کرواسی یک (۴)- برزیل یک (۲)/ تکرار کابوس یک چهارم برای سلسائو

تیم ملی کرواسی با پیروزی مقابل برزیل در ضربات پنالتی راهی نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، امروز _جمعه، هجدهم آذرماه_ از ساعت ۱۸:۳۰ تیم‌های کرواسی و برزیل در ورزشگاه اجوکیشن سیتی شهر دوحه به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در نهایت پس از تساوی یک بر یک در پایان ۱۲۰ دقیقه، با پیروزی ۴ بر ۲ کرواسی در ضربات پنالتی خاتمه یافت.

مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های کرواسی و برزیل

ورزشگاه: اجوکیشن سیتی (دوحه)

گل‌ها: برونو پتکوویچ (دقیقه ۱۱۷) برای کرواسی؛ نیمار جونیور (دقیقه ۱+۱۰۵) برای برزیل

اخطار: مارسلو بروزویچ (دقیقه ۳۱)، برونو پتکوویچ (دقیقه ۱۱۸) از کرواسی؛ دانیلو (دقیقه ۲۵)، کاسمیرو (دقیقه ۶۸)، مارکینیوش (دقیقه ۷۷) از برزیل

کرواسی: دومینیک لیواکوویچ، دژان لوورن، یوسکو گواردیول، جوزیپ یورانوویچ، بورنا سوسا (۱۱۰- آنته بودیمیر)، مارسلو بروزویچ (۱۱۴- میسلاو اوریشیچ)، متئو کواچیچ (۱۰۶- لوورو مایر)، لوکا مودریچ، ایوان پریشیچ، آندری کراماریچ (۷۲- برونو پتکوویچ) و ماریو پاسالیچ (۷۲- نیکولا ولاسیچ)

سرمربی: زلاتکو دالیچ

برزیل: آلیسون بکر، مارکینیوش، تیاگو سیلوا، دانیلو، ادر میلیتائو (۱۰۶- الکس ساندرو)، کاسمیرو، لوکاس پاکوئتا (۱۰۶- فِرِد)، وینیسیوس جونیور (۶۴- رودریگو)، رافینیا (۵۶- آنتونی)، نیمار جونیور و ریچارلیسون (۸۴- پدرو)

سرمربی: تیته

داور: مایکل اولیور (انگلیس)

شرح بازی:

اولین جدال مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی در حالی بین کرواسی و برزیل برگزار می شد که در نیمه نخست کرواسی به خوبی موفق شد فشار اولیه برزیل در ۲۰ دقیقه نخست را خنثی کند و اجازه ندهد شاگردان تیته مانند بازی با کره جنوبی در ابتدای بازی کار را تمام کنند. برزیل البته به چند موقعیت نصفه و نیمه رسید اما هیچکدام آنقدر خطرناک نبود که دروازه کرواسی را به طور جدی تهدید کند. با این حال کرواسی نیز که به خوبی آرام کردن بازی برابر برزیل را بلد بود روی چند نفوذی که از سمت راست و ارسال های یورانوویچ به دست آورد روی دروازه برزیل خطرساز ظاهر شد اما این موقعیت های کرواسی نیز تبدیل به گل نشد تا نیمه نخست که تا حدودی متعادل و کم موقعیت دنبال شد با تساوی بدون گل به پایان برسد.

با شروع نیمه دوم برزیل با فشار بیشتری سعی در باز کردن لایه های دفاعی کرواسی داشت اما شاگردان زلاتکو دالیچ بسیار تمیز و مرتب در همه خطوط به وظایف خود که بیشتر دفاعی و با هدف کنترل بازی بود عمل می کردند. در این میان برزیل که بیشتر از حریف صاحب توپ و میدان بود روی فشار زیادی که روی دروازه کرواسی می آورد در مقاطعی صاحب موقعیت های بعضاً خوب هم می شد اما بعد از سد دفاعی کرواسی، یک دروازه بان خوب به نام لیواکوویچ قرار داشت که ستاره های برزیل را در باز کردن دروازه ناکام می گذاشت. بازی در حالی در نیمه دوم نیز با تساوی بدون گل به پایان رسید که کرواسی با ارائه یک بازی منظم در همه خطوط ابتکار و خلاقیت را از برزیلی ها گرفته بود و در سوی مقابل برزیل هرچه از زمان بازی می گذشت عصبی تر و با استرس بیشتر بازی را دنبال می کرد.

