بافت فرسوده شهر به شدت در معرض آسیب است

شهردار مراغه گفت: بافت فرسوده شهر به شدت در معرض خطر و آسیب است و می‌توانیم با مسیرگشایی معابر این بافت‌ها، سرعت امداد و کمک‌رسانی را تسریع کنیم.

محمد مقتومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پدافند غیر عامل فراتر از بحث یک کشور بلکه جهانی است، اظهار کرد: کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی، تداوم فعالیت‌های ضروری، تسهیل در مدیریت بحران و ارتقای پایداری ملی را به دنبال دارد.

وی افزود: ایجاد سامانه یکپارچه و هوشمند رصد، پایش، ارزیابی، آشکارسازی، هشدار و تشخیص به موقع تهدیدات و بحران‌ها، طراحی و اقدام پاسخ اضطراری مؤثر و مناسب نظام سلامت به حوادث متعارف و نامتعارف و همچنین بازیابی و توانبخشی بر اساس یک برنامه زمانبندی منطقی با هدف بازگشت به زندگی عادی، تداوم فرآیند توسعه و کاهش آسیب پذیری از اهداف کلی برگزاری جلسات پدافند غیر عامل است.

شهردار مراغه خاطرنشان کرد: نتایج به کار گیری دفاع غیرعامل صیانت از محیط زیست، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری، کاهش بحران و امکان بازسازی مناطق آسیب دیده با کمترین هزینه است.

مقتومی ادامه داد: اثرات نامطلوب در ارتقای بهداشت و ایمنی افراد را به حداقل رسانده و توان امداد رسانی به موقع و دفاعی مجموعه در زمان بحران را افزایش می‌دهد.

وی گفت: اولویت نخست در مواقع بحران و حوادث فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

شهردار مراغه افزود: با توجه به تجاربی که وجود دارد، متأسفانه در این گونه مواقع شهروندان به جای استفاده از ظرفیت وسایل نقلیه عمومی هر شخص به سراغ وسیله نقلیه خود می‌رود، و این باعث قفل ترافیکی در معابر سطح شهرها و در نتیجه مسدود شدن دسترسی به خروجی شهرها می‌شود و این ناشی از مشکل فرهنگی در استفاده از خودروها است.

مقتومی تاکید کرد: موضوعات مهمی که در بحث پدافند غیرعامل باید مد نظر قرار گیرند پیشگیر است، بحث ترافیک و ایمن سازی ساختمان‌ها است که ما می‌توانیم با آینده نگری از هم اکنون در گام نخست به موضوع عملیاتی شدن زیرساخت‌های اولیه از جمله نحوه تأمین غذا و آب آشامیدنی و وضعیت و نحوه اسکان حادثه دیدگان برنامه‌ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث اولویت‌ها؛ بافت فرسوده شهر به شدت در معرض خطر و آسیب است که می‌توانیم با مسیر گشایی معابر این بافت، سرعت امداد و کمک رسانی را تسریع ببخشیم.

شهردار مراغه تصریح کرد: امروزه قوانین میراث فرهنگی اجازه عقب کشی و تعریض املاک در بافت فرسوده را نمی‌دهد و بدین ترتیب تعارض در قوانین باعث سردرگمی می‌شود.

مقتومی با تاکید بر اینکه باید راهکارهای اساسی در بحث اولویت‌ها انجام شود، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اتحاد و همدلی در بین دستگاه‌های اجرایی و آموزش همگانی یکی از بهترین راهکارهای رفع موانع در این زمینه است.

وی ادامه داد: وجود مشکلات اساسی در زیر ساخت‌های شهری از موانع دیگر در امر پدافند غیرعامل است.

کد خبر 624697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.