انتقال آب شور به اصفهان مرگ‌ آبخوان‌ها را رقم می‌زند

یک عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: اگر با هدف تغذیه آبخوان‌ها انتقال آب صورت گیرد، احتمال دارد تنها از فرونشست زمین جلوگیری شود، اما زمانی که آبخوان‌هایی که دارای آب شیرین هستند با آب شور تغذیه شوند، مرگ آبخوان را به‌دنبال خواهد داشت.

فرزاد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در مدت زمان طولانی نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: درحال‌حاضر منبع اصلی آب در اصفهان، آب شیرین است؛ یعنی آب ناشی از ذوب برف و بارش در کوهرنگ و زردکوه بختیاری که در نهایت به زاینده‌رود می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران عواقب ناگواری دارد؟ 

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان به سمت اصفهان مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: اختلاف ارتفاع بسیاری در این انتقال آب وجود دارد به گونه‌ای که آب به طور متوسط باید به ۲۰۰ متر بالاتر انتقال یابد که این موضوع نیازمند پمپاژ بوده که باعث ایجاد هزینه خواهد شد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: انتقال هر مترمکعب آب از خلیج فارس به فلات مرکزی هزینه هنگفتی به همراه دارد؛ این در حالی است که آب دریا شور است، اگر آب شور با آب شیرین مخلوط شود آب شیرین، شور می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر با هدف تغذیه آبخوان‌ها انتقال آب صورت گیرد، احتمال دارد تنها از فرونشست زمین جلوگیری شود، اما زمانی که آبخوان‌هایی که دارای آب شیرین هستند با آب شور تغذیه شوند، مرگ آبخوان را به‌دنبال خواهد داشت و در نهایت آب چاه‌های زیرزمینی شور می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: درصورتی‌که انتقال آب از خلیج فارس صورت گیرد، ممکن است در دراز مدت این انتقال جوابگو باشد، اما سایر موارد مانند کشاورزی را به دست نابودی می‌سپاریم زیرا منابع آب شیرین را از دست می‌دهیم.

انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی مقرون به صرفه نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صرف هزینه برای شیرین‌سازی آب دریا مقرون به صرفه است، افزود: صرف این هزینه مقرون به صرفه نخواهد بود، زیرا به نظر می‌رسد شخصی توان مصرف این آب را نداشته باشد چراکه بسیار گران خواهد بود؛ این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اگر مصرف کننده‌ای برای این آب در دسترس نباشد در نهایت آب در گاوخونی رهاسازی می‌شود و زمین‌های کشاورزان با آب شور تغذیه شده و سپس آبخوان‌ها شور می‌شود.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا تضمینی وجود دارد که انتقال آب دریا به اصفهان صرف توسعه صنایع آب‌بر نشود، گفت: نباید آب برای صنایع انتقال داده شود، بلکه باید صنایع را به سمت دریاها منتقل کنیم، اگر صنایع در مجاورت دریاها مستقر شود بخش عمده‌ای از نیروی کار به‌دنبال صنایع می‌روند؛ از این رو باعث توسعه سواحل دریای عمان شده و در ادامه سرانه مصرف آب در اصفهان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان سالانه حدود ۳۴۰ روز آفتابی داریم، افزود: لازم است بخشی از هزینه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در شرق اصفهان هزینه شود و به جای کشاورزی تولید برق صورت گیرد.

کد خبر 624764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.