شهادت ۱۰ فلسطینی در یک هفته اخیر/ ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از شرایط کرانه باختری

خبرگزاری رسمی فلسطین از شهادت یک جوان با شلیک گلوله مستقیم سرباز اسرائیلی «از فاصله صفر» در روستای حواره در جنوب نابلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یک هفته گذشته ۱۰ فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهادت رسیدند. اتحادیه اروپا در واکنش به شهادت شمار زیادی از فلسطینیان در کرانه باختری طی روزهای اخیر تاکید کرد که افزایش تنش و خشونت در کرانه باختری و قدس، بسیار نگران‌کننده است. این اتحادیه عنوان کرد که شهادت ۱۰ فلسطینی ظرف مدت ۷۲ ساعت بیانگر استفاده بی‌رویه نیروهای اسرائیلی از قوه قهریه و بر خلاف قوانین بین‌الملل است.

وزارت بهداشت فلسطین اسامی شهدا را این‌گونه اعلام کرد: شهید جواد الریماوی از رام‌الله، شهید ظافر الریماوی از رام‌الله، شهید رانی ابوعلی از رام‌الله، شهید رائد النعسان از رام‌الله، شهید عیسی الطلقات از نقب، شهید مفید اخلیل از الخلیل، شهید محمد بدارنه از جنین، شهید نعیم الزبیدی از جنین، شهید محمد السعدی از جنین، شهید عمار مفلح از نابلس.

اعدام میدانی جوان فلسطینی در نابلس توسط نظامی صهیونیست

نظامیان صهیونیست در جدیدترین جنایت، «عمار حمدی مفلح» اسیر آزاده فلسطینی را در شهرک حواره در جنوب نابلس از فاصله نزدیک به شهادت رساندند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که این جوان فلسطینی عمار حمدی مفلح، آزاده فلسطینی است که از ساکنان روستای اوصرین در جنوب نابلس بود.

یک نظامی اشغالگر اسرائیلی از فاصله نزدیک چند گلوله به سمت این جوان فلسطینی شلیک کرد و او را به شهادت رساند. در حالی که رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که این جوان قصد حمله به سربازان اسرائیلی با سلاح سرد را داشته است، ویدئوهای منتشر شده این ادعاها را به کلی رد می‌کند.

تور وینسلند هماهنگ‌کننده سازمان ملل در خاورمیانه شهادت عمار مفلح جوان فلسطینی ساکن نابلس به ضرب گلوله یک نظامی اسرائیلی را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات فوری و کامل در این زمینه شد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس شهادت جوان فلسطینی در شهرک حواره در جنوب نابلس به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی را به شدت محکوم کرد.

 حازم قاسم، سخنگوی حماس تاکید کرد که تیراندازی نظامی اسرائیلی به سمت جوان فلسطینی در شهرک حواره، اقدامی تروریستی و بیانگر اوج وحشیگری سران رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی است.

قاسم تصریح کرد که این جنایت تروریستی بار دیگر عجز و ناتوانی جامعه جهانی در توقف جنایات دشمن صهیونیستی را نشان داد. وی خواستار تحرک فوری تمام طرف‌های بین‌المللی به منظور محاکمه سران و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی شد.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین جمعه شب در واکنش به شهادت یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در جنوب نابلس گفت که جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بی پاسخ نخواهد ماند.

طارق سلمی، افزود: مقاومت از حمایت ملت فلسطین دست نخواهد کشید و رژیم صهیونیستی بهای سنگینی برای این جنایتش خواهد پرداخت.

نظامیان صهیونیست در تازه‌ترین جنایت، عمار حمدی مفلح، آزاده فلسطینی را در شهرک حواره در جنوب نابلس به ضرب گلوله از فاصله نزدیک به شهادت رساندند. از سوی دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، این جنایات که به سیاست رسمی کابینه‌های پیاپی اسرائیل تبدیل شده است نیازمند مداخله فوری بین‌المللی برای حمایت از مردم بی‌دفاع ما است.

در این بیانیه آمده است که شهادت عمار مفلح به ضرب گلوله نظامی اسرائیلی جنایتی دیگر در چارچوب مجموعه جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. تشکیلات خودگردان افزود که اینگونه جنایت‌ها به سیاست رسمی تمامی دولت‌های اسرائیلی تبدیل شده و ملت فلسطین نیازمند حمایت بین‌المللی هستند.

از سوی دیگر، گروه مقاومت «عرین الاسود» که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است، با اشاره به اعدام میدانی «عمار مفلح عدیلی» جوان ۲۰ ساله فلسطینی، اعلام کرد: خون عدیلی به منزله سوختی برای انقلاب و مقاومت شکوهمند ما خواهد بود. گروه مقاومت عرین الاسود (بیشه شیران) از شهروندان فلسطینی خواست تا به خیابان‌ها بیایند و با نظامیان صهیونیست مقابله کنند.

