسترسی، ایجاد سوله خدمات پشتیبانی، توزیع بار، بیمه خودرو و خدمات کلینیک خودرویی خواهد بود و می‌تواند اقدام مؤثری برای کاهش آلایندگی هوای شهر باشد.

گویا قرار است مراکز معاینه فنی موتور سیکلت برای نخستین‌بار در شهر اصفهان راه‌اندازی شود!

هر دستگاه موتورسیکلت چهارزمانه به اندازه چهار خودروی سواری دودزایی و آلایندگی دارد که به صورت ذرات معلق در هوا خودنمایی می‌کند، لذا پرداختن به موضوع راه‌اندازی مراکز معاینه فنی موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین موضوعات کنترل کیفیت هوا است، بر این اساس مراجع قضائی تکلیف قانونی را به عهده شهرداری اصفهان گذاشتند و شهرداری مکلف به راه‌اندازی مراکز معاینه فنی موتورسیکلت شد که تا پایان آذرماه امسال حداقل دو مرکز راه‌اندازی می‌شود.

از این‌رو یک مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت در زینبیه (محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان) با مشارکت انجمن حمایت از خانواده زندانیان اصفهان، در حال احداث است که تا اواخر آذرماه امسال افتتاح خواهد شد، همچنین مرکز معاینه فنی موتورسیکلت شفق در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 625725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.