نقش‌ شرکت‌های خصوصی در بهبود مصرف انرژی کشور

با استفاده از نقشه‌راهی معین، می‌توان بخش خصوصی کشور را در دو حوزه تولید انرژی و صرفه‌جویی توسعه داد که البته تولید انرژی تنها ۱۰ درصد مشکلات فعلی را رفع می‌کند و سایر مصارف را می‌توان با استفاده از تجهیزات مناسب محدود کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود؛ بنابراین تلاش‌های بسیاری برای میزان موفقیت این شرکت‌ها و توسعه آن‌ها انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است.

یکی از حوزه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند نقش ویژه‌ای در آن داشته‌باشد حوزه مدیریت انرژی است. مصرف انرژی یکی از چالش‌های کنونی کشور است که قطعاً توسعه فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی در این حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی را مرتفع سازد.

برای شناخت بیشتر نقش شرکت‌های خصوصی در حوزه مدیریت مصرف انرژی و بررسی وظایف دولت در توسعه فعالیت شرکت‌های فناور با «ساسان صفریان»، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت بخش خصوصی در حوزه انرژی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت‌های بخش خصوصی ایران در حوزه انرژی نیازمند استراتژی است؛ درصورتی‌که شرکتی قصد داشته‌باشد تا در این حوزه فعالیت کند اهداف، نقطه شروع، حوزه‌هایی که می‌تواند پیرامون آن فعالیت کند، مشخص نیست و عملاً دولت استراتژی و هدف‌گذاری معینی برای فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ندارد.

با توجه به قوانینی که تاکنون پیرامون مصرف انرژی طراحی شده و پتانسیل‌های موجود در کشور می‌توان نقشه‌راهی برای بخش خصوصی در نظر گرفت؛ درواقع از نظر کارشناسان این حوزه بخش خصوصی می‌تواند از دو دیدگاه متفاوت به حوزه انرژی توجه داشته‌باشد و در یکی از حوزه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر یا صرفه‌جویی در مصرف انرژی فعالیت کند.

بخش خصوصی چگونه می‌تواند در حوزه مدیریت انرژی کمک کند؟

بخشی از حوزه‌های هدف شرکت‌های خصوصی می‌تواند تولید انرژی تجدیدپذیر باشد. منظور از تولید انرژی تجدیدپذیر این است که شرکت‌ها اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی یا زمین گرمایی کرده و با سرمایه‌گذاری در این حوزه به اشتغال‌زایی کمک کنند. انرژی که توسط شرکت‌های خصوصی استخراج می‌شود با قیمت‌های مطلوبی توسط وزارت نیرو خریداری خواهد شد؛ البته تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تنها ۱۰ درصد مشکلات فعلی را در بر می‌گیرد.

به طور کلی ۹۰ درصد مصرف انرژی در کشور به صنایع مختلف و فعالیت‌های خدماتی اختصاص دارد که در این حوزه نیز بهتر است، شرکت‌های خصوصی فعال شوند؛ درواقع صنایع می‌توانند با شرکت‌هایی که در حوزه خدماتی و ذخیره انرژی فعالیت می‌کنند وارد همکاری شده و میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

معمولاً در این حوزه میزان هزینه‌ای که از طریق صرفه‌جویی در مصرف انرژی ذخیره می‌گردد، درآمد شرکت‌های خصوصی خواهد بود و همین مسئله باعث می‌شود که استفاده از تجهیزات ذخیره انرژی برای بخش صنعت توجیه بیشتری داشته‌باشد.

هدایت صنایع به همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه ذخیره انرژی چه مزایایی دارد؟

از نظر درآمد طبق قانون‌هایی که در این حوزه تعریف شده شرکت می‌تواند سود خود را به اندازه میزان ذخیره انرژی در صنعت هدف دریافت کند. با هدایت صنایع مختلف به این مسیر علاوه بر اینکه می‌توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد، شرکت‌های فعال در این حوزه نیز دیگر به سرمایه‌گذاری کلان نیاز ندارند.

درواقع با این نقشه‌راه می‌توان بخش خصوصی کشور را در دو حوزه تولید انرژی و صرفه‌جویی در مصرف توسعه داد که البته تولید انرژی تنها ۱۰ درصد مشکلات فعلی را رفع می‌کند و سایر مصارف را می‌توان با استفاده از تجهیزات مناسب محدود کرد.

حضور بخش خصوصی در کدام حوزه‌های انرژی می‌تواند مؤثرتر باشد؟

برخی از شرکت‌های خصوصی به صورت خودکار با استفاده از دانش مهندسان و متخصصان کشور تلاش می‌کنند که ممیزی‌های انرژی را در صنایع وابسته به خود اعمال کرده و درواقع مصرف انرژی را به واسطه تجهیزات مختلف کنترل کنند که نشان از لزوم توسعه این نوع از شرکت‌ها و صنایع را نشان می‌دهد، اما برای شرایط فعلی کافی نیست. درحال‌حاضر بهتر است در دو حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر و ذخیره انرژی هدف‌گذاری کرده و شرکت‌های خصوصی را در این حوزه هدایت کنیم.

نقش دولت در هدایت شرکت‌های خصوصی چیست؟

دولت می‌تواند برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی در این حوزه استراتژی‌هایی طراحی کند؛ البته تاکنون قانون‌هایی در این زمینه ارائه شده است، اما هدف‌گذاری مشخصی برای آینده نداریم. استراتژی به این معنا است که دولت برای سال‌های آینده اهداف معینی داشته باشد و برای تحقق اهداف بخش خصوصی را درگیر و با تشویق و تنبیه شرکت‌ها و صنایع بزرگ را به این مسیر هدایت کند تا در نهایت با کنار هم قرار گرفتن شرکت‌ها و صنایع دولت به اهداف خود رسیده و شرایط کشور بهبود یابد.

سخن آخر...

امیدواریم در برنامه‌های کلانی که با گذر زمان و در آینده طراحی می‌شود دولت علاوه بر هدف‌گذاری در بخش‌های مهم حوزه انرژی، بخش خصوصی را نیز درگیر کند، زیرا فعالیت شرکت‌های خصوصی در این حوزه اهمیت بسیاری دارد و بهتر است که وظیفه این بخش شفاف‌تر شود.

کد خبر 625454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.