تاثیر باران‌های اسیدی بر آلودگی خاک

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: وقوع بارش‌های اسیدی باعث می‌شود که در بسیاری از مواقع ترکیبات خاک به دلیل ویژگی‌های اسیدی آن حل، جابه‌جا یا از نابود شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آلودگی خاک و اهمیت این نوع از آلودگی، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در حوزه محیط‌زیست مطرح می‌شود، ارتباط بین آلودگی خاک و هوا بوده که بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در هنگام آلودگی به خصوص در محیط‌ها و شهرهای صنعتی با آن مواجه هستیم، باران اسیدی است که این نوع از باران قطعاً منجر به تغییر ویژگی‌هایی شیمایی و پایداری وضعیت خاک می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: وقوع بارش‌های اسیدی باعث می‌شود که در بسیاری از مواقع ترکیبات خاک به دلیل ویژگی‌های اسیدی آن حل، جابه‌جا یا از نابود شود.

وی تاکید کرد: این مسئله به‌مرور باعث می‌شود که پوشش گیاهی یا حتی شرایط جنگلی یک منطقه به طور کامل از بین برود که این شرایط بسیار فاجعه‌بار است.

نصراصفهانی با اشاره به نقش انسان در آلودگی خاک گفت: یکی از عواملی که می‌تواند منجر به آلودگی خاک شود و جزو عوامل انسانی محسوب می‌شود، استفاده از انواع مواد شوینده در محیط‌های خانگی است.

وی افزود: بسیاری از شوینده‌هایی که امروزه مورد استفاده جامعه قرار می‌گیرد، از طریق آب شهری وارد محیط‌های خاکی شده و باعث تغییر خاک منطقه می‌شود؛ همچنین وارد شدن شوینده‌ها به مناطق خاکی، شرایط محیطی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: به موجب تغییر شرایط منطقه در خاک نیز آلودگی‌های میکروبی تشکیل می‌شود و بلافاصله بخشی از میکروارگانیسم‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: همین تغییر شرایط و به هم‌خوردگی میزان میکروارگانیسم‌ها باعث ایجاد بسیاری از آلودگی‌ها در محیط‌های خاکی می‌شود.

کد خبر 624467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.