۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
حسین بهاروند کیست؟

حسین بهاروند، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه رویان در لیست دو درصد پژوهشگران برتر و پراستناد جهان قرار گرفت. به همین بهانه مروری بر زندگی‌نامه، افتخارها و دستاوردهای این پژوهشگر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است، سه‌شنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته ایمنا، به سراغ «حسین بهاروند» رفته و آنچه می‌خوانید گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی حسین‌بهاروند

حسین بهاروند سال ۱۳۵۰ در اصفهان متولد شد. پدر و مادر وی اصالتاً اهل خرم‌آباد هستند. وی در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته زیست‌شناسی تکوینی از دانشگاه شیراز شد. بهاروند در سال ۱۳۷۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته زیست‌شناسی تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی و در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ مدرک دکتری در همان رشته شد.

سوابق اجرایی حسین بهاروند

حسین بهاروند از سال ۱۳۸۵ تاکنون ریاست پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان را برعهده دارد، همچنین از سال ۱۳۷۵ تاکنون عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان است. بهاروند از سال ۱۳۸۶ عهده‌دار مدیریت گروه زیست شناسی تکوینی دانشگاه علم و فرهنگ است.

دستاوردها و افتخارات حسین بهاروند

بهاروند در سال ۱۳۸۲ موفق به تولید سلول‌های بنیادی جنینی و موشی در ایران شد؛ در سال ۱۳۸۷ به کمک همکاران موفق به تولید سلول‌های پرتوان القایی انسانی و موشی شد. از زمینه‌های پژوهشی این پژوهشگر می‌توان به ارتقای تحقیقات ترجمانی و پزشکی بازساختی از دیدگاه سلول‌های بنیادی اشاره کرد؛ همچنین بهاروند روی دیگر تمایزی سلول‌های بنیادی پرتوان به سلول‌های قلبی، عصبی، کبدی و بتای پانکراس در حال تحقیق و پژوهش است. از جمله زمینه‌های فعالیت وی می‌توان به کارآزمایی های بالینی متعدد و پیوند سلول‌های بنیادی بافتی و توسعه تولید صنعتی سلول اشاره کرد.

این پژوهشگر در بسیاری از کنفرانس‌های علمی و بین‌المللی به عنوان سخنران مدعو حضور داشته است. از بهاروند چهار کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات Springer و John Wiley در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۱و ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. ۲۹۷ مقاله بین‌المللی، ۱۰۲ مقاله داوری شده داخلی به همراه هفت فصل در کتب بین‌المللی از بهاروند به چاپ رسیده است. هفت کتاب تألیفی به زبان فارسی و هشت کتاب ترجمه شده، از دیگر آثار این پژوهشگر اصفهانی است.

از افتخارات این پژوهشگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو اختراع ثبت شده در کشور آمریکا
  • دریافت ۲۹ جایزه بین‌المللی
  • برگزیده چندین دوره جشنواره رازی
  • برگزیده جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۹۱
  • برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ برای تألیف کتاب سلول‌های بنیادی
  • اخذ جایزه محقق برتر جهان اسلام در سال ۱۳۸۹ در حوزه فناوری و علوم از ISESCO (سازمان اسلامی آموزشی، فرهنگی و علمی)
  • اخذ جایزه دکتر هادوی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ از جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی
  • انتخاب به عنوان استاد برجسته حیطه در سال ۱۳۹۴ از سوی بنیاد بین‌المللی آکادمیک پروفسور یلدا و چهره تأثیرگذار بیوتکنولوژی کشور
  • محقق برتر حوزه سلول‌های بنیادی در سال ۱۳۹۵ از سوی انجمن ژنتیک ایران
  • کسب جایزه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۳
  • کسب جایزه بین‌المللی یونسکو-گینه استوایی در حوزه علوم زیستی در سال ۱۳۹۳
کد خبر 624450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.