همانطور که انتظار می رفت برزیل در شروع وقت اضافه نیز مانند نیمه دوم به حملات خود ادامه داد و در حالی که لایه های دفاعی کرواسی اجازه خودنمایی به برزیلی ها نمی داد، این نیمار بود که با یک حرکت فوق العاده خط هافبک و دفاع کرواسی را یک تنه شکست و دروازه کرواسی را به شکلی زیبا باز کرد.

این گل که در آخرین دقیقه وقت اضافی نخست به ثمر رسید می توانست برزیل را به نیمه نهایی برساند اما کرواسی که در وقت اضافی دوم انتحاری حمله می کرد در دقیقه ۱۱۷ با ضربه پتکوویچ، مهاجمی که در نیمه دوم به زمین آمده بود بازی را به تساوی کشاند تا بر خلاف پیش بینی ها، بازی پس از گل نیمار دوباره گل داشته باشد و این بار کرواسی باشد که جشن می گیرد. با این گل کرواسی و سرمربی آن یعنی دالیچ به آنچه از ابتدا می خواست رسید و بازی را به ضربات پنالتی کشاند، جایی که دروازه بان این تیم در آن تبحر داشت، چیزی که در بازی قبل مقابل ژاپن نشان داده بود.

ضربات پنالتی:

ضربه اول کرواسی: ولاشیچ - گل

ضربه اول برزیل: رودریگو - مهار توسط لیواکوویچ

ضربه دوم کرواسی: مایر - گل

ضربه دوم برزیل: کاسمیرو - گل

ضربه سوم کرواسی: مودریچ - گل

ضربه سوم برزیل: پدرو - گل

ضربه چهارم کرواسی: اوریشیچ - گل

ضربه چهارم برزیل: مارکینیوش - برخورد به تیر دروازه! حذف برزیل!

بدین ترتیب برزیل که در آخرین دقیقه وقت اضافی نخست به گل رسیده بود و به نظر با مقاومت ۱۵ دقیقه ای می توانست راهی مرحله نیمه نهایی شود، در نهایت با شکست ۴ بر ۲ در ضربات پنالتی از جام جهانی ۲۰۲۲ هم مانند دوره قبل در یک چهارم نهایی حذف شد تا این کرواسی، نایب قهرمان دوره گذشته باشد که با ارائه یک بازی دفاعی اما منظم و مرتب پس از کشاندن بازی به ضربات پنالتی، پیروز شود و برای دومین سال متوالی راهی نیمه نهایی شود.

شرح گل‌ها:

۱-۰ (دقیقه ۱+۱۰۵- برزیل) - نیمار که در میانه زمین کرواسی صاحب توپ بود، با یک حرکت انفجاری پس از یک و دو با رودریگو و سپس یک و دوی مجدد با پاکوئتا در موقعیتی عالی به محوطه جریمه رسید تا پس از پشت سر گذاشتن دروازه بان، دروازه کرواسی را باز کند.

۱-۱ (دقیقه ۱۱۷- کرواسی) - نفوذ اوریشیچ از سمت چپ با ارسال رو به بیرون او به درون محوطه جریمه برزیل همراه شد تا در آنجا ضربه پای چپ پتکوویچ پس از برخورد به پای تیاگو سیلوا و کمی تغییر مسیر، گل تساوی را در پی داشته باشد.

