سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

در ایران منطقه‌ای عجیب وجود دارد که به مثلث برمودای ایران معروف است. (ریگ جن)؛ بله درست شنیدید!، مثلث برمودای ایران مکانی است که با وجود خطرناک بودن، سرتاسر شگفتی است. مردم محلی این منطقه افسانه‌هایی را زمزمه می‌کنند مبنی بر این که اجنه و نیروهای اهریمنی نمی‌گذارند پای شما به این کویر باز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، شاید کمتر فردی از جامعه جهانگردان را بتوان پیدا کرد که علاقه‌ای به سفر و دیدار از مکان‌های گردشگری ایران زیبا را نداشته باشد. کشور ما به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین طبیعت بکر و منحصربه‌فرد، از دیرباز همواره به‌عنوان یک مقصد گردشگری هیجان‌انگیز شناخته شده است. از طرفی با وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری هنوز مردم کشورمان اطلاع دقیقی نسبت به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ندارند، ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا در راستای یکی از رسالت‌های مهم خود که معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مهم گردشگری استان اصفهان و ایران است، پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور که کمتر به آن پرداخته‌شده است، می‌پردازد.

در «پنجشنبه‌های گردشگری» این هفته ایمنا، به معرفی «کویر ریگ جن» که به‌عنوان مثلث برمودای ایران شناخته می‌شود، خواهیم پرداخت.

سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

کویر ریگ جن در جنوب غربی دشت کویر و از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومترمربع در این محدوده قرار گرفته است. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی کوه گوگردی و در حاشیه شرقی جاده دامغان-جندق واقع شده است.

قسمت عمده ریگ جن از باتلاق‌های نمکی و کویرهای مسطح پفکی تشکیل شده است و به همین خاطر، مکانی هیجان‌انگیز برای گردشگری در همه فصل‌های سال به‌خصوص پاییز محسوب می‌شود.

زمان مناسب سفر به ریگ جن، زمانی است که هوا خنک‌تر شده است تا تحمل کردن گرما در روزهای طاقت‌فرسا تابستان.

تفاوت مثلث برمودای ایرانی با مثلث برمودا آمریکایی

مثلث برمودای معروف، در دریا قرار دارد و می‌گویند که حتی اگر هواپیمایی از بالای آسمان مثلث برمودا عبور کند، ناپدید خواهد شد. ده‌ها فیلم سینمایی برجسته در مورد این منطقه یا بهتر بگوییم این پدیده طبیعی ساخته شده است. تعدادی از روایات در مورد آن مبتنی بر واقعیت است و تعدادی دیگر تنها زاده خیال افرادی است که تابه‌حال به آن سفر نکرده‌اند. مثلث برمودا در واقع منطقه‌ای در اقیانوس آتلانتیک بین برمودا، پرتو ریکو و فلوریدا است که به ناپدید کردن کشتی‌ها، قایق‌ها و هواپیماها و به‌طورکلی هر چه که در آن منطقه یا بر فراز آن منطقه باشد، شهرت دارد. تا حالا بیش از هزار کشتی و هواپیما در این منطقه ناپدید شده است و همچنین کشتی‌های بسیاری هنگام عبور از موقعیت مکانی برای همیشه گم شده‌اند.

مثلث برمودای ایران در نقطه مقابل آن قرار دارد و یک مکان کویری است. کویری خشک و بی‌آب‌وعلف که هیچ جنبنده و موجود زنده‌ای در آنجا یافت نمی‌شود.

سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

واقعیت‌های ریگ جن

همه‌چیزهایی که در مورد مثلث برمودا ایران خواندید به‌طور کامل درست است و واقعیت دارد اما یک نکته وجود دارد؛ تپه‌های ماسه‌ای برخان و تپه‌های ماسه‌ای هرمی در سراسر ریگ جن پراکنده شده‌اند و منظره‌ای بسیار زیبا را شکل می‌دهند که افسانه‌هایی هم توسط مردم محلی این منطقه روایت می‌شود که سفر به این منطقه را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

مردم محلی این منطقه افسانه‌هایی را زمزمه می‌کنند؛ اجنه، نیروهای ماورایی و اهریمنی تحت هیچ شرایطی نمی‌گذارند پای شما به این کویر باز شود.

اما با تمام این تفاسیر ریگ جن امروزه مقصد گردشگری تورهای مسافرتی بسیاری شده است. سفر با تور به شکل دسته‌جمعی و با راهنمای کاربلد، می‌تواند این مکان به‌ظاهر ترسناک را برای شما به جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین کویری که دیده‌اید، تبدیل کند.

سنگ‌های سیاه‌رنگ ذوب‌شده‌ای که در ۲۰ کیلومتری جنوب مرکزی ریگ جن قرار دارد، معادن فلزات مختلف است که از ارتفاعات کوه ملاهادی و معادن منطقه استخراج شده است و به همین خاطر ریگ جن را می‌توان منطقه‌ای سرشار از فلز و معادن نیز دانست.

گل و لجن‌های باتلاق

گل و لجن‌های باتلاقی ریگ جن هرچند بسیار خطرناک است، اما بسیاری از شهروندانی را که عادت به رستوران‌گردی و پاساژگردی دارند را به سمت خود جلب می‌کند تا وقایع‌های طبیعی را از نزدیک مشاهده کنند. در ریگ جن تا کیلومترها فقط مار و حشرات مختلف مشاهده خواهید کرد.

