تدبر نسبت به سیما، منظر و هویت معماری شهر اصفهان مغفول مانده است

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما دچار ضعف حکمرانی در کشور هستیم، گفت: مسئله حکمرانی و مدیریت امور در ابعاد مختلف کشور، مشکل جدیدی نیست، به انحای متعدد عدم رشد و به تعبیر آکادمیک، ضعف حکمرانی در کشور و شهر اصفهان مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی طغیانی امروز _شنبه نوزدهم آذرماه_ در رویداد «شهرگاه» هم‌اندیشی دانشگاه‌های شهر، شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان که با موضوع مالی اقتصادی و سرمایه انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ با بیان اینکه مهمترین مسئله کشور، حکمرانی است، اظهار کرد: کشور با ضعف حکمرانی مواجه بوده که در ابعاد مختلف مشهود است.

وی با اشاره به ضعف حکمرانی در کشور و شهر اصفهان، افزود: برای رشد باید منابع، امکانات و دارایی‌ها به خوبی تفهیم شود و به طور صحیح از آن استفاده کرد اما دلیل اصلی بیشتر مشکلات استان اصفهان، شهر اصفهان و حتی کشور، همین موضوع ضعف حکمرانی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل آب و آلودگی هوا در شهر اصفهان گفت: مشکلات بحرانی یاد شده از تبعات تصمیمات و مدیریت غلط (حکمرانی) است، اگر امروزه شاهد خشکی مضاعف در پایین‌دست زاینده‌رود هستیم به دلیل سیاست‌های و تصمیمات غلط مبنی بر برداشت بی‌رویه و بدون حساب در بالادست است.

طغیانی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از مبانی و اصول حکمرانی خوب در حوزه‌های مختلف همچون آب، خاک، هوا و محیط زیست وجود ندارد، نبود شفافیت و سپس پاسخگو نبودن مسئولین در قبال رخدادها، از نشانه‌های این ضعف در حکمرانی است؛ چراکه موجب بی‌قانونی می‌شود و ما مصداق این امر را در میزان برداشت آب در بالادست زاینده‌رود شاهدیم.

وی اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری نیز ما در اصفهان وارث هویتی هستیم که مبتنی بر فرهنگ و معماری است، این در حالی است که مؤلفه‌های هویتی شهر اصفهان در ادوار مختلف مدیریت شهری پایش نشده که وضعیت امروز آنها بررسی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تدبر نسبت به سیما، منظر و هویت معماری شهر اصفهان مغفول مانده است در حالی که باید وحدت رویه خاصی برای معماری شهر اصفهان مطرح و تدوین می‌شد، امروزه مشخصه‌های پررنگی از محله‌های هویت‌دار اصفهان چون جویباره و دردشت در دسترس نیست.

طغیانی تاکید کرد: از هویت معماری در اصفهان پاسداری نکرده‌ایم، صنعت و صنایع دستی بخش یاز هویت شهر اصفهان بوده است، در گذشته بالغ بر ۲۰۰ رشته صنایع دستی در اصفهان وجود داشت که امروزه تنها ۵۰ رشته آن باقی مانده است، متناسب با زمانه، درباره امور هویتی شهر اصفهان تدبیر نشده است.

اصفهان را به قطب کارگری به جای قطب نخبگانی تبدیل کرده‌ایم

طغیانی با تاکید بر اینکه و باعث مهاجرت نخبگان خود از استان شده‌ایم، گفت: در گذشته، هویت شهر اصفهان دارای ۱۳ کارخانه نساجی بوده که امروز فقط یک کارخانه از آنها باقی مانده، متأسفانه همه کارخانه‌ها را به کاربری‌های اسکان جمعیتی تبدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به تعدد اشتباهات و خطاها در گذشته نسبت به امر هویت شهر اصفهان متذکر شد: مغز منفصل متفکر شهر اصفهان کجاست، چه کسی درباره اصفهان تصمیم‌گیری می‌کند، ما در اصفهان نیازمند کانون تفکر برای حکمرانی هستیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اندیشکده ها باید مسائل را حل کنند، امروزه باید اندیشکده‌ای در تراز اصفهان برای مشکلات فکر کند و در تصمیم سازی و سیاست گذاری به استاندار، شهردار و نمایندگان مردم اصفهان کمک کنند.

وی افزود: دانشگاه باید کانون تفکر و محل انباشت دانش باشد و فارغ از سیاسی کاری‌ها و رفت و آمد مسئولین، به تصمیم گیران جهت دهد.

کد خبر 625706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.