جزئیات جدید از موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان

سخنگوی وزارت صمت گفت: واردات همه کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، امید قالیباف با اشاره به انعقاد موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی میان ایران و پاکستان در سال ۱۳۸۲ اظهار کرد: در این موافقت‌نامه، مقرر شد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالای ایرانی با تعرفه کمتر صادر شود.

وی افزود: بر اساس این موافقت‌نامه، میانگین تعرفه دو کشور ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. بر این اساس، میانگین تعرفه وضع‌شده برای کالاهای ایرانی ۲۶ درصد و برای کالاهای پاکستانی ۱۲.۷ درصد وضع شده است. این دو رقم نسبت‌به تعرفه‌ای که پیش از توافقنامه وجود داشت، ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات ارزی و در پی آن، محدودیت واردات در سال ۱۳۹۷ خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷، واردات بیش از دو هزار قلم کالا ممنوع شد و بسیاری از کالاهای موجود در توافقنامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان در این فهرست قرار گرفت و کارکرد اصلی تعرفه ترجیحی مختل شد.

قالیباف اضافه کرد: بر اساس کتاب تعرفه ۲۰۲۲، تعداد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالای ایرانی تبدیل به بیش از ۵۷۰ و ۷۵۰ کالا شده است.

وی گفت: با ابلاغ این توافقنامه، واردات همه کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

مشاور وزیر صمت با بیان اینکه این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی برای توسعه تجارت و تجارت آزاد با پاکستان باشد، افزود: طی هفت ماه امسال، صادرات ایران به پاکستان ۷۰۴ میلیون دلار و واردات از این کشور ۵۶۳ میلیون دلار بوده است.

کد خبر 625004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.