دقایق حساس:

دقیقه ۵- حرکت در عرض وینیسیوس جونیور در پشت محوطه جریمه کرواسی و ضربه کاتدار او که چندان خطرناک نبود و در اختیار دروازه بان قرار گرفت.

دقیقه ۱۳- ارسال پاسالیچ از سمت راست در دهانه دروازه برزیل می توانست با ضربه پریشیچ تبدیل به گل شود اما توپ از جلوی او رد شد و از سمت دیگر به بیرون رفت تا اولین موقعیت جدی بازی اینگونه از دست برود.

دقیقه ۲۱- نیمار که پشت محوطه جریمه کرواسی صاحب توپ شده بود با نفوذ به درون محوطه ضربه فنی به سمت دروازه کرواسی زد اما توپ در اختیار دروازه بان قرار گرفت.

دقیقه ۴۲- ضربه ایستگاهی برزیل که در نزدیکی کنج محوطه جریمه کرواسی اعلام شده بود را نیمار به صورت مستقیم به سمت دروازه کرواسی زد اما لیواکوویچ توپی که در بین راه به دیواره دفاعی نیز برخورد کرده بود را به خوبی مهار کرد.

دقیقه ۴۸- توپ ارسالی از سمت راست محوطه جریمه توسط میلیتائو می رفت تا در دهانه دروازه با ضربه اشتباهی گواردیول تبدیل به گل به خودی شود اما دروازه بان به خوبی توپ را برگشت داد.

دقیقه ۵۵- در موقعیتی بسیار خطرناک نیمار که در محوطه جریمه کرواسی با پاس ریچارلیسون صاحب توپ موقعیت شده بود با ضربه پای چپ دروازه کرواسی را هدف گرفت اما لیواکوویچ به خوبی با پا توپ را برگشت داد.

دقیقه ۶۴- توپ سرگردان در محوطه جریمه کرواسی با اشتباه لوورن موقعیت عالی را برای پاکوئتا به وجود آورد اما ضربه او که در موقعیت تک به تک نواخته شد توسط لیواکوویچ، دروازه بان کرواسی دفع و راهی کرنر شد.

دقیقه ۷۷- نیمار در موقعیتی بسیار عالی درون محوطه جریمه صاحب توپ و موقعیت شد اما ضربه او را باز هم دروازه بان کرواسی دفع کرد.

دقیقه ۸۰- توپ ارسالی از سمت راست در سمت چپ محوطه جریمه کرواسی به رودریگو رسید و او که در موقعیتی خوب صاحب توپ شده بود با پاس در عرض موقعیت شوتزنی را برای پاکوئتا فراهم کرد اما شوت زمینی او توسط لیواکوویچ مهار شد.

دقیقه ۱۰۳- پتکوویچ که در ورود به محوطه جریمه برزیل دو مدافع مستقیم را جا گذاشته بود با پاس عرضی موقعیت شوت زنی را برای بروزویچ فراهم کرد اما ضربه او که از موقعیتی خوب نواخته می شد از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۲+۱۲۰- ارسال تیز نیمار درون محوطه جریمه پس از اثر ناقص مدافعان کرواسی روی آن در تیر دور به کاسمیرو رسید که ضربه خطرناک او باز هم توسط لیواکوویچ برگشت داده شد.

اتفاق ویژه:

این برای دومین دروه متوالی است که برزیل از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر نمی آید و یک تیم اروپایی مانع این تیم می شود. کرواسی که در دوره قبل برای اولین بار به جمع چهار تیم راه یافته بود، حالا دومین صعود متوالی خود به نیمه نهایی را جشن  می گیرد.

بهترین بازیکن:

در انتهای این دیدار دومینیک لیواکوویچ، دروازه بان کرواسی که در طول بازی بارها به بازیکنان برزیل اجازه گلزنی نداد و اولین ضربه پنالتی برزیل را هم مهار کرد، با ۱۱ مهار در طول بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شد.

کد خبر 625497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.