بوجه در مسیر تبدیل به منطقه نمونه گردشگری

بوجه یکی از نمادهای فرهنگی شهر خمین و از مکان‌های دیدنی استان مرکزی است که به همت مدیریت شهری در حال آماده‌سازی برای تبدیل به یک منطقه گردشگری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خمین جنوبی‌ترین نقطه استان مرکزی است و بعد از اراک و ساوه، مهم‌ترین شهر این استان به‌حساب می‌آید، یکی از آثار تاریخی شهر خمین کوه بوجه است. بوجه یکی از کوه‌های جنوبی شهر خمین است که به شکل یک زنگوله در وسط دشت خمین قرار گرفته است و از نظر فیزیکی کوه کوچکی به شمار می‌رود.

این کوه که با نام «بوجه سلطان» نیز شناخته می‌شود، یکی از نمادهای فرهنگی خمین و از مکان‌های دیدنی استان مرکزی است. بوجه یکی از تفرجگاه‌های ساکنان شهر خمین و روستاهای اطراف نیز محسوب می‌شود.

شهرداری خمین فعالیت‌های مؤثری را در جهت توسعه فضای سبز و احداث پارک بانوان در این منطقه انجام داده است؛ شهرداری با کمک سرمایه‌گذار در حال تدارک برای تبدیل این مکان به یک منطقه گردشگری بزرگ است تا نماد فرهنگی اجتماعی این مجموعه تاریخی بیش از گذشته حفظ و احیا شود.

واگذاری ۳۰ ساله بوجه به شهرداری

حمید احمدی، شهردار خمین در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مالکیت طرح بوجه به طور کامل مشخص نبود که متعلق به راه و شهرسازی یا منابع طبیعی است؛ شهرداری نیز با هیچکدام از این ادارات قرارداد مستحکمی نداشت و به صورت قطعی نمی‌توانست درباره آن تصمیم‌گیری کند؛ لذا حدود دو سال این پارک از نظر رسیدگی به فضای سبز و تأسیسات عقب افتاد.

وی می‌افزاید: سال ۱۴۰۰ دولت و معاون منابع طبیعی و آبخیزداری تصمیم گرفتند که بوجه را به عنوان اراضی ملی واگذار کنند تا قابل تقسیم نباشد و هیچ ارگانی نتواند در آن دخل و تصرف داشته باشد؛ لذا مالکیت آن را به اداره کل منابع طبیعی واگذار شد.

شهردار خمین ادامه می‌دهد: طی مکاتباتی که با اداره کل منابع طبیعی انجام شد، عنوان کردند که باید طرح پیشنهادی شهرداری خمین طبق جدولی که وزارتخانه به ما ابلاغ کرده است، آماده و ارائه شود تا بتوانند با شهرداری قرارداد ببندند.

احمدی خاطرنشان می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر خمین جلساتی را با استاندار و مدیران کل استانی برگزار کردند و مقرر شد پس از تأیید طرح پیشنهادی به مدت ۳۰ سال این پارک در اختیار شهرداری قرار گیرد و این موضوع در حال پیگیری است.

وی اضافه می‌کند: یک طرح جامع برای احداث پارک بانوان شهیده با کمک مشاور آماده شد و چندین جلسه با اعضای کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان برگزار و بازدید میدانی با حضور فرماندار و اعضای ستاد امر به معروف برگزار شد تا در نهایت به تأیید طرح رسیدیم.

پارک بانوان بوجه توسعه پیدا می‌کند

شهردار خمین می‌گوید: شهرداری پیشنهاد داد با توجه به اینکه پارک بانوان جزو مصوبات ستاد امر به معروف است، باید دیوارکشی شود، اما پس از بررسی شاهد بودیم که پارک قدیمی به مساحت ۱۶ هزار مترمربع که سال ۱۳۸۶ احداث شده، گنجایش آن کم است و امکان احداث پیست دوچرخه‌سواری و یک سری آیتم‌های دیگر را ندارد؛ لذا مکان دیگری جنب اداره هواشناسی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع برای احداث پارک بانوان انتخاب شد.

وی تصریح می‌کند: طرحی که در حال حاضر تهیه شده با کاربری‌های متفاوت آماده شده است و دارای سالن چند منظوره سرپوشیده، سالن ورزشی روباز، پیست دوچرخه‌سواری، نمازخانه، اتاق رختکن، سرویس بهداشتی و یک مکان برای ارائه صنایع‌دستی بانوان شهرستان است.

شهردار خمین می‌گوید: پس از اینکه طرح مورد نظر تأیید شد و موافقت نامه از اداره کل منابع طبیعی آمد، یک سری آماده‌سازی‌ها را آغاز کردیم و در حال حاضر بیس کار جهت احداث پیست دوچرخه‌سواری آماده و آسفالت انجام است.

احمدی اضافه می‌کند: به منظور احداث مجموعه بازی کودکان و دو مجموعه ورزشی، وسایل و امکانات اولیه جهت ساخت ۱۵۰۰ مترمربع دیوار بتنی خریداری شده است و دیوارهای خریداری شده طی هفته جاری تخلیه می‌شود و آماده نصب است.