سازمان محیط زیست باید به شما مجوز عبور دهد. اگر با تور به این سفر می‌روید خیالتان از مجوز راحت باشد، اما اگر گروهی سفر می‌کنید باید مجوز بگیرید؛ برنامه شروع و پایان سفرتان را هم اعلام کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

هیچ آبی در ریگ جن در دسترس نیست و در قسمت جنوب شرقی آن، تپه‌های ماسه‌ای قرار دارد که به نام دم ریگ جن معروف است. در سال ۱۹۹۷ میلادی کویرشناس معروف ایرانی به نام «علی پارسا» به همراه رئیس وقت پارک ملی کویر با استفاده از هواپیمای خصوصی از ریگ جن عبور کردند. آن‌ها در این سفر هوایی چندساعته به اولین چیزی که برخورد کردند، گودالی بود که تازه به وجود آمده بود و داخل گودال، یک فضای آبی بزرگ به چشم می‌خورد و از آب شور پر شده بود.

اطراف گودال نمک کریستال قرار داشت و رنگ قهوه‌ای آن‌ها از داخل هواپیما به‌صورت واضح مشخص بود. پس از این سفر او بارها با خودروی شخصی خود به ریگ جن سفر کرد.

سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

چگونه به ریگ جن سفر کنیم؟

وجود شن‌زارهای روان و باتلاق‌های نمکی در این منطقه خطرناک است و اگر راهنمای کار بلدی نداشته باشید، امکان دارد در شن‌ها و ماسه‌ها فرو بروید. تورهای گردشگری مختلفی به مناسبت شب یلدا برای رفتن به ریگ جن برنامه گردشگری ترتیب می‌دهند و اگر یک لیدر آشنا هم داشته باشید می‌توانید با خرج کمتر با دوستانتان به سومین ریگ‌زار و پررمز و راز ایران سفر کنید.

روی نقشه محل دقیق ریگ جن که به معنی «ماسه‌زار مخفی» است، پیدا نخواهید کرد. کویر ریگ جن در امتداد غرب تا جنوب غرب دشت کویر قرار گرفته است؛ از شمال به جنوب سمنان و از جنوب شرق گرمسار تا غرب پارک ملی کویر، همچنین از بخش شرقی به سمت محور ارتباطی جندق، معلمان و در نهایت از جنوب به شمال انارک و چوپانان وسعت دارد.

فرورفتن در گل و لجن در ریگ جن، شاید یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبان‌گیر مسافران ناوارد شود و آن‌ها را به کام مرگ بکشاند. سال‌های متمادی، هیچ فردی جرأت آن که به ریگ جن سفر کند و راز این کویر اسرارآمیز را کشف کند، نداشت.

بهترین مسیر دستیابی به این منطقه، جاده سنگفرش ملک‌آباد است که در بخش شمال شرق پارک ملی کویر قرار دارد. بهترین وسیله برای عبور از این کویر نیز، جیپ‌های سبک‌وزن است. البته فراموش نکنید که هرلحظه امکان گیرکردن و گم‌شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد.

بهتر است با جیپ‌های سبک به این سفر بروید، شب‌ها می‌توانید در روستاهای اطراف استراحت کنید؛ اما خوابیدن در چادر و زیر آسمان کویر تجربه‌ای است که توصیه می‌کنیم از دست ندهید. ریگ جن یکی از مرموزترین و اسرارآمیزترین مکان‌های گردشگری ایران است که سفر به آن بسیار هیجان‌انگیز است، برای سفر به این منطقه به‌طور حتم با یک تور مجهز به این کویر بروید.

سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

تجهیزات لازم برای سفر به کویر جن

سفر به ریگ جن به‌طورمعمول با بیشترین حد تجهیزات صورت می‌گیرد. در این سفر لازم است برای مدت حداقل ۱۵ روز ذخیره غذا، آب، بنزین و وسایل فنی خودرو همراه گردشگر باشد. نقشه را هم فراموش نکنید، چون سفر به ریگ جن بسیار خطرناک است. مهم‌ترین مسئله اینکه اگر تابه‌حال کویرنوردی نکرده‌اید و به‌اصطلاح حرفه‌ای نیستید، برای اولین تجربه، به‌هیچ‌عنوان ریگ جن را برنگزینید. حتی اگر حرفه‌ای هم هستید، باید به صورت گروهی به این منطقه سفر کنید.

در ضمن، بلد محلی را فراموش نکنید، زیرا محلی‌ها علاوه بر تعیین مسیر، حتی در شرایط سخت، خیلی خوب می‌توانند راهنمایی‌تان کنند. بخشی از منطقه مسطح‌تر و با تپه‌ها کوچک‌تر است، بنابراین عبور از آن آسان به نظر می‌رسد اما با کمی پیشروی و با کم شدن ارتفاع به اراضی باتلاقی می‌رسید که جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی بی‌فایده است، بنابراین بهتر است از سمت شمال غربی به حرکتتان ادامه دهید.

وقتی آخرین کوه‌هایی که ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارد را رد کردید، به بخش شمالی ریگ جن می‌رسید. از اینجا، کوه دماوند را هم می‌توانید مشاهده کنید با ادامه این مسیر، به پارک ملی کویر می‌رسید. اگر شما مسیر دیگری را می‌پسندید، می‌توانید با استفاده از نقشه و راهنما، مسیر جدیدی را تجربه کنید.

تمام سختی‌ها و بالا و پایین‌ها، یک‌طرف و آسمان پرستاره شب‌هایی ریگ جن هم یک‌طرف. خوابیدن روی شن‌های روان، روی تپه‌ای بلند و چشم دوختن به آسمانی که حتی یک نقطه سیاه ندارد، بسیار خیره‌کننده است.

کد خبر 625265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.