آیا امکان اهدای عضو از بیماران ایست قلبی وجود دارد؟

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان با اشاره به اهدای حدود ۶۵ عضو از ابتدای سال تاکنون، گفت: اگر در لحظات و دقایق اولیه ایست قلبی، عضوی از بدن متوفی خارج شود، عملکردی کم و بیش مشابه با عضو برداشته شده از بیمار مرگ مغزی دارد.

مریم خلیفه‌سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مغز یک بیمار مرگ مغزی مرده محسوب می‌شود، اما قلب ضربان دارد، اظهار کرد: به علت وجود ضربان قلب و گردش خون در بدن بیمار مرگ مغزی، کیفیت ارگان‌ها و اندام‌های برداشته شده برای اهدا، بیشتر خواهد بود.

وی افزود: هنگام ایست قلبی، قلب بدون تپش و ضربان است و از همان لحظه واکنش‌هایی در بدن اتفاق می‌افتد و فساد اندام‌ها آغاز می‌شود، اما اگر در لحظات و دقایق اولیه ایست قلبی، عضوی از بدن متوفی خارج شود، عملکردی کم و بیش مشابه با عضو برداشته شده از بیمار مرگ مغزی دارد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان با تاکید بر اینکه برداشت عضو از متوفی نیازمند سرعت زیاد، آماده بودن اتاق عمل و آمادگی تیم‌ها است، تصریح کرد: در چند سال گذشته، برداشت عضو از بیمار مرگ مغزی نتایج مؤثری به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه برداشت عضو از متوفی را نمی‌توان به تأخیر انداخت، ادامه داد: برداشت عضو از فرد متوفی تاکنون در اصفهان انجام نشده است، اما امکان انجام این عمل وجود دارد و اصفهان نیز آمادگی برداشت عضو از فرد متوفی را دارد.

اهدای عضو از بیمار کرونایی

خلیفه‌سلطانی گفت: سال گذشته تنها ۲۵ بیمار مرگ مغزی جهت برداشت عضو به اتاق عمل رسیده بودند، اما از ابتدای سال جاری تاکنون، اهدای عضو از ۲۵ بیمار مرگ مغزی در استان اصفهان انجام شده است که با توجه به این روند شاهد افزایش آمار اهدای عضو در استان اصفهان هستیم.

وی با اشاره به اهدای حدود ۶۵ عضو از ۲۵ بیمار مرگ مغزی از ابتدای سال جاری تاکنون، اضافه کرد: در دو سال گذشته آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی به ۵۰ نفر رسیده بود که با شیوع بیماری کرونا و کنار گذاشته شدن بیماران مشکوک مبتلا به این بیماری، شاهد کاهش آمار اهدای عضو بودیم.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان تاکید کرد: اهدای عضو بیمار کرونایی مشکلی برای گیرنده عضو ایجاد نمی‌کند، اما طبق پروتکل‌های موجود، درحال‌حاضر اهدای عضو از بیمار کرونایی انجام نمی‌شود، چراکه این اقدام نیازمند تحقیقات تکمیلی است.

وی اظهار کرد: دریافت‌کننده پیوند باید از داروهایی استفاده کند که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن وی شود تا پیوند به خوبی نتیجه دهد؛ با درنظرگرفتن این موضوع، هر عفونت کوچکی می‌تواند منجر به رد پیوند یا حتی فوت گیرنده عضو شود و به همین خاطر پروتکل‌هایی سختگیرانه برای اهدای عضو اعمال می‌شود.

کد خبر 625031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.