چشم‌انداز تکمیل طرح انتقال آب دریا تا سال ۱۴۰۳/آغاز انتقال آب اولیه به اصفهان از سال آینده

نماینده مردم اصفهان با اشاره به تصویب انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به اصفهان گفت: انتقال آب اولیه و موقتی از سال آینده و با اتصال به خط لوله سیرجان به یزد آغاز می‌شود و پیش‌بینی شده که آبی انتقالی در این طرح تنها برای صنعت استفاده شود، در صورت نیاز بخش شرب امکان تخصیص آب وجود دارد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پروژه انتقال آب دریا به اصفهان اظهار کرد: موضوع انتقال آب از خلیج فارس در نشستی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روز بیست‌ونهم شهریورماه مطرح و تصویب شد که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به اصفهان منتقل شود، البته عملیات اجرایی این طرح در هفته دولت آغاز شده بود اما در این نشست، میزان تخصیص آب به تصویب رسید.

وی از پیش‌بینی تکمیل این طرح تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: بخش‌های گوناگون این پروژه از احداث خطوط تا ایستگاه‌های پمپاژ، مرحله نمک‌زدایی و تأسیسات شیرین‌سازی مستقر در کنار دریای عمان را شامل می‌شود، دلیل انتخاب دریای عمان این است که خلیج فارس از هر سو محدود و مسدود است و به دلیل مسائل زیست‌محیطی طرح‌های انتقال آب به سمت دریای عمان سوق داده می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یکی از بخش‌های مهم طرح انتقال آب از دریا به اصفهان را حل مشکل پساب دانست و گفت: پسابی که پس از عملیات شیرین‌سازی آب باید به دریا ریخته شود آثار و پیامدهای زیست محیطی به همراه دارد که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، اما اختصاص ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در قالب طرح‌های انتقال از دریا به اصفهان در دولت به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی مجری این طرح را شرکت تأمین آب صفه معرفی کرد و ادامه داد: این شرکت با سهامداری برخی از واحدهای صنعتی در حال فعالیت است، از شهریورماه تاکنون نزدیک به ۷۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده البته شرکت مجری طرح در زمینه لوله‌گذاری نیز با مشکلاتی روبه‌رو است زیرا روند تأمین لوله زمان‌بر بوده و کارخانه‌های تولیدکننده ظرفیت کاملی برای پشتیبانی پروژه ندارند.

طغیانی با اشاره به آغاز اجرای این طرح از منطقه کمشچه اصفهان خاطرنشان کرد: اکنون پروژه به نزدیکی ورزنه رسیده و در چند جبهه و کارگاه با وسعت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری و برخی وسیع‌تر، در حال اجرا است، اما اکنون این طرح در محدوده استان اصفهان اجرا می‌شود و ممکن است که تا پایان سال وارد استان‌های دیگر از جمله یزد و کرمان شود.

وی از پیش‌بینی اتصال این طرح به خط لوله سیرجان به یزد در سال آینده خبر داد و گفت: این تصمیم برای جبران بخشی از ظرفیت خالی طرح به شکل موقتی گرفته شده و قرار است که آب از خط لوله سیرجان خریداری شود و پس از انجام مرحله تصفیه، شیرین‌سازی و نمک‌زدایی که از طریق تأسیسات ایجاد شده در ساحل دریای عمان صورت خواهد گرفت، هنگامی که ادامه خط لوله تا دریای عمان احداث شد، خط به ظرفیت نهایی خود برسد.

طغیانی با اشاره به آغاز انتقال آب اولیه و موقتی از سال آینده و با اتصال به خط لوله سیرجان به یزد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده که آب انتقالی در این طرح تنها برای صنعت استفاده شود البته در صورت نیاز بخش شرب امکان اختصاص سهمیه‌ای از آب انتقالی برای شرب نیز وجود دارد، اما اکنون تاکید بر آن است که مقدار آب برداشتی صنایع از زاینده‌رود با اجرای این خط لوله جبران و جایگزین شود.

وی حذف برداشت آب صنایع از زاینده‌رود را نخستین دستاورد اجرای طرح انتقال آب از دریا به اصفهان معرفی کرد و گفت: تاکید اصلی بر آن است که صنایع آب‌بر از محل آب انتقالی از دریا به اصفهان توسعه پیدا نکنند زیرا نرخ بیکاری پایین‌تر از دیپلم در استان اصفهان کمتر از پنج درصد است و توسعه صنعت مشکل تشدید مهاجرت نیروی کار به اصفهان را به همراه خواهد داشت.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزایش جمعیت اصفهان را موجب رشد مصرف آب شرب دانست و افزود: توسعه صنعت به ویژه صنعت آب‌بر خط قرمز این پروژه است که باید از آن جلوگیری شود، کارکرد اصلی طرح انتقال آب از دریا برای جایگزینی آب مصرفی صنایع و کاهش برداشت از آب جاری یا آبخوان است.

وی با تاکید بر اینکه طرح انتقال آب از دریا هیچ ارتباطی به بن بروجن ندارد، تاکید کرد: انتقال آب از دریا یک طرح کاملاً مستقل است و به هیچ‌وجه قرار نیست مصارف و حقابه‌های داخلی حوضه را تحت تأثیر قرار دهد بلکه هدف از این طرح جایگزینی آب مصرفی صنعت بوده که در حال انجام است.

کد خبر 624619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.