جرایم و حبس در انتظار متخلفان خاک‌برداری‌های غیرمجاز در اصفهان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برخی افراد سودجو اقدام به خاک‌برداری به‌ویژه در شرق استان برای استفاده در کوره‌های گچ می‌کنند که در سال گذشته و امسال، پرونده آن‌ها به دادسرای اصفهان ارجاع داده شده و دادسرا نیز برای بعضی از آنان جرایم و حبس در نظر گرفته است.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مباحث خاک‌برداری‌های غیرمجاز یا شخم و شیار در اراضی ملی توسط قانون‌گذار جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: این موضوع مهم جرم‌انگاری شده و قانون‌گذار جرایم سنگینی را برای عواملی که اقدام به سرقت خاک با کامیون و حتی شخم و شیار اراضی ملی می‌کنند، مصوب کرده است.

وی درباره قاچاق خاک در شرق استان و شخم و شیار اراضی در غرب و جنوب اصفهان افزود: موضوع خاک ازنظر مباحث ریزگردها، تثبیت زمین و ورود آب‌های باران به سفره‌های زیرزمینی مهم تلقی می‌شود. چراکه وقتی لایه و بافت خاک تغییر کند، عملیات زیست‌محیطی مختل می‌شود و ضرر و زیان بی‌شماری به بستر محیط‌زیست وارد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برخی افراد سودجو اقدام به خاک‌برداری به‌ویژه در شرق استان اصفهان برای استفاده در کوره‌های گچ می‌کنند که در سال گذشته و امسال، تعدادی از این افراد متخلف را با دستگاه‌های لودر، ابزارآلات خاک‌برداری و ماشین‌آلات داشته‌ایم. آن‌ها با تشکیل پرونده به دادسرای اصفهان ارجاع داده شده‌اند و دادسرا نیز برای برخی از آن‌ها حبس در نظر گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر فرد یا افرادی درصدد خاک‌برداری اراضی هستند، باید به منابع طبیعی ملی مراجعه کنند. زیرا بدون مجوز این سازمان و اقدامات کارشناسی که اجرایی می‌شود، به هیچ‌وجه فردی نمی‌تواند در راستای برداشت غیرمجاز و غیرقانونی خاک در این حوزه اقدامی انجام دهد و در صورت مشاهده تخلفات ضمن برخورد جدی، پرونده آن‌ها برای رسیدگی به مقامات قضایی ارجاع داده خواهد شد.

سرهنگ طاهری با بیان اینکه در شرق استان اصفهان ریزگردهایی که با وزش اندکی باد یا طوفان در هوا معلق می‌شود، به شهر نفوذ و ریه‌های افراد را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت تاغ در شرق و شمال اصفهان می‌تواند از نفوذ گردوغبار جلوگیری کند.

کد خبر 625641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.