از معرفی آیین‌های فراموش‌شده تا اجرای شب‌های فیلم در نوروز ۱۴۰۲

در شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخص هنری که قرار است در ایام نوروز ۱۴۰۲ اجرا شود، بحث و تبادل‌ نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه شورای مدیران مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار برنامه‌ریزی فعالیت‌های هنری مراکز در نوروز ۱۴۰۲ برگزار شد.

رویکرد اداره هنری شهرداری در برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از فعالیت‌ها و رویکردهای تخصصی این اداره برنامه‌ریزی هنری با رویکرد ارتقای اندیشه و مشارکت حداکثری شهروندان در مناسبت‌ها و رویدادهای شهری، استانی و ملی است. با توجه به اینکه در سال آینده دو مناسبت مهم عید نوروز و ماه مبارک رمضان با یکدیگر تلاقی پیدا کرده، نیاز است بر اساس رویکرد این دو مناسبت برنامه‌ریزی هنری صورت گیرد.

وی افزود: راهبرد و رویکرد اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فراشهری و حتی ملی و بین‌المللی است و سعی شده است در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده این رویکرد و راهبرد حفظ و تقویت شود. مناسبت نوروز و ماه مبارک رمضان هر دو مناسبتی با رویکرد فراملی هستند، به همین جهت می‌توان از ظرفیت و کارکردهای مثبت این دو مناسبت ملی بهره برد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ایام نوروز ۱۴۰۲ باید بر پایه تجربیات موفق دفاتر در ایام نوروز سال‌های گذشته باشد، با این تفاوت که نیازسنجی و افکارسنجی دقیقی نسبت به هر فعالیتی که قرار است به‌عنوان فعالیت نوروز ۱۴۰۲ اجرا شود، صورت گیرد. نکته مهمی که در برنامه‌ریزی فعالیت‌های نوروز ۱۴۰۲ باید در نظر گرفت این است که، فضای نوروز یک فضای گردشگرمابانه است و برنامه‌ریزی باید بر اساس این شاخص صورت گیرد.

وی تأکید کرد: گردشگران از نگاه ما فقط مردمان سایر شهرها که به اصفهان سفر می‌کنند، نیستند بلکه خود شهروندان اصفهان هم به‌عنوان گردشگر محسوب می‌شوند، پس برنامه‌ریزی‌های فعالیت‌های هنری باید به‌گونه‌ای باشد که شهروندان اصفهان هم بتوانند از این برنامه استفاده کنند و بهره لازم ببرند.

عطریان اضافه کرد: «موزه گرد ۱» یکی از فعالیت‌های خوب و مؤثر در نوروز امسال بود که با رویکرد متفاوت تحت عنوان «موزه گرد ۲» دنبال می‌شود، در این برنامه قرار است که مردم از چند مکان تاریخی اصفهان که به دلیل در اختیار قرار گرفتن این مکان‌ها در اختیار برخی از دستگاه‌ها کمتر توانسته‌اند آن‌ها را مشاهده کنند، در نوروز ۱۴۰۲ بازدید کنند.

وی اظهار کرد: در کنار حفظ رویکرد گردشگرمآبانه در برنامه‌های مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۲، ارتقای دانش هنری، فرهنگی و تاریخی مردم است، به همین جهت مدیران مراکز که هرکدام قرار است در یکی از مکان‌هایی موزه گرد ۲ مستقر شوند و نسبت به انتخاب افرادی که قرار است این مکان‌ها را معرفی کنند، دقت کافی را داشته باشند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: منظور از دقت این است که افرادی انتخاب شوند که از میزان تخصص کافی، فن بیان و ارتباط‌گیری با مخاطبان نسبت به سایر راهنماها برخوردار باشند. به همین جهت قبل از ایام نوروز برای ۱۷ نفر از افراد راهنمایی که قرار است همکاری داشته باشند، یک آزمون علمی و عملی تخصصی گرفته و از میان آن‌ها بهترین افراد برای راهنمایی و معرفی مکان‌های موزه گرد ۲ انتخاب می‌شوند.

وی گفت: در نوروز ۱۴۰۲ تمام فعالیت‌های هنری این اداره حول برنامه موزه گرد ۲ برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ درواقع در مکان‌های منتخب موزه گرد ۲ علاوه بر برنامه بازدید گردشگران، پرفورمنس‌ها، اجرای تئاتر، برنامه‌های آئینی و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود با این تفاوت که این برنامه‌ها خللی در روند بازدید و معرفی مکان‌ها وارد نکند.

عطریان گفت: با توجه به تلاقی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ بخشی از برنامه‌های این اداره باید بعد از افطار برگزار شود، به همین جهت برنامه‌ای تحت عنوان «شب‌های فیلم» به همت دفتر تخصصی سینما این اداره درگذر چهارباغ برگزار می‌شود که هر شب تا پایان ایام نوروز مستندها و فیلم‌های منتخب برای شهروندان و گردشگران اصفهان پخش کند.

اجرای برنامه‌های روایت گونه در موزه علیقلی‌آقا

ملیحه قریشیان، مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا اظهار کرد: گرمابه علیقلی‌آقا جدا از بحث کالبدی و کاربردی که در حوزه موزه دارد، ظرفیت قابل توجهی در اجرای برنامه‌های روایت‌گونه دارد، به همین جهت قرار است در نوروز ۱۴۰۲ تئاترها و برنامه‌های روایت‌گونه متناسب با کارکرد و کالبد موزه گرمابه علیقلی‌آقا اجرا شود.

وی افزود: گرمابه علیقلی‌آقا همچون سایر گرمابه‌ها در صد سال گذشته فقط کارکرد نظافت افراد را نداشته است، بلکه مکانی برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی عموم مردم با یکدیگر بوده است، با توجه به اینکه این کارکردها در عصر مدرن برای عموم به‌ویژه نسل جوان فراموش‌شده است، به دنبال اجراهایی در این مکان تاریخی هستیم تا بازدیدکننده با حضور در این فضا، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی این مکان در گذشته را بهتر درک کند.

اجرای برنامه‌های آئینی مشترک عید نوروز و ماه مبارک رمضان

منصور قربانی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای آئینی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: تلاقی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان از گذشته تاکنون بوده است و بر همین اساس آئین‌های مشترک بین نوروز و ماه رمضان به وجود آمده است که امروز بخشی از این آئین‌ها رو به فراموشی است.

وی افزود: رویکرد دفتر تخصصی هنرهای آئینی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان معرفی این آئین‌ها به عموم مردم است، به همین جهت این دفتر قرار است در نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را اجرا کند تا این آئین‌ها به عموم مردم معرفی و به آن‌ها شناسانده شود.

کد خبر 625068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.