سازه‌هایی با قابلیت انتقال اطلاعات ادبی به عابران

چندی است چهره پایتخت رنگ و بوی کتاب و کتاب‌خوانی پیداکرده است؛ از ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب که به کمک «کی یو آر کد» اطلاعات خوبی را درباره کتاب و نویسنده‌های آن در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا شاعران نیمکت نشین که به نمادهای ماندگار خیابان کریم‌خان تبدیل‌شده‌اند.

به گزارش ایمنا، کتاب و کتاب‌خوانی حال و هوای شهر تهران را تغییر داده است. کافی است کمی دقیق‌تر به سازه‌های شهری توجه کنید. سازه‌هایی که به‌جز تغییر در فضای شهری، دارای محتوا نیز بوده و با کمک «کی یو آر کدی» که بر روی آن‌ها برای نخستین بار طراحی‌شده است اطلاعات خوبی را درباره کتاب و نویسنده‌های آن در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب شهری دارای چنین قابلیتی است و کافی است با نزدیک شدن به این سازه‌ها و استفاده از تلفن همراه از قابلیت کی یو آر کد استفاده کرده و اطلاعات لازم درزمینه کتاب و نویسنده آن به دست آوردید.

علاوه بر چنین سازه‌هایی، خیابان کریم‌خان نیز این روزها میزبان هفت نیمکت خاص و متفاوت است. نیمکت‌هایی که بر روی آن‌ها هفت مشاهیر ایرانی جا خوش کرده‌اند و میزبان کسانی خواهند بود که دوست دارند در کنار آن‌ها قدری تأمل کنند. سعدی، مولانا، حافظ، خیام، سنایی، فردوسی و نظامی گنجوی ازجمله این شعرا هستند و قابلیت این نیمکت‌ها تنها هم‌نشینی با شعرا نیست. بلکه کافی است با گوشی همراه خود «کی یو آر کدی» که بر روی آن‌ها قرارگرفته است را مورداستفاده قرار دهید تا با اطلاعات متنوعی همچون معرفی شاعر و شعرهایشان نیز مواجه شوید.

در همین راستا رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره تلاش این سازمان برای گسترش فرهنگ با توجه به امکانات شهری اظهار کرد: در یک سال اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران در تلاش بوده تا بتواند علاوه بر آنکه روح و رنگ به شهر تزریق کند میزان سرانه فرهنگی کشور را نیز با روش‌های گوناگون بالا ببرد که یکی از اقدامات اخیر نصب ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب و هفت نیمکت مشاهیر است.

آشتی مجدد مردم با کتاب و کتاب‌خوانی

وی افزود: نیمکت‌های جانمایی شده در خیابان کریم‌خان علاوه بر اینکه به‌عنوان المان حجمی ماندگار در خیابان کریم‌خان قرارگرفته شده است دارای چند مزیت دیگر نیز بوده که یک مزیت آن مواجهه شهروندان با مشاهیر بزرگ کشور است. دومین مزیت که برای اولین بار مورداستفاده قرارگرفته شده قابلیت «کی یو آر کد» است که شهروندان می‌توانند با استفاده از این قابلیت بازندگی نامه و آثار مشاهیر آشنا شوند. سومین مزیت نیز آشتی مجدد مردم با کتاب و کتاب‌خوانی است و همین نیمکت‌ها می‌تواند تلنگری به شهروندان در این زمینه وارد سازد.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در سال‌های گذشته تبلیغات شهری تنها محدود به اکران بود و با توجه به مناسبت‌های مختلف از طریق بنرهای شهری در این زمینه اقداماتی صورت می‌گرفت. اما در یک سال اخیر تلاش شده است تا این تبلیغات از اکران به سمت پویش درحرکت باشد تا توجه فضای مجازی و رسانه‌های خبری گوناگون را نیز به خود جلب کند. ساخت کلیپ، اضافه کردن المان‌ها و نمادهای مختلف با محتوا و موضوع مرتبط به یکدیگر و… ازجمله اقداماتی است که سعی کرده‌ایم آن‌ها را در فضای مجازی وارد کرده تا بهتر دیده شود و از سوی دیگر رسانه‌ها را با چنین اقداماتی بیشتر درگیر کنیم. ازاین‌رو از سال گذشته مبنا بر این بوده تا بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی را در قالب پویش تعریف کنیم.


اقداماتی ماندگار در راستای آموزش شهروندی

وی درباره آموزش شهروندی و ترویج و تزریق فرهنگ‌های گوناگون از طریق آموزش‌های شهری گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران در تلاش است تا بتواند در حوزه آموزش‌های شهروندی اقدامات خوبی انجام دهد. اقدامات ماندگار و اثرگذاری که بتوان تأثیر آن را در فضای شهری و شهروندان آن شاهد بود.

صیادی آشتی دادن مردم با حوزه فرهنگ و روح دادن به شهر را ازجمله وظایف مهم سازمان زیباسازی شهر تهران دانست و افزود: معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی برای آنکه چهره شهر را به سمت شادی و نشاط سوق دهد علاوه بر بهره‌مندی از دیوارنگاره‌ها، بنرهای گوناگون و… از المان‌های حجمی نیز استفاده می‌کند که در دنیای مدرن نیز اثرات بسیاری گذاشته است و برای آنکه خستگی را از مردم شهر خود بگیرند از رنگ، نور، آب و نمادهای حجمی به شکل قابل‌توجهی استفاده می‌کنند تا بتوانند حس خوبی را به شهروندان خود منتقل کنند.
 

کد خبر 624688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.