فاز نخست پروژه بوجه با توسعه فضای سبز آغاز شده است

وی از آغاز فاز نخست این پروژه و کندن چاله برای کاشت چهار هزار اصله درختان پایه بلند شامل صنوبر، کبود و کاج تهران در اطراف پارک به منظور محفوظ ماندن دید پارک خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: برای اجرای این پروژه تاکنون حدود یک میلیارد تومان جهت خرید دیوار و تجهیزات و هزینه شده است.

شهردار خمین تصریح می‌کند: سال جاری در راستای رسیدگی به فضای سبز بوجه، آبیاری درختان، کاشت و بازسازی چمن‌ها، جدول‌گذاری، اصلاح معابر، ایجاد زیرساخت مناسب زمین والیبال و واکاری بخشی از پارک جنگلی با کاشت تعداد دو هزار اصله درخت سرو خمره‌ای انجام شد که رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.

احمدی می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تغییراتی در منطقه گردشگری بوجه انجام می‌شود، از جمله اینکه محل قدیمی پارک بانوان شهیده به نام پارک سالمندان تغییر نام پیدا می‌کند و در این مکان نیز امکانات و تجهیزات لازم برای سالمندان خریداری و نصب می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در اطراف و ورودی‌های شهربازی و قسمت پارکینگ‌ها دیوارکشی انجام شده است تا از ورود موتورسواران مزاحم جلوگیری شود. همچنین با موافقت ستاد امر به معروف یک درب جلوی ورودی پارک نصب شده است تا از ورود مزاحمان جلوگیری شود.

شهردار خمین می‌گوید: فاز نخست شهربازی بوجه با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده و در حال ارائه خدمات به شهروندان و مسافران است، ضمناً مقرر شده است که ۲۹ وسیله بازی متفاوت که جزو تعهدات پیمانکار است در این مکان نصب شود.

موافقت‌نامه تأسیس منطقه گردشگری به نام سرمایه‌گذار صادر نشده است

سیدحسن حسینی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اداره کل استان مرکزی اظهار می‌کند: بوجه یک منطقه نمونه گردشگری در جنوب شرقی خمین در مسیر شهرستان الیگودرز است و شهرداری به عنوان سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از این منطقه اعلام آمادگی کرده، اما هنوز موافقت نامه تأسیس منطقه گردشگری به نام سرمایه‌گذار صادر نشده است؛ باید بحث واگذاری انجام شود تا سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد.

وی می‌افزاید: یک پارک در منطقه گردشگری بوجه وجود دارد که مالکیت آن متعلق به منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی است؛ و اکنون شهرداری از پارک نگهداری می‌کند و ضمن ایجاد شهربازی و پارک بانوان برای تفریح و گردشگری نیز امکاناتی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه هنوز طبق اصول و ضوابط مجوزی از سوی میراث گرفته نشده است؛ ادامه می‌دهد: اگر شهرداری بخواهد طرح جامع مصوب برای ایجاد منطقه گردشگری تهیه کند باید مصوبه میراث فرهنگی را با کاربری‌های مشخص (مرکز اقامتی، پذیرایی، بازی‌های ورزشی، تله کابین و غیره) دریافت کند، ایجاد منطقه گردشگری با رعایت ضوابط میراث باید اجرا شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره کل استان مرکزی تصریح می‌کند: مجوز معدن در این کوه صادر شده بود که با انتقادات شهروندان خمین منتفی و معدن تعطیل شد؛ و با توجه به اعتقادات شهروندان خمین نسبت به کوه بوجه از سوی میراث به ثبت ملی رسیده است.

علی مشهدی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمین با بیان اینکه کوه بوجه به عنوان یکی از آثار تاریخی خمین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، تصریح می‌کند: کوه گردشگری بوجه سال ۱۳۸۶ در سفر هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شد.

مشهدی می‌افزاید: این منطقه در اختیار شهرداری قرار گرفته است؛ و در بخشی از دامنه این کوه، اکنون به صورت پارک فضاسازی شده و امکانات تفریحی از جمله بوستان مادر، شهربازی و درختکاری در آن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان خمین ۱۰۷ اثر ملی وجود دارد که این آثار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، می‌گوید: بیت تاریخی امام؛ کوه بوجه، قلعه سالار محتشم؛ سنگ نگاره‌های تیمره، دستکنده‌ها یا شهرهای زیرزمینی، کبوترخانه‌ها و تپه‌های تاریخی مهمترین آثار است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمین ادامه می‌دهد: بیت تاریخی امام سالانه مورد بازدید حدود ۵۰۰ هزار نفر گردشگر قرار دارد، قلعه سالار محتشم به عنوان موزه مردم شناسی برای بازدید عموم دایر است.

مشهدی می‌افزاید: دو کبوتر خانه و پل‌های و تپه‌های تاریخی شهرستان خمین برای بازدید گردشگران مرمت و بازسازی شدند؛ و ارگ تاریخی واقع در روستای میشیجان توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده و اکنون ارائه خدمات می‌دهد.

کد خبر 625206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.