در بیانیه این گروه مقاومت فلسطینی آمده است، نیروهای مقاومت طی ۲۴ ساعت گذشته حملات متعددی را علیه مواضع نظامیان صهیونیست و خودروهای زرهی آنها در کرانه باختری انجام دادند.

عرین الأسود با اعلام اینکه روزهای آینده روزهای سختی خواهد بود؛ اما تأکید کرده است که کابینه ایتمار بن غفیر و بنیامین نتانیاهو انشاالله آخرین میخ بر تابوت این اشغالگری خواهد بود و زندگی را بر آنها سخت خواهد کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین جمعه شب نظامیان صهیونیست را در پست ایست و بازرسی «بیت فوریک» واقع در شرق نابلس هدف قرار دادند. جمعه شب نیز درگیری‌های شدیدی در اردوگاه العروب واقع در شمال الخلیل بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی روی داد و ده‌ها فلسطینی زخمی شدند.

از سوی دیگر، در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷ عملیات مختلف مقاومتی توسط فلسطینیان در اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. مرکز داده‌های فلسطینی (معطی) در گزارشی در این باره نوشت که در این عملیات‌ها در مجموع سه صهیونیست زخمی شدند.

این عملیات‌ها شامل سه مورد تیراندازی هم بوده است و فلسطینیان در چندین منطقه خودروهای صهیونیست‌ها را هم مورد حمله قرار دادند. همچنین مبارزان مقاومت در ۲۴ ساعت گذشته در چندین نقطه با اشغالگران اسرائیلی وارد درگیری مسلحانه شدند. کانون اصلی درگیری‌های فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی هم شهرهای قدس، رام الله، نابلس، قلقیلیه، بیت‌الحم و الخلیل بوده است.

عرین الاسود، کابوس صهیونیست‌ها

عرین الاسود (بیشه شیرها)، یکی از گروه‌های تازه تأسیس جبهه مقاومت است که کابوس این روزهای صهیونیست‌ها شده است؛ به‌طوری که تقریباً همه رسانه‌های اسرائیلی تحلیل‌ها و مطالب بسیاری درباره این گروه تازه تأسیس منتشر کرده‌اند. همان‌طور که سیدحسن نصرالله بیان کرد، ما امروز در کرانه باختری، شاهد «مقاومت مردمی و انتفاضه مردمی» هستیم و این برای اسرائیل به‌مراتب سخت‌تر و کابوسی تمام‌نشدنی است!.

مردم شهرهای کرانه باختری به ویژه نابلس، این روزها شاهد یک گروه فلسطینی جدید موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیرها) هستند که با عملیات‌های مسلحانه و تیراندازی به سوی نظامیان صهیونیست، همه را غافلگیر می‌کنند. این گروه مقاومتی، در گذشته به «کتیبه نابلس» معروف بود و نام آن، برگرفته از «کتیبه جنین» بود.

شهادت ۱۰ فلسطینی در یک هفته اخیر/ ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از شرایط کرانه باختری

پس از شهادت «محمد العزیزی» ۲۳ ساله، بنیانگذار این گروه و همرزم او «عبدالرحمن صبح»، در مراسمی که برای شهدا برگزار شد، عرین الاسود به طور رسمی اعلام موجودیت کرد. عرین الاسود به عنوان یک پدیده مقاومتی مستمر، مبارزه خود علیه اشغالگران را علنی اعلام کرد.

منشور عرین الاسود و برنامه مقاومتی آن از سوی یکی از نیروهای مقاومت که چهره خود را پوشانده بود، قرائت شد و طی آن تاکید شد که خون شهدا پایمال نخواهد شد. همچنین اعلام کرد، ادامه مبارزه و حفظ بیرق مقاومت مقابل اشغالگر است و اجازه نمی‌ده دکه این بیرق بر زمین بیفتد.

این گروه مقاومت بیانیه‌ای در خطاب به اشغالگران هشدار داد که به زودی «نبردهای تازه‌ای» بر آنها تحمیل خواهد شد که احتمالاً نتوانند شکل و ماهیت آن را از قبل پیش‌بینی کنند به‌ویژه که عرین الاسود یک گروه سازماندهی شده با رهبری در هم تنیده است به صورت خودگردان می‌تواند هر روز به شکل‌های مختلف، خون در رگ‌های خود را احیا کند.

از سوی دیگر، ریشه‌های این گروه متشکل از عوامل گردان شهدای الاقصی به رهبری ابراهیم النابلسی که چندین حمله تیراندازی در ژانویه و فوریه سال جاری انجام دادند تا اینکه در هشتم فوریه ۲۰۲۲ سه نفر از اعضای این گروه (محمد الدخیل، أشرف مبسلط و أدهم مبروکة) به شهادت رسیدند. النابلسی که از آن زمان تحت تعقیب بود، در نهم اوت ۲۰۲۲ در نابلس، طی عملیاتی به شهادت رسید.

