۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
سوگواره تالاب شیلات!

«تالاب شیلات» آستارا تنها تالاب درون‌شهری شمال کشور در بندر مرزی آستارا، نفس‌های آخر خود را می‌کشد و در آستانه نابودی کامل قرار دارد.

تالاب آب شیرین «شیلات» آستارا در گذشته‌ای نه چندان دور وسعت بسیار زیادی داشت، اما به مرور زمان با بی‌تدبیری مسئولان وقت، بخش وسیعی از آن به دلایل مختلف خشکانده شد و از بین رفت؛ مابقی تالاب نیز به زمینی بایر و علفزار تبدیل شد. محیط بسیار مناسب «تالاب شیلات» در فصل زمستان میزبان بسیاری از پرندگان مهاجر همچون قو، پلیکان، مرغابی، اگرت و حواصیل و سایر گونه‌ها از مناطق شمالی اروپا و آسیا بود، اما طی سال‌های گذشته به دلیل شرایط نامطلوب تالاب، تعداد این پرندگان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

محیط بسیار مناسب «تالاب شیلات» در فصل زمستان میزبان بسیاری از پرندگان مهاجر همچون قو، پلیکان، مرغابی، اگرت و حواصیل و سایر گونه‌ها از مناطق شمالی اروپا و آسیا بود، اما طی سال‌های گذشته به دلیل شرایط نامطلوب تالاب، تعداد این پرندگان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. تنها بخش باقی‌مانده این تالاب، آبگیری کوچک با وسعت تقریبی هفت هکتار بود که تحت مالکیت سازمان شیلات کشور، در حاشیه بلوار سفیر امید قرار داشت و در اقدامی تأمل‌برانگیز توسط مسئولان وقت این سازمان به مزایده گذاشته و با کمترین قیمت واگذار شد. در واپسین روزهای دهه ۱۳۸۰ و اوایل دهه ۱۳۹۰، آبگیر شیلات توسط سودجویان برای اجرای طرح‌های مختلف به وسیله لودر و کامیون در حال پرشدن بود که با پیگیری و مقاومت رسانه‌ها و حامیان محیط‌زیست، این اقدام متوقف شد با این حال با بی‌تدبیری مسئولان متولی، درحال‌حاضر کمتر از چند هزار مترمربع از «تالاب شیلات» باقی مانده که مورد هجوم فاضلاب خانگی، انواع زباله و گیاهان مهاجم «سنبل آبی» قرار گرفته و برای پاکسازی و لایروبی آن هیچ اراده‌ای نیست. تالاب و آبزیان آن در آستانه نابودی کامل قرار دارند و این نعمت خدادادی به نقمت تبدیل شده است.

تصویربردار و تدوین‌گر: محمدرضارشیدی

کد خبر 624925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.