ایجاد تحول، باور سازمان استاندارد در دولت مردمی است

 رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد مردمی در دولت سیزدهم باور به تحول دارد و این تحول را در بازنگری روش‌های اجرایی و استانداردسازی دنبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، مهدی اسلام‌پناه عصر امروز یکشنبه سیزدهم آذر در نشست با فعالان اقتصادی، تولیدی و صنعتی استان مرکزی، فعالان بخش خصوصی را به افسران جنگ اقتصادی در خط مقدم تشبیه و اظهار کرد: نشست‌های متعددی با حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور برگزار می‌شود تا موانع و مشکلات این بخش رفع شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و افزود: این قانون باید به‌طور حتم مدنظر تولیدکنندگان قرار گیرد و بر اساس این قانون، نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی فقط باید از سوی سازمان ملی استاندارد انجام گیرد.

وی اضافه کرد: تمامی موارد تایید صلاحیت، ارزیابی انطباق، اندازه‌شناسی و استانداردسازی به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های این سازمان در قانون لحاظ شده و کارشناسان سازمان نیز طبق همین قانون ضابط قضایی محسوب می‌شوند.

ضرورت به‌روزآمد شدن استانداردها

اسلام‌پناه ادامه داد: در طول یک سال اخیر، دو جلسه شورای عالی استاندارد با حضور شخص رئیس‌جمهوری برگزار شده است که نشان از اهمیت استاندارد برای دولت سیزدهم دارد.

وی با اشاره به ضرورت روزآمد شدن استانداردها تاکید کرد: با توجه به فناوری‌های نوین در صنایع، به‌طور حتم استانداردها هم باید به‌روزرسانی شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای حمایت و نجات تولید، نباید خودتحریمی داشته باشیم. از طرفی در تولید نباید تنها به مباحث کمی پرداخت، بلکه باید همه جوانب کلان تولید را مدنظر داشت. چرا که تولیدکننده بدون نشان استاندارد اجازه فروش ندارد و اخذ این استاندارد نیز هزینه‌ای دارد که وارد خزانه می‌شود.

اسلام‌پناه ادامه داد: دبیرخانه کارگروه میعانات بر عهده سازمان ملی استاندارد است. سیاست سازمان این است که کارگروه میعانات نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه استاندارد با تمام توان، پشتیبان و حامی تولید و زنجیره تولید است، تصریح کرد: در حد توان امور را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم تا منافع ملی کشور بیشتر محقق شود.

سهم ناچیز ایران در تجارت دارای نشان حلال در دنیا

اسلام‌پناه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدکننده مواد غذایی باید تامین حوزه غذای حلال را مدنظر ویژه قرار دهند، گفت: سهم ایران در تجارت دارای نشان حلال در دنیا بسیار ناچیز است.

دبیر شورای عالی استاندارد از تسهیل صدور نشان حلال خبر داد و گفت: صنعت حلال بازار بسیار گسترده‌ای را در اختیار دارد و فعالان این حوزه می‌توانند برای رونق کسب و کار در بازار به این حوزه ورود کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه برای بازنگری بعضی از استانداردها از پیشنهادهای نخبگان و فعالان استقبال می‌کنیم، افزود: در صورتی که در بعضی از موارد موانعی در مسیر استاندارد وجود داشته باشد، سازمان ملی استاندارد ایران با تاییدیه‌های بین‌المللی اجازه واردات را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شورای ملی کیفیت، ماهیتی متفاوت از شورای عالی استاندارد دارد، گفت: به‌منظور افزایش هماهنگی‌ها، تشکیل چند شورا علاوه بر شورای عالی استاندارد هدف‌گذاری شود.

کیفیت، خط مقدم است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی، سیاست سازمان، تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع است، اظهار داشت: کیفیت خط مقدم است و باید عملکرد کاملا کیفی در این حوزه وجود داشته باشد.

اسلام‌پناه گفت: چنانچه ممیزی، نشانه‌گذاری، تست و آزمون وجود نداشته نباشد، خطری که صنعت خودروسازی را گرفتار کرده می‌تواند به همه صنایع آسیب بزند. به همین خاطر در همه دنیا، نظامات استاندارد بین‌المللی فعالیت دارند و در صورتی که این نظام در کشور یکپارچه و منسجم باشد، وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 624550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.