از نظر نظامی نیز عملیات عرین الاسود منعکس کننده‌ی یک رویکرد واحد است و ابتکار عمل و غافلگیری اشغالگران در مقرهای نظامی و ایست‌های بازرسی در نقاط تماس شهر نابلس را نشان می‌دهد. این نیروها منتظر حمله اشغالگران به شهر و درگیری با آن‌ها نمی‌شوند بلکه به محل‌های استقرار آن‌ها حمله می‌کنند!.

نیروهای عرین الاسود، شبانه عملیات‌های خود را انجام می‌دهند و از پوشش شب، برای محرمانه ماندن کامل عملیات‌های خود استفاده می‌کنند و خود را به صورت مستمر در معرض دید قرار نمی‌دهند. این شیوه موجب محبوبیت بالای عرین الاسود در میان مردم فلسطین شده است، به طوری که در روز اعلام موجودیت رسمی در اوایل ماه جاری، نزدیک به پنج هزار نفر در مراسم مذکور حضور یافتند.

تأثیر عملیات‌های شبانه مستمر عرین الاسود علیه صهیونیست‌ها به حدی است که با اعلام آماده‌باش در چند روز اخیر، جوانان فلسطینی و هسته‌های مقاومت در کرانه باختری و ویژه در نابلس، آتشی برای صهیونیست‌ها برافروختند که ترس از «کرانه مسلح باختری» وحشت اسرائیل شده است.

نبرد متحد زیر پرچم «لا اله الا الله و محمد رسول‌الله» شعار این گروه مقاومتی است و به همه گروه‌های مقاومتی و رهبران آن مانند شهید یاسر عرفات، «بنیانگذار هسته‌های مقاومت» در محله یاسمینه در شهرک قدیمی و شهیدان احمد یاسین، ابوعلی مصطفی و فتحی الشقاقی و دیگر رهبران مقاومت فلسطینی احترام می‌گذارد.

این گروه اعلام کرده که مسیر مقاومت را ادامه خواهد داد و تفنگش را که تنها به سمت اشغالگران و شهرک‌نشینان و مزدورانی که به آن‌ها کمک می‌کنند، نشانه می‌گیرد، بر زمین نخواهد گذاشت. این تفنگ تیر بی‌هدف شلیک نمی‌کند که اگر کسی این کار را کند، دیگر از گروه عرین الاسود نیست. همچنین نیروهای عضو این گروه هرگز از سلاح خود برای دریافت پول از تجار به بهانه حمایت از مقاومت استفاده نخواهند کرد.

در دوازدهم اکتبر، اعلام شد که بنا به گفته نهاد امنیتی اسرائیل، شاخه حماس در ترکیه از گروه "لانه شیر" حمایت مالی کرده است. در سیزدهم اکتبر، شبکه اجتماعی"TikTok" حساب کاربری این تیم را به منظور جلوگیری از تحریک فضای عمومی مسدود کرد. در شانزدهم اکتبر، وزیر دفاع بنی گانتز دستور داد که مجوز ورود به اسرائیل برای ۱۶۴ عضو از خانواده‌های نابلس که اکثریت قریب به اتفاق آنها با سلول "Gov Aryot" شناخته می‌شوند، ممنوع شود.

در هجدهم اکتبر، روزنامه الشرق‌الاوسط که در لندن به زبان عربی منتشر می‌شود، مدعی شد که اسرائیل پیشنهادی به اعضای این تیم داده است که بر اساس آن آنها خود را تسلیم کرده و در زندان تشکیلات خودگردان فلسطین بمانند، آن هم برای "مدت معین" که آنها این پیشنهاد را رد کردند.

یک روزنامه اسرائیلی در تحلیلی در مورد عرین الأسود نوشت: «یکی از مزایای بزرگ این گروه استفاده از رسانه است. مستندسازی حمله‌ها و اشتراک آنها در شبکه‌های اجتماعی بلافاصله پس از آن شور و شوق زیادی در بین جوانان و تلاش برای تقلید ایجاد می‌کند. گواه محبوبیت آنها این واقعیت بود که آنان کسانی بودند که دیروز اعتصابی را در کرانه باختری اعلام کردند، اعتصابی که تقریباً در همه جا مشاهده شد و در شهرهای کرانه باختری اجرا شد!.»

تحلیلگر اسرائیلی افزود: «آنها نفوذ بسیار زیادی داشته و برای اسرائیل و تشکیلات خودگردان دردسر ایجاد می‌کنند. از میان بردن آنها آسان نیست. ما اقدامات پلیس و ارتش را در نابلس مشاهده کرده‌ایم اما صحبت در مورد صدها و هزاران سلاحی است که در منطقه است. این یک رویداد بسیار پیچیده از نقطه‌نظر عملیاتی است.»

کد خبر 624404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.