پرتغال ۶- سوئیس یک/ تکمیل پازل یک چهارم با توپخانه پرتغالی

تیم ملی پرتغال در یک شب فوق العاده با در هم کوبیدن سوئیس به جمع هشت تیم پایانی جام جهانی راه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، امروز _سه‌شنبه، پانزدهم آذرماه_ از ساعت ۲۲:۳۰ تیم‌های پرتغال و سوئیس در ورزشگاه لوسیل شهر الظعاین به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در نهایت با پیروزی ۶ بر یک پرتغال به پایان رسید.

مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های پرتغال و سوئیس

ورزشگاه: لوسیل (الظعیان)

گل‌ها: گونسالو راموس (دقایق ۱۷، ۵۱، ۶۷)، په په (دقیقه ۳۳)، رافائل گوئریرو (دقیقه ۵۵)، رافائل لیائو (دقیقه ۲+۹۰) برای پرتغال؛ مانوئل آکانجی (دقیقه ۵۸) برای سوئیس

اخطار: فابین شار (دقیقه ۴۳)، ارای کومرت (دقیقه ۵۹) از سوئیس

پرتغال: دیوگو کاستا، په‌په، روبن دیاس، دیوگو دالو، رافائل گوئریرو، برناردو سیلوا (۸۱- روبن نوس)، اوتاویو (۷۴- ویتینیا)، ویلیام کاروالیو، برونو فرناندز (۸۷- رافائل لیائو)، خوائو فلیکس (۷۴- کریستیانو رونالدو) و گونسالو راموس (۷۴- ریکاردو هورتا)

سرمربی: فرناندو سانتوس

سوئیس: یان سومر، فابین شار (۴۶- ارای کومرت)، ادمیلسون فرناندز، مانوئل آکانجی، ریکاردو رودریگز، گرانیت ژاکا، رمو فرولر (۵۴- دنیس زکریا)، جبرئیل سو (۵۴- هریس سفروویچ)، ژردان شقیری، روبن وارگاس (۶۶- ناه اوکافور) و بریل امبولو (۸۹- آردون جاشاری)

سرمربی: مورات یاکین

داور: سزار راموس (مکزیک)

شرح بازی:

پرتغال و سوئیس در حالی در آخرین دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ رو در روی یکدیگر قرار می گرفتند که بازی متعادل و کم موقعیت آغاز شد اما پس از گذشت یک ربع از بازی، پرتغال روی اولین حمله جدی خود روی دروازه سوئیس با ضربه غیر قابل مهار گونسالو راموس که به جای کریستیانو رونالدو در ترکیب اصلی قرار گرفته بود به گل رسید. این گل کمی یخ بازی را شکست و دو تیم پس از این گل و موقعیت های خطرناکی روی دروازه یکدیگر خلق کردند. در این میان اما باز هم این پرتغال بود که مزد بازی بهتر خود را با گل دوم که این بار با ضربه سر په په به ثمر رسید گرفت. دو گل پرتغال در نیمه نخست تقریباً پرونده بازی را بست و شاگردان فرناندو سانتوس با خیالی آسوده راهی رختکن شدند.

سوئیس برای جبران دو گل خورده نیمه دوم را هجومی آغاز کرد اما این پرتغال بود که اجازه خودنمایی به شاگردان یاکین نداد و قبل از اینکه سوئیس بخواهد اختلاف را به حداقل برساند، پرتغال به لطف درخشش گونسالو راموس، در فاصله چهار دقیقه دو گل به ثمر رساند و بازی را در دقیقه ۵۵ چهار بر صفر کرد. سوئیس هرچند دقایقی بعد روی یک ضربه کرنر گل اول خود را توسط آکانجی به ثمر رساند اما در طول بازی هرگز موفق به توقف ستاره های پرتغال در ضد حملات نشد و دو بار دیگر نیز دروازه اش باز شد تا برد درخشان شش بر یک برای سلسائوی اروپا رقم بخورد. با این نمایش فوق العاده پرتغال در شبی که گونسالو راموس، به عنوان جانشین رونالدو در ترکیب پرتغال خوش درخشید باید این تیم را هم در زمره مدعیان قهرمانی بر شمرد، تیمی که در بین سایر مدعیان بازی راحت تری در یک چهارم نهایی برابر مراکش خواهد داشت و اگر همین بازی عالی امشب مقابل سوئیس را در مرحله بعد هم تکرار کند باید از همین حالا این تیم را در بین چهار تیم نهایی قرار دهیم.

شرح گل‌ها:

۰-۱ (دقیقه ۱۷- پرتغال) - توپ ارسالی در محوطه جریمه سوئیس به گونسالو راموس رسید که او پس از کنترل توپ با ضربه ای ناگهانی و سهمگین با پای چپ طاق دروازه سوئیس را فرو ریخت.

۰-۲ (دقیقه ۳۳- پرتغال) - کرنر ارسالی برونو فرناندز با ضربه سر محکم په په از مرکز محوطه جریمه سوئیس تبدیل به گل دوم شد.

۰-۳ (دقیقه ۵۱- پرتغال) - توپی که در سمت راست به دالو رسیده بود با ارسال زمینی او به تیر نزدیک همراه شد تا در آنجا با ضربه راموس تبدیل به گل سوم پرتغال و گل دوم او شود.

۰-۴ (دقیقه ۵۵- پرتغال) - در یک ضد حمله از سوی پرتغال گونسالو راموس با یک پاس در عمق گوئریرو را در موقعیت تک به تک قرار داد تا او با ضربه ای مطمئن برتری پرتغال را چهار گله کند.

۱-۴ (دقیقه ۵۸- سوئیس) - کرنر ارسالی شقیری روی دروازه پرتغال پس از اثر اشتباه راموس روی توپ، با ضربه آکانجی تبدیل به گل اول سوئیس شد.

۱-۵ (دقیقه ۶۷- پرتغال) - باز هم یک ضد حمله از سوی پرتغال برای این تیم با گل همراه بود و این بار هم این گونسالو راموس بود که روی پاس در عمق سیلوا، در موقعیتی تک به تک دروازه سومر را باز کرد.

۱-۶ (دقیقه ۲+۹۰- پرتغال) - رافائل لیائو در کنج محوطه جریمه سوئیس صاحب توپ شد و با یک ضربه فنی و زیبا گل ششم پرتغال را بسیار تماشایی به ثمر رساند.

دقایق حساس:

دقیقه ۵- امبولو که روی خط محوطه جریمه پرتغال صاحب توپ شده بود با حرکت در عرض و ضربه ای در حالت نامتعادل دروازه این تیم را نشانه گرفت اما توپ پس از برخورد به مدافع پرتغال راهی کرنر شد.

دقیقه ۳۰- ضربه ایستگاهی سوئیس از پشت محوطه جریمه پرتغال را شقیری با پای چپ به طرز خطرناکی روانه دروازه پرتغال کرد اما توپ تنها با فاصله چند سانتیمتری از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۳۲- توپ ارسالی سیلوا از سمت چپ با ضربه سر شار نزدیک بود وارد دروازه سوئیس شود اما با اختلافی کم راهی کرنر شد.

دقیقه ۴۳- در یک ضد حمله موقعیت تک به تک برای گونسالو راموس به وجود آمد اما ضربه زمینی او را سومر با واکنشی عالی راهی کرنر کرد.

دقیقه ۸۰- توپ در محوطه جریمه پرتغال به امبولو رسید که او با یک ضربه قیچی برگردان دروازه پرتغال را نشانه گرفت اما توپ با برخورد به مدافع پرتغال با اختلافی کم از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۸۱- کرنر ارسالی شقیری با ضربه سر ژاکا با اختلافی کم از بالای دروازه به بیرون رفت.

نکات ویژه:

  • پس از ۳۲ سال بالاخره در مرحله حذفی جام جهانی یک بازیکن هتریک کرد! گونسالو راموس اولین بازیکنی است که از سال ۱۹۹۰ تا کنون موفق به ثبت هتریک در یک دیدار حذفی جام جهانی شده است.
  • په په با ۳۹ سال ۲۸۳ روز سن تبدیل به دومین بازیکن مسن تاریخ جام جهانی شد که گلزنی می کند.

بهترین بازیکن:

گونسالو راموس با سه گلی که مقابل سوئیس به ثمر رساند سزاوارانه به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

کد خبر